ITPB2/415-1146/13/RS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia uczniów techników skierowanych do odbycia stażu zawodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1146/13/RS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia uczniów techników skierowanych do odbycia stażu zawodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) oraz z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) oraz z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt "P." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki przyznane na realizację przedsięwzięcia pochodzą w 85% z EFS oraz w 15% z budżetu państwa.

W ramach projektu, Wnioskodawca zorganizował staże zawodowe dla uczniów technikum w ilości 10 osób uczących się w systemie dziennym, wśród których występują osoby niepełnoletnie. Staż odbywał się w okresie od 1 lipca 2013 r. do 26 lipca 2013 r. na podstawie umów trójstronnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą, pracodawcą a uczniem. Uczniowie byli skierowani do jego odbycia przez Wnioskodawcę celem nabycia umiejętności praktycznych, których zakres wykraczał poza ramy określone dla praktyki zawodowej.

Wynagrodzenie za odbyty staż stanowiło pomoc finansową otrzymaną przez nich jako uczestników projektu, udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, ale jednocześnie było wynagrodzeniem za wykonywaną pracę u pracodawcy a nie stypendium. Stąd też od wynagrodzenia za odbyty staż pobrano podatek dochodowy i przekazano do urzędu skarbowego. W realizowanym projekcie nie ma pojęcia "stypendium" tylko "wynagrodzenie za staż". Ponadto wynagrodzenie za odbyty staż objęte jest obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnych, rentowych i wypadkowych a także ubezpieczeniem zdrowotnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych postąpił prawidłowo pobierając podatek dochodowy od wynagrodzenia za odbyty staż uczniów szkoły. Czy wynagrodzenie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone wynagrodzenie za staż podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym należnie pobrano podatek od tych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "P." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki przyznane na realizację przedsięwzięcia pochodzą w 85% z EFS oraz w 15% z budżetu państwa.

W ramach projektu, Wnioskodawca zorganizował staże zawodowe dla uczniów technikum w ilości 10 osób uczących się w systemie dziennym, wśród których występują osoby niepełnoletnie. Staż odbywał się w okresie od 1 lipca 2013 r. do 26 lipca 2013 r. na podstawie umów trójstronnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą, pracodawcą a uczniem. Uczniowie byli skierowani do jego odbycia przez Wnioskodawcę celem nabycia umiejętności praktycznych, których zakres wykraczał poza ramy określone dla praktyki zawodowej.

Wynagrodzenie za odbyty staż stanowiło pomoc finansową otrzymaną przez nich jako uczestników projektu, udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, ale jednocześnie było wynagrodzeniem za wykonywaną pracę u pracodawcy a nie stypendium. Stąd też od wynagrodzenia za odbyty staż pobrano podatek dochodowy i przekazano do urzędu skarbowego. W realizowanym projekcie nie ma pojęcia "stypendium" tylko "wynagrodzenie za staż". Ponadto wynagrodzenie za odbyty staż objęte jest obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnych, rentowych i wypadkowych a także ubezpieczeniem zdrowotnym.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto ze zwolnienia korzystają "środki finansowe", ustawodawca w tym przepisie nie posługuje się zatem ani pojęciem "stypendium" ani "wynagrodzeniem za staż".

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, iż wypłacone przez Wnioskodawcę uczniom (tekst jedn.: uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki)"wynagrodzenia za staż" - jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie był obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl