ITPB2/415-1114/08/AD - Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodów z umów najmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1114/08/AD Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodów z umów najmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Panią pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. Nr ITPB2/415-1114/08/AD do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniła Pani pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zawarła Pani umowę najmu lokalu mieszkalnego z treści, której wynika że:

*

najemca płacić będzie wynajmującemu miesięczny czynsz najmu w wysokości 1.800 zł, płatny co miesiąc na rachunek bankowy,

*

najemcę obciążają inne opłaty związane z przedmiotem najmu, a mianowicie koszty zużytej energii elektrycznej, gazu, wody zgodnie z rachunkami przedstawionymi przez dostawców mediów. W przypadku powstania różnicy w wartości czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej najemca zobowiązuje się do jej uregulowania i od tej chwili najemca będzie ponosił stałe comiesięczne koszty, powiększone o tę różnicę. Opłaty te będą uiszczane przez wynajmujących, z tym, że najemca jest zobowiązany do zwrotu wynajmującym poniesionych wydatków, w terminie 7 dni od ich przekazania na rachunek dostawców,

*

w przypadku zwłoki przy opłacaniu czynszu najmu, najemca zobowiązany będzie do zapłaty karnych odsetek ustawowych za każdy dzień zwłoki,

*

najemca zobowiązuje się do terminowego regulowania należności związanych z użytkowaniem przedmiotu najmu,

*

wynajmujący zobowiązują się do terminowego regulowania należności z tytułu czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej.

Dodatkowo wskazała Pani, iż w czynszu za najem ujęta jest wysokość czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej, który co miesiąc jest zobowiązana terminowo uiszczać. Natomiast podwyżka czynszu dokonywana przez Wspólnotę skutkuje podwyższeniem o taką kwotę czynszu dla najemcy. Tym samym w Umowie nie ma podwójnego wyszczególnienia opłat dla najemcy za czynsz najmu, a Pani ma gwarancję, że opłaty obciążające najemcę będą w terminie regulowane, zarówno tak za media jak i za czynsz do wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ma Pani obowiązek odprowadzać podatek również od czynszu do Wspólnoty mieszkaniowej, który to według umowy uiszcza Pani za najemcę, oraz czy Pani dochodem są koszty za media zużyte przez najemcę, do zapłaty których również według umowy jest on zobowiązany...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zarówno koszty za media jak i czynsz do Wspólnoty Mieszkaniowej nie stanowią jej dochodu, a co za tym idzie nie powinna z tego tytułu płacić zryczałtowanego podatku dochodowego jako od dochodu z najmu lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, iż podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego. W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu, różne będą skutki podatkowe. Jeśli koszty określonych świadczeń opłaca wynajmujący, a następnie są one przerzucane na najemcę wówczas stanowią one niewątpliwie przychód z najmu po stronie wynajmującego.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - przyjąć należy, że jeżeli z umowy wynika, że koszty związane z przedmiotem najmu ponosić będzie wynajmujący przychodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest cała kwota określona w umowie jako czynsz.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż zgodnie z umową najemca zobowiązany jest do uiszczenia czynszu najmu, w którym zawarty jest czynsz do Wspólnoty Mieszkaniowej oraz opłat za media i różnicy w wartości czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej, natomiast wynajmujący zobowiązuje się do terminowego regulowania należności z tytułu czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej.

W związku z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym w kontekście przywołanego stanu prawnego, przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie otrzymana kwota czynszu (odstępnego), w tym również zawarta w nim wartość czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej. Natomiast otrzymane przez Panią od najemcy należności z tytułu opłat za media i różnicy w wartości czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej nie stanowią przychodu ze źródła jakim jest "najem" i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl