ITPB2/415-116/13/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-116/13/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wezwaniem z dnia 9 kwietnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, działający jako Fundacja - organizacja pożytku publicznego - realizuje projekty

Wolontariatu Europejskiego w ramach programu Unii Europejskiej "Młodzież w Działaniu". Środki na realizację tego programu pochodzą z Komisji Europejskiej na podstawie Decyzji nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program "Młodzież w działaniu" na okres 2007-2013. Zgodnie z umową finansową podpisaną z Narodową Agencją Programu "Młodzież w Działaniu" otrzymuje środki finansowe przyznane przez Wspólnotę Europejską, które zgodnie z budżetem są przeznaczane m.in. na comiesięczne kieszonkowe dla wolontariuszy i koszty goszczenia. Świadczenia wypłacane wolontariuszom europejskim są zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.). W ramach kosztów goszczenia Fundacja jest zobowiązana zapewnić wolontariuszom wyżywienie.

Wysokość kieszonkowego wolontariuszy i kwoty przeznaczonej na wyżywienie są określane w porozumieniu wolontariusza i organizacją go goszczącą. Środki na realizację programu "Młodzież w Działaniu" są przekazywane Fundacji bezpośrednio przez Komisję Europejską, czyli nie podlegają ustawie o finansach publicznych. Ww. środki stanowią bezzwrotną pomoc przeznaczoną dla Polski.

Celem programu "Młodzież w Działaniu" jest przezwyciężenie barier, uprzedzeń i stereotypów wśród młodych ludzi, wspieranie ich mobilności oraz promowanie aktywności obywatelskiej. "Młodzież w Działaniu" wspiera przedsięwzięcia, które mają pomóc w rozwoju osobowości młodych ludzi oraz nabywaniu nowych umiejętności. Wolontariat Europejski to Akcja umożliwiająca wolontariuszowi lub grupie wolontariuszy podjęcie pracy społecznej we wszystkich Krajach Programu i Sąsiedzkich Krajach Partnerskich. Wolontariat Europejski powstał po to, by wolontariusze mogli zdobywać kompetencje i umiejętności wpływające na ich rozwój osobisty i zawodowy przez doświadczenia związane z edukacją pozaformalną. Wolontariusze wykonują świadczenia na rzecz Fundacji w zakresie Jej działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego i bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W ramach kosztów goszczenia Fundacja jest zobowiązana zapewnić wolontariuszom wyżywienie. Wysokość kieszonkowego wolontariuszy i kwoty przeznaczonej na wyżywienie są określane w porozumieniu wolontariusza i organizacją go goszczącą. Świadczenia wypłacane wolontariuszom europejskim są zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Środki na realizację tego programu pochodzą z Komisji Europejskiej na podstawie Decyzji nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program "Młodzież w działaniu" na okres 2007-2013. Do każdego projektu z udziałem wolontariuszy europejskich zawierana jest umowa finansowa.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazano, że świadczenia (kieszonkowe i comiesięczny ryczałt na wyżywienie) są wypłacane wolontariuszom na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.u. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez wolontariuszy kieszonkowego i comiesięcznego ryczałtu na wyżywienie, muszą oni przedstawić dokumenty finansowe, np. faktury VAT, rachunki, potwierdzające wydatkowanie otrzymanych na te cele środków.

Zdaniem Wnioskodawcy występuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez wolontariuszy kieszonkowego i ryczałtu na wyżywienie, a wolontariusze nie muszą przedstawiać dokumentów potwierdzających wydatkowanie otrzymanych na te cele środków. Odnosząc się do informacji uzyskanej od Narodowej Agencji Programu "Młodzież w Działaniu", kieszonkowe przyznawane uczestnikom programów Komisji Europejskiej nie podlega opodatkowaniu, ponadto Wnioskodawca nie jest zobligowany do wymagania od wolontariuszy dokumentów potwierdzających poniesione koszty.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że wolontariusze nie muszą również dokumentować wydatków na wyżywienie, a wypłacony im ryczałt na ten cel podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Uwzględniając zatem powyższe - w kontekście ww. przepisu według wskazania Wnioskodawcy mającego być przedmiotem interpretacji - w przedstawionym stanie faktycznym wartość świadczeń w postaci kieszonkowego oraz comiesięcznego ryczałtu na wyżywienie wypłaconych wolontariuszom na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.u. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powołany przepis nie uzależnia przy tym prawa do zwolnienia przedmiotowego, od tego, czy wolontariusze udokumentują wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele i w konsekwencji dla celów niniejszego zwolnienia nie muszą oni przedstawiać Wnioskodawcy dokumentów, z których wynika fakt wydatkowania tychże środków.

Niezależnie jednak od powyższego w niniejszej sprawie zaznaczyć należy, że tutejszy organ wydając interpretację dokonuje wykładni wyłącznie przepisów prawa podatkowego, natomiast obowiązek prowadzenia i przechowywania w takich przypadkach stosownej dokumentacji może wynikać z przepisów innych aniżeli przepisy prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl