ITPB2/415-1124/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1124/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych w ramach programu L. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 4 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych w ramach programu L.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół złożył wniosek w konkursie na 2010 r. w programie "Uczenie się przez całe życie" - L. - projekty mobilności (staże i wymiany) - "Poznajemy nowe technologie budowlane...", który został pozytywnie zatwierdzony do realizacji przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencję Programu. Umowa finansowa - projekt mobilności w programie L. została zawarta pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji a gminą jako organem prowadzącym dla instytucji będącej beneficjentem reprezentowanym przez zastępcę prezydenta miasta.

Realizatorem działania, jak i beneficjentem bezpośrednio realizującym cel projektu jest Zespół Szkół. Ogólnym celem projektu było promowanie współpracy i mobilności pomiędzy systemami kształcenia i szkolenia w Unii Europejskiej, poprzez podnoszenie umiejętności zawodowych uczniów Zespołu Szkół, a w szczególności:

* poszerzenie wiedzy zdobywanej w szkole w zakresie przygotowania zawodowego,

* podniesienie umiejętności praktycznych uczniów w zakresie prac budowlanych,

* podniesienie jakości kształcenia w Zespole Szkół,

* umożliwienie uczniom zdolnym samorealizacji zawodowej i doskonalenia języka niemieckiego,

* zwiększenie szans na zatrudnienie absolwentów Zespołu Szkół,

* wyrównanie szans edukacyjnych w przypadku uczniów pochodzących z małych miast i wsi.

Bezpośrednia realizacja projektu polega na uczestnictwie uczniów w kursach praktycznej nauki zawodu o tematyce budowlanej i uczestnictwie opiekunów jako tłumaczy języka niemieckiego posiadających wykształcenie o specjalnościach budowlanych. Uczniowie będący uczestnikami stażu odbywają praktyki zawodowe o tematyce: roboty murarskie, kafelkowanie łazienek, roboty malarskie prowadzone przez niemieckich instruktorów w nowoczesnych warsztatach treningowych. Opiekunowie, będący uczestnikami stażu towarzyszą uczniom podczas odbywania praktyk, monitorują postępy, pomagają w komunikacji podczas zajęć i organizują czas wolny. Potwierdzeniem bezpośredniego udziału w stażu są dla uczniów imienne certyfikaty potwierdzające nabyte umiejętności wydane przez stronę niemiecką. Sporządzone przez uczniów raporty końcowe odbycia stażu i wydane przez szkołę Europasy Mobilności informujące o nabytych umiejętnościach. Opiekunowie również otrzymują od strony niemieckiej zaświadczenie o uczestnictwie w projekcie.

Narodowa Agencja programu "Uczenie się przez całe życie" otrzymała środki bezpośrednio z Komisji Europejskiej, co zostało potwierdzone przez opiekuna projektu. Na potrzeby projektu został otwarty odrębny rachunek, a środki na realizację projektu zostały przekazane za pośrednictwem Urzędu Gminy. Narodowa Agencja przekazała środki finansowe w PLN (według wyboru organu prowadzącego) - na rachunek bankowy gminy. Następnie środki te zostały przekazane na wyodrębniony na potrzeby projektu rachunek bankowy Zespołu Szkół. Wydatki na realizację stażu zostały poniesione bezpośrednio ze środków otrzymanych na finansowanie programu. Wysokość kwot przeznaczonych na realizację stażu została ujęta we wniosku do projektu i zatwierdzona w umowie z Agencją Narodową. Wszystkie wydatki są potwierdzone odpowiednimi dokumentami (rachunkami, fakturami, listami wypłat).

W projekcie "Poznajemy nowe technologie budowlane..." zaplanowano udział 80 uczniów Zespołu Szkół (4 wyjazdy na staż po 20 osób) plus po 2 opiekunów na każdy wyjazd.

W ramach stażu uczeń ma zapewnione utrzymanie (zakwaterowanie, wyżywienie) i praktyki zawodowe w ośrodku kształcenia zawodowego. Koszty stażu na 1 uczestnika wynoszą 1485 euro, w tym 90 euro stanowi kieszonkowe, przeliczone na złotówki i wypłacone w Polsce.

Na koszty utrzymania 1 opiekuna uczestniczącego w projekcie przyznano kwotę 1485 euro.

Wszystkie wydatki: wyżywienie, zakwaterowanie i kieszonkowe są wydatkami kwalifikowanymi w ramach programu.

Zespół szkół na podstawie podpisanej umowy o staż z uczestnikiem (uczniem, w której uczestnik upoważnił szkołę) dokonał płatności przelewem za ww. staż w kwocie 1395 euro na uczestnika na rachunek bankowy Zakładu Promowania Kształcenia Zawodowego, pod który podlega ośrodek we F.

Szkoła częściowo dokonała zapłaty na rachunek bankowy partnera za opiekunów w kwocie 735 euro na opiekuna. Pozostała kwota zostanie zapłacona po otrzymaniu rachunku końcowego od partnera niemieckiego.

Koordynator zespołu rozliczeń finansowych Narodowej Agencji programu L. przekazał pismem informację, że w myśl ustawy o podatku dochodowym środki te są wolne od podatku.

Wobec powyższego zadano następujące pytania.

Czy prawidłowym było nie pobranie zaliczek od wartości świadczenia przypadającego na każdego z uczestników t.j: kosztu stażu ucznia, kieszonkowe ucznia, kosztu utrzymania opiekuna.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki te wolne są od podatku, gdyż przeznaczone są na pokrycie kosztów realizacji projektu unijnego, w związku z tym uczestnicy stażu uczniowie i opiekunowie nie płacą podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca złożył wniosek w konkursie na 2010 r. w programie "Uczenie się przez całe życie" - L. - projekty mobilności (staże i wymiany) - "Poznajemy nowe technologie budowlane...", który został pozytywnie zatwierdzony do realizacji przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencję Programu.

Realizatorem działania, jak i beneficjentem bezpośrednio realizującym cel projektu jest Wnioskodawca. Ogólnym celem projektu było promowanie współpracy i mobilności pomiędzy systemami kształcenia i szkolenia w Unii Europejskiej, poprzez podnoszenie umiejętności zawodowych uczniów Zespołu Szkół, a w szczególności:

* poszerzenie wiedzy zdobywanej w szkole w zakresie przygotowania zawodowego,

* podniesienie umiejętności praktycznych uczniów w zakresie prac budowlanych,

* podniesienie jakości kształcenia w Zespole Szkół,

* umożliwienie uczniom zdolnym samorealizacji zawodowej i doskonalenia języka niemieckiego,

* zwiększenie szans na zatrudnienie absolwentów Zespołu Szkół,

* wyrównanie szans edukacyjnych w przypadku uczniów pochodzących z małych miast i wsi.

Bezpośrednia realizacja projektu polega na uczestnictwie uczniów w kursach praktycznej nauki zawodu o tematyce budowlanej i uczestnictwie opiekunów jako tłumaczy języka niemieckiego posiadających wykształcenie o specjalnościach budowlanych. Uczniowie będący uczestnikami stażu odbywają praktyki zawodowe o tematyce: roboty murarskie, kafelkowanie łazienek, roboty malarskie prowadzone przez niemieckich instruktorów w nowoczesnych warsztatach treningowych. Opiekunowie, będący uczestnikami stażu towarzyszą uczniom podczas odbywania praktyk, monitorują postępy, pomagają w komunikacji podczas zajęć i organizują czas wolny. Potwierdzeniem bezpośredniego udziału w stażu są dla uczniów imienne certyfikaty potwierdzające nabyte umiejętności wydane przez stronę niemiecką. Sporządzone przez uczniów raporty końcowe odbycia stażu i wydane przez szkołę Europasy Mobilności informujące o nabytych umiejętnościach. Opiekunowie również otrzymują od strony niemieckiej zaświadczenie o uczestnictwie w projekcie.

Narodowa Agencja programu "Uczenie się przez całe życie" otrzymała środki bezpośrednio z Komisji Europejskiej, co zostało potwierdzone przez opiekuna projektu. Na potrzeby projektu został otwarty odrębny rachunek, a środki na realizację projektu zostały przekazane za pośrednictwem Urzędu Gminy. Narodowa Agencja przekazała środki finansowe w PLN (według wyboru organu prowadzącego) - na rachunek bankowy gminy. Następnie środki te zostały przekazane na wyodrębniony na potrzeby projektu rachunek bankowy Zespołu Szkół. Wydatki na realizację stażu zostały poniesione bezpośrednio ze środków otrzymanych na finansowanie programu. Wysokość kwot przeznaczonych na realizację stażu została ujęta we wniosku do projektu i zatwierdzona w umowie z Agencją Narodową. Wszystkie wydatki są potwierdzone odpowiednimi dokumentami (rachunkami, fakturami, listami wypłat).

W projekcie "Poznajemy nowe technologie budowlane..." zaplanowano udział 80 uczniów Zespołu Szkół (4 wyjazdy na staż po 20 osób) plus po 2 opiekunów na każdy wyjazd.

Wszystkie wydatki: wyżywienie, zakwaterowanie i kieszonkowe są wydatkami kwalifikowanymi w ramach programu.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy dochody otrzymywane przez osoby bezpośrednio realizujące cele programu korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu ich finansowania.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, świadczenie będzie finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską (za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy), to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem jednakże, że osoby, które je otrzymują bezpośrednio realizują cel programu.

Jak bowiem wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest bezpośrednia realizacja projektu. Tylko bowiem dochody związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku. Nie podlegają natomiast zwolnieniu świadczenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno bezpośredni beneficjent, jak i osoby zaangażowane w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez osoby wskazane we wniosku, natomiast może opierać się wyłącznie na treści wniosku oraz odnieść się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Z analizy treści wniosku wynika, że program L. jest bezpośrednio finansowany ze środków otrzymanych z Komisji Europejskiej, natomiast osoby wymienione we wniosku, t.j. zarówno uczniowie jak i opiekunowie bezpośrednio realizują projekt.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty świadczeń przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, będą one finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem jednakże, że osoby otrzymujące te świadczenia, bezpośrednio realizują cel programu.

W sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w stosunku do opiekunów jak i pozostałych uczestników projektu oraz nie ciążył obowiązek wystawienia informacji o uzyskanych przychodach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl