ITPB2/415-1145/13/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1145/13/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 17 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika (Wnioskodawca) w okresie od 15 stycznia 2009 r. do 31 maja 2012 r. była partnerem w międzynarodowym projekcie Unii Europejskiej T. pt.: "E.", który był realizowany we współpracy z instytucjami z krajów UE, tj.: Politechniką w M., W., G. - Przedsiębiorstwo Wielka Brytania oraz z partnerami z krajów partnerskich. Ponadto w okresie od 15 października 2012 r. do 14 października 2015 r. realizowany jest projekt T. pt: "D." zawarta pomiędzy PK a Technical University; Grant Agreement pomiędzy Education, Audiovisual and Culture Executive Agency a Technical University; realizowany we współpracy z partnerami.

Program T. został uruchomiony w 1990 r. jako bezzwrotna pomoc Wspólnot Europejskich na rzecz wspierania reform społeczno-gospodarczych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Źródłem finansowania projektu są środki przekazane z Komisji Europejskiej na konto koordynatora, a następnie na wyodrębnione konto Politechniki. Odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie projektu ponosi Politechnika.

W ramach realizacji projektów wypłacane są wynagrodzenia osób fizycznych - pracowników Politechniki w postaci umów o pracę i umów cywilno-prawnych. Osoby fizyczne, tj. pracownicy Politechniki są bezpośrednimi wykonawcami zaplanowanych zadań do wykonania w projekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia z projektów Programu T. wypłacane na podstawie zawartych umów o pracę i umów cywilno-prawnych z bezpośrednimi wykonawcami zadań przewidzianych w harmonogramie projektów ze środków europejskich zgromadzonych na wyodrębnionym koncie bankowym są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane przez bezpośrednich wykonawców zadań w projekcie T. są wynagrodzeniami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy (...) oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tejże pomocy.

W przypadku programu T. realizowanego przez Politechnikę w latach 2009-2012, jak również w latach 2012-2015 środki finansowe przekazywane są przez Komisję Europejską na konto koordynatora, a następnie na wyodrębnione konto Politechniki.

Wnioskodawca stwierdza, że zadania w projekcie (podobnie jak w przypadku innej Politechniki - interpretacja indywidualna ILPB1/415-549/09-2/AMN z dnia 31 lipca 2009 r.) realizowane są przez pracowników Wnioskodawcy i osoby nie będące pracownikami, którzy w sposób bezpośredni wykonują cel projektu, zaś możliwość wykonywania tych zadań została w tym programie przewidziana.

Podmiotem, który uzyskał środki jest Politechnika, ale jako osoba prawna realizuje cel projektu poprzez swoich pracowników oraz osoby zaproszone do realizacji projektu. Zatem wynagrodzenia są płacone przez Politechnikę osobom, które bezpośrednio realizują projekt z wyodrębnionego konta bankowego.

Wobec powyższego Politechnika stoi na stanowisku, iż wynagrodzenia płacone ze środków projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ Politechnika jako instytucja może realizować projekt przez swoich pracowników i zaproszone osoby do realizacji projektu.

Wnioskodawca uważa, że w sytuacji opisanej we wniosku nie ma obowiązku naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej (art. 21 ust. 24 ww. ustawy).

W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

* dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Z punktu widzenia możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne znaczenie ma więc okoliczność, aby beneficjentem pomocy była Polska.

W kwestii spełnienia drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym istotna jest druga część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem."

Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Politechnika (Wnioskodawca) w okresie od 15 stycznia 2009 r. do 31 maja 2012 r. była partnerem w międzynarodowym projekcie Unii Europejskiej T. pt.: "E.", który był realizowany we współpracy z instytucjami krajów UE, tj.: Politechniką w M., W., G. - Przedsiębiorstwo Wielka Brytania oraz z partnerami z krajów partnerskich. Ponadto w okresie od 15 października 2012 r. do 14 października 2015 r. realizowany jest projekt T. pt: "D." zawarta pomiędzy PK a Technical University; Grant Agreement pomiędzy Education, Audiovisual and Culture Executive Agency a Technical University; realizowany we współpracy z partnerami.

Program T. został uruchomiony w 1990 r. jako bezzwrotna pomoc Wspólnot Europejskich na rzecz wspierania reform społeczno-gospodarczych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Źródłem finansowania projektu są środki przekazane z Komisji Europejskiej na konto koordynatora, a następnie na wyodrębnione konto Politechniki. Odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie projektu ponosi Politechnika.

W ramach realizacji projektów wypłacane są wynagrodzenia osób fizycznych - pracowników Politechniki w postaci umów o pracę i umów cywilno-prawnych. Osoby fizyczne, tj. pracownicy Politechniki są bezpośrednimi wykonawcami zaplanowanych zadań do wykonania w projekcie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny stwierdzić należy, że wynagrodzenie wypłacane osobom będącym pracownikami Wnioskodawcy jak i osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych, zaangażowanym w realizację projektu T. finansowane ze środków Unii Europejskiej nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To Wnioskodawca jako pracodawca jest beneficjentem środków, jak również realizacja projektu została Jemu powierzona. Natomiast osoby zatrudnione u Wnioskodawcy na podstawie umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych, wykonują wprawdzie czynności związane z realizacją wskazanego we wniosku projektu, jednakże jest to realizacja pośrednia, poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych Wnioskodawcy - pracodawcy (zleceniodawcy).

To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia. W związku z powyższym na Wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl