ITPB2/415-1151/13/MU - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, wypłaconego w związku z realizowaniem przez miejski ośrodek pomocy społecznej przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1151/13/MU Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, wypłaconego w związku z realizowaniem przez miejski ośrodek pomocy społecznej przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował projekt o nazwie: "I...". Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na mocy umowy POKL..... z dnia 23 września 2008 r. Osiągnięcie celu opisanego projektu - zwiększenie aktywności zawodowej umożliwiające powrót na otwarty rynek pracy osobom długotrwale korzystających ze świadczeń Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w XXX - wymagało zatrudnienia personelu na umowę o pracę, umowy zlecenia na stanowiskach m.in. koordynatora, asystenta koordynatora, pracowników socjalnych. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej odprowadzał podatek dochodowy od wszystkich osób fizycznych pracujących przy projekcie, zgodnie z ustawą o podatku od osób fizycznych na zasadach ogólnie przyjętych w stosunku do rozliczanych wynagrodzeń. W ramach ww. projektu Wnioskodawczyni była zatrudniona:

W okresie od 1 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. na podstawie umowy o pracę:

* Nr.. zawartej w dniu 1 kwietnia 2010 r. - cały etat (od 1 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.) - asystent koordynatora projektu,

* Nr.. zawartej w dniu 3 stycznia 2011 r. - 1/4 etatu (od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r.) - asystent koordynatora projektu.

W okresie od 1 marca 2012 r. do 30 kwietnia 2012 r. na podstawie umowy o pracę:

* Nr.. zawartej w dniu 1 marca 2012 r. - 1/4 etatu - asystent koordynatora projektu.

W okresie od 1 maja 2012 r. do 31 maja 2012 r. na podstawie umowy zlecenia:

* Nr.. zawartej w dniu 30 kwietnia 2012 r. - asystent koordynatora projektu.

W okresie od 1 czerwca 2012 r. do 15 marca 2013 r. na podstawie umowy o pracę:

* Nr.. zawartej w dniu 1 czerwca 2012 r. - cały etat - koordynator projektu

Kolejnym projektem realizowanym przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej był projekt o nazwie: "K...". Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na mocy umowy POKL z dnia 28 lutego 2011 r. Osiągnięcie celu opisanego projektu - wzrost aktywności społecznej i zawodowej osób z terenu miasta XXX zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego - w okresie jego realizacji wymagało zatrudnienia personelu na umowę o pracę, umowy zlecenia na stanowiskach m.in. koordynatora, asystenta koordynatora, pracowników socjalnych. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej odprowadzał podatek dochodowy od wszystkich osób fizycznych pracujących przy projekcie, zgodnie z ustawą o podatku od osób fizycznych na zasadach ogólnie przyjętych w stosunku do rozliczanych wynagrodzeń. W ramach ww. projektu Wnioskodawczyni była zatrudniona:

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 kwietnia 2012 r. na podstawie umowy o pracę jako koordynator projektu:

* Nr.. zawartej w dniu 3 stycznia 2011 r. - 3/4 etatu

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy uzyskane przychody wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawa europejskiego - art. 60 lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane przychody z tytułu umów wykonywanych na rzecz bezpośredniej realizacji celów są wolne od podatku dochodowego. Pogląd ten - w ocenie Wnioskodawczyni - ma oparcie w literalnym brzmieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 60 lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (lit. a) oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów od osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (lit. b). Obie przesłanki wskazane pod lit. a i b) muszą wystąpić łącznie. Wnioskodawczyni uważa, że w Jej sytuacji opisane przesłanki są spełnione. Środki na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki należy uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. W konsekwencji źródłem finansowania wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację takiego projektu, są środki europejskie, pochodzące z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Właśnie takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Zatem, wynagrodzenia Wnioskodawczyni korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O zwolnieniu nie powinna decydować techniczna strona przekazanych środków pieniężnych, a jedynie ich pierwotne źródło pochodzenia.

Zdaniem Wnioskodawczyni spełniona jest również przesłanka zwolnienia określona normą przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zatrudniony w ramach projektu personel bezpośrednio realizował cel programu pomocowego, tj. zwiększenie aktywności zawodowej - umożliwiającej powrót na otwarty rynek pracy osobom pozostającym bez zatrudnienia długotrwale korzystających ze świadczeń Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w XXX.

W ocenie Wnioskodawczyni nie ma tu sytuacji opisanej w zdaniu drugim przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy, zgodnie z którym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku zrealizowanym przez niego programem. Personel projektu, zadania realizował na zlecenie beneficjenta projektu tj. Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w XXX, który nie jest podatnikiem.

Wnioskodawczyni nadmienia, że Jej stanowisko ma oparcie w jednolitym orzecznictwie sądów administracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

* dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej (art. 21 ust. 24 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował projekt o nazwie: "I...". Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na mocy umowy POKL z dnia 23 września 2008 r. Osiągnięcie celu opisanego projektu - zwiększenie aktywności zawodowej umożliwiające powrót na otwarty rynek pracy osobom długotrwale korzystających ze świadczeń Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w XXX - wymagało zatrudnienia personelu na umowę o pracę, umowy zlecenia na stanowiskach m.in. koordynatora, asystenta koordynatora, pracowników socjalnych. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej odprowadzał podatek dochodowy od wszystkich osób fizycznych pracujących przy projekcie, zgodnie z ustawą o podatku od osób fizycznych na zasadach ogólnie przyjętych w stosunku do rozliczanych wynagrodzeń. W ramach ww. projektu Wnioskodawczyni była zatrudniona:

W okresie od 1 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. na podstawie umowy o pracę:

* Nr.. zawartej w dniu 1 kwietnia 2010 r. - cały etat (od 1 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.) - asystent koordynatora projektu,

* Nr.. zawartej w dniu 3 stycznia 2011 r. - 1/4 etatu (od 1 stycznia 2011 r. 31 grudnia 2011 r.) - asystent koordynatora projektu.

W okresie od 1 marca 2012 r. do 30 kwietnia 2012 r. na podstawie umowy o pracę:

* Nr.. zawartej w dniu 1 marca 2012 r. - 1/4 etatu - asystent koordynatora projektu.

W okresie od 1 maja 2012 r. do 31 maja 2012 r. na podstawie umowy zlecenia:

* Nr.. zawartej w dniu 30 kwietnia 2012 r. - asystent koordynatora projektu.

W okresie od 1 czerwca 2012 r. do 15 marca 2013 r. na podstawie umowy o pracę:

* Nr.. zawartej w dniu 1 czerwca 2012 r. - cały etat - koordynator projektu.

Kolejnym projektem realizowanym przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej był projekt o nazwie: "K...". Projekt realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na mocy umowy POKL z dnia 28 lutego 2011 r. Osiągnięcie celu opisanego projektu - wzrost aktywności społecznej i zawodowej osób z terenu miasta XXX zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego - w okresie jego realizacji wymagało zatrudnienia personelu na umowę o pracę, umowy zlecenia na stanowiskach m.in. koordynatora, asystenta koordynatora, pracowników socjalnych. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej odprowadzał podatek dochodowy od wszystkich osób fizycznych pracujących przy projekcie, zgodnie z ustawą o podatku od osób fizycznych na zasadach ogólnie przyjętych w stosunku do rozliczanych wynagrodzeń. W ramach ww. projektu Wnioskodawczyni była zatrudniona:

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 kwietnia 2012 r. na podstawie umowy o pracę jako koordynator projektu:

* Nr.. zawarta w dniu 3 stycznia 2011 r. - 3/4 etatu.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Decydujące jest zatem ustalenie podmiotu, który faktycznie ponosi ciężar finansowania programu.

W kwestii spełnienia drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym istotna jest druga część tego przepisu stanowiąca, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem."

Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż to Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako pracodawca i zleceniodawca jest beneficjentem środków pomocowych, jak również, że realizacja projektu została Jemu powierzona. Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni będąca osobą z którą podpisano umowy o pracę i umowę zlecenia, wykonywała wprawdzie czynności związane z realizacją wskazanych we wniosku projektów, jednakże była to realizacja pośrednia, poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych pracodawcy i zleceniodawcy. Tym samym w sytuacji przedstawionej we wniosku nie została spełniona druga przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przychody jakie Wnioskodawczyni otrzymała na podstawie umów o pracę i umowy zlecenia zgodnie z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego bowiem nie zostały spełnione łącznie przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wskazano powyżej, Wnioskodawczyni była osobą realizującą cel programu na zlecenie zatrudniającego ją podmiotu, na podstawie zawartych umów o pracę i umowę zlecenia, co jednoznacznie przesądza o braku możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.

Należy również wskazać, że przedmiotem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego może być ocena prawna danego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, dotyczącego wnioskodawcy (zainteresowanego) na gruncie przepisów prawa podatkowego. Przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, tzn. że nie obejmują one przepisów Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl