ITPB2/415-1078/13/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1078/13/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Akcyjnej w dniu 8 maja 2012 r. podjęło uchwałę o przymusowym wykupie akcji Akcjonariuszy Mniejszościowych przez Akcjonariusza Większościowego. Przymusowy wykup akcji realizowany był na podstawie art. 418 Kodeksu spółek handlowych. W ramach realizacji uchwały Wnioskodawca powiadomił listownie poszczególnych Akcjonariuszy Mniejszościowych o uruchomieniu procedury przymusowego wykupu, a także zwrócił się o wskazanie sposobu, w jaki ma być im przekazana cena za podlegające wykupowi akcje (przelew bankowy, gotówka w kasie, przekaz pocztowy). Akcjonariusz Większościowy przekazał na rachunek bankowy Spółki (Wnioskodawcy) kwotę stanowiącą równowartość zobowiązania jakie ciążyło na Akcjonariuszu Większościowym w wyniku przymusowego wykupu akcji od Akcjonariuszy Mniejszościowych. Wnioskodawca realizując czynności administracyjne wynikające z uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki przekazywał środki pieniężne za zbywane akcje Akcjonariuszom Mniejszościowym w ramach rozliczenia ceny zakupu. Informacje dotyczące rozliczonych transakcji (potwierdzonych przyjęciem ceny) przekazywane były do Domu Maklerskiego. Na podstawie informacji przekazywanych przez Wnioskodawcę do Domu Maklerskiego w księdze akcyjnej Wnioskodawcy wprowadzane były zmiany liczby akcji przysługujących poszczególnym akcjonariuszom po zrealizowaniu kolejnych transakcji kupna - sprzedaży w związku z przymusowym wykupem akcji. Księgę akcyjną Wnioskodawcy prowadzi Dom Maklerski.

Stosownie do treści art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca w terminie do końca lutego 2013 r. przesłał Akcjonariuszom Mniejszościowym, którzy w 2012 r. uzyskali środki pieniężne z tytułu transakcji przymusowego wykupu akcji oraz urzędom skarbowym właściwym według ich miejsca zamieszkania imienne informacje o wysokości dochodu (PIT-8C), o którym mowa w art. 30b ust. 2.

Jeden z Akcjonariuszy Mniejszościowych, który w 2012 r. uzyskał środki pieniężne z tytułu transakcji przymusowego wykupu akcji poinformował Wnioskodawcę, iż niezależnie od informacji PIT-8C przekazanej mu przez Wnioskodawcę uzyskał również dla tej samej transakcji informację PIT-8C wystawioną przez Dom Maklerski. Akcjonariusz Mniejszościowy w ramach swojego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2012 r. złożył w urzędzie skarbowym wyjaśnienie, iż informacja PIT-8C przekazana jemu przez Wnioskodawcę i jednocześnie przez Dom Maklerski dotyczy tej samej transakcji i w związku z tym podlega ona jednokrotnemu opodatkowaniu. Pozostali Akcjonariusze Mniejszościowi, którzy uzyskali w 2012 r. środki pieniężne w ramach rozliczenia przymusowego wykupu akcji nie zgłaszali Wnioskodawcy faktu otrzymania informacji PIT-8C sporządzonej przez Dom Maklerski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na S.A., jako wypłacającym cenę za rozliczenie przymusowego wykupu akcji ciążył obowiązek przesłania Akcjonariuszom Mniejszościowym oraz właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, instytucję przymusowego wykupu akcji regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) i tak na podstawie art. 418 § 1 ww. ustawy - walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki akcyjnej może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego (akcjonariusze mniejszościowi) przez nie więcej niż pięciu akcjonariuszy, posiadających łącznie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego, z których każdy posiada nie mniej niż 5% kapitału zasadowego. Uchwała taka określa akcje podlegające wykupowi oraz akcjonariuszy, którzy zobowiązują się wykupić akcje, jak również określa akcje przypadające każdemu z nabywców. Z powyższego wynika, że przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące przymusowego wykupu akcji wskazują na wystąpienie przedmiotowo istotnych elementów charakteryzujących umowę sprzedaży: oznaczenie przedmiotu sprzedaży i ceny. Zatem przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy sprzedaży papierów wartościowych (akcji), co skutkuje tym, że dokonanie tej czynności cywilnoprawnej powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku uzyskania dochodu ze zbycia papierów wartościowych na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej nałożony został określony w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek sporządzania imiennych informacji. W myśl powyższego przepisy podmioty te są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje (sporządzone według ustalonego wzoru) o wysokości dochodu, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c). Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rozstrzyga, czy informację PIT-8C obowiązane są wystawiać podmioty bezpośrednio rozliczające transakcję przymusowego wykupu akcji, tj. przekazujące środki pieniężne z tego tytułu Akcjonariuszom Mniejszościowym, czy też podmioty, które tak jak Dom Maklerski pośredniczą przy transakcjach skutkujących powstaniem dochodu określonego w art. 30b rejestrując wyłącznie zmiany w księdze akcyjnej skutkujące wykreśleniem Akcjonariuszy Mniejszościowych z akcjonariatu spółki. Realizując uchwałę Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Wnioskodawca działając we własnym imieniu na rachunek Akcjonariusza Większościowego, jako administrator transakcji przymusowego wykupu akcji z chwilą dokonania rozliczenia pieniężnego jest w posiadaniu informacji o uzyskaniu dochodu przez Akcjonariusza Mniejszościowego. Następnie informacja o zbyciu akcji przez Akcjonariusza Mniejszościowego była przekazywana przez Wnioskodawcę do Domu Maklerskiego, który na tej podstawie mógł wykreślić osoby zbywające akcje z listy akcjonariuszy spółki. Po wykreśleniu akcjonariusza Dom Maklerski mógł sporządzić informację PIT-8C.

W ocenie Wnioskodawcy, przy transakcji przymusowego wykupu akcji mamy do czynienia z dwoma momentami powzięcia informacji o uzyskaniu dochodu przez Akcjonariusza Mniejszościowego zbywającego akcje: pierwszy z chwilą rozliczenia pieniężnego (informację uzyskuje Wnioskodawca) i drugi z chwilą wykreślenia akcjonariusza z księgi akcyjnej (informację uzyskuje Dom Maklerski). Kierując się normą określoną w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca dysponując w pierwszej kolejności informacją o uzyskanym dochodzie przez Akcjonariusza Mniejszościowego sporządził informację PIT-8C, którą przesłał do podatnika i urzędu skarbowego właściwego dla jego miejsca zamieszkania.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w wykonaniu obowiązku, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym to Wnioskodawca zobowiązany był do przesłania informacji PIT-8C dla dochodów uzyskiwanych przez Akcjonariuszy Mniejszościowych w transakcji przymusowego wykupu akcji. Wnioskodawca przesyłając informację PIT-8C poinformował podatnika o uzyskanym za jego pośrednictwem dochodzie w roku kalendarzowym, w którym zostały przekazane środki pieniężne w ramach rozliczenia zbycia akcji przez podatnika. W ten sposób podatnik miał możliwość uregulowania ciążącego na nim zobowiązania podatkowego w roku faktycznego uzyskania dochodu, tj. w roku w którym podatnik otrzymał środki pieniężne z rozliczenia zbycia przez niego akcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym, odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Natomiast stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy, jest zgodnie z ust. 2 pkt 1 różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14, osiągnięta w roku podatkowym.

Natomiast w myśl art. 39 ust. 3 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Instytucję przymusowego wykupu akcji regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030). I tak na podstawie art. 418 § 1 i 2 ww. ustawy - walne zgromadzenie może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego (akcjonariusze mniejszościowi) przez nie więcej niż pięciu akcjonariuszy, posiadających łącznie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego, z których każdy posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego. Uchwała taka powinna określać akcje podlegające wykupowi oraz akcjonariuszy, którzy zobowiązują się wykupić akcje, jak również określa akcje przypadające każdemu z nabywców. W przypadku realizacji tego uprawnienia wykup akcji dokonuje się za pośrednictwem zarządu i następuje po cenie notowanej na rynku regulowanym, a jeżeli akcje nie są notowane na rynku regulowanym, po cenie ustalonej przez biegłego wybranego przez walne zgromadzenie - art. 417 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Z powyższego wynika, że przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące przymusowego wykupu akcji wskazują na wystąpienie przedmiotowo istotnych elementów charakteryzujących umowę odpłatnego zbycia: oznaczenie przedmiotu zbycia i ceny. Zatem przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji).

Jak wskazano we wniosku, w ramach realizacji uchwały o przymusowym wykupie akcji Wnioskodawca powiadomił listownie poszczególnych Akcjonariuszy Mniejszościowych o uruchomieniu procedury przymusowego wykupu, a także zwrócił się o wskazanie sposobu, w jaki ma być im przekazana cena za podlegające wykupowi akcje (przelew bankowy, gotówka w kasie, przekaz pocztowy). Akcjonariusz Większościowy wpłacił na rachunek Spółki kwotę stanowiącą równowartość zobowiązania jakie ciążyło na Akcjonariuszu Większościowym w wyniku przymusowego wykupu akcji od Akcjonariuszy Mniejszościowych. Wnioskodawca realizując czynności administracyjne wynikające z uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki przekazywał środki pieniężne za zbywane akcje Akcjonariuszom Mniejszościowym w ramach rozliczenia ceny zakupu.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż Spółka jako podmiot dokonujący wypłaty należności z tytułu przymusowego wykupu akcji od Akcjonariuszy Mniejszościowych działa we własnym imieniu na rachunek Akcjonariusza Większościowego. Ma zatem obowiązek sporządzenia informacji imiennej PIT-8C, zgodnie z dyspozycją art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl