ITPB2/415-1078/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1078/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2005 r. na podstawie umowy kupna/sprzedaży zakupione zostało przez Panią i małżonka spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o pow. 60 m 2 wraz z wkładem budowlanym za cenę 141.000 zł. Na zakup tego mieszkania zaciągnęła Pani w 2005 r. bankowy kredyt hipoteczny na 100 % wartości nieruchomości tj. kwotę 141.400 zł. Nie korzystała Pani z tzw. ulgi "odsetkowej".

W 2008 r. dokonała Pani zamiany przedmiotowego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do innego lokalu mieszkalnego o pow. 33 m 2 z dopłatą na Pani rzecz kwoty 120.000 zł. Strony umowy określiły wartość zamienianych praw:

* spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania o pow. 60 m 2 na kwotę 310.000 zł

* spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania o pow. 33 m 2 na kwotę 190.000 zł

We wrześniu 2008 r. złożyła Pani w urzędzie skarbowym oświadczenie o dokonaniu przedmiotowej zamiany za dopłatą oraz o planowanym przeznaczeniu tego przychodu w okresie 2 lat od dnia zamiany na własne cele mieszkaniowe. Środki uzyskane z dopłaty tj. 120.000 zł:

* zostały przeznaczone na całkowitą spłatę zaciągniętego w 2005 r. kredytu hipotecznego na zbywaną w drodze zamiany nieruchomość (lokal mieszkalny o pow. 60 m 2) - w kwocie 113.570,85 zł,

* pozostała kwota 6.429,15 zł została przeznaczona na remont innego lokalu mieszkalnego będącego Państwa własnością od 2002 r., w którym planujecie wkrótce zamieszkać.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z zamianą mieszkania o wartości rynkowej (na dzień zamiany) 310.000 zł na mniejsze o wartości 190.000 zł - przychodem stanowiącym podstawę do opodatkowania jest różnica wartości mieszkań tj. kwota 120.000 zł. Czy wartość mieszkania tj. 310.000 zł.

2.

Czy w opisanym przypadku - wydatkowania otrzymanej z zamiany mieszkań kwoty 120.000 zł - przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 i 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota dopłaty tj. 120.000 zł stanowi przychód uzyskany z przedmiotowej transakcji i to ona podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz po wydatkowaniu środków w tej wysokości na własne cele mieszkaniowe może korzystać ze zwolnienia. Zdaniem Wnioskodawczyni, razem z małżonkiem może skorzystać, zgodnie z wcześniejszym oświadczeniem złożonym w urzędzie skarbowym, ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez:

* spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego w 2005 r. na zakup zbywanego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - do wysokości kwoty spłaty,

* wydatkowanie pozostałych środków na remont i przebudowę innego własnego lokalu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Użyte w powyżej cytowanym przepisie wyrażenie "odpłatne zbycie" oznacza przeniesienie własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową, co może następować np. w formie umowy sprzedaży lub zamiany. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter nie pieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze jak sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące sprzedaży. W związku z powyższym zamianę należy traktować na równi z odpłatnym zbyciem i stosować przepisy właściwie dla odpłatnego zbycia.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Artykuł 19 ust. 2 cytowanej ustawy stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32a z zastrzeżeniem ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. zwolnione od podatku dochodowego są przychody z zamiany:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub

c.

gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)

* jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a)-c).

Z kolei art. 21 ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. stanowi m.in., że przepisy ust. 1 pkt 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

1.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

* nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

* budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części przeznaczonych na cele rekreacyjne,

3.

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2005 r. na podstawie umowy kupna/sprzedaży Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zakupiła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o pow. 60 m 2 wraz z wkładem budowlanym za cenę 141.000 zł. Na zakup tego mieszkania Wnioskodawczyni zaciągnęła bankowy kredyt hipoteczny na 100% wartości nieruchomości tj. kwotę 141.400 PLN. Wnioskodawczyni nie korzystała z tzw. ulgi "odsetkowej".

W 2008 r. Wnioskodawczyni dokonała zamiany przedmiotowego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do innego lokalu mieszkalnego o pow. 33 m 2 z dopłatą na rzecz Wnioskodawczyni kwoty 120.000 zł. Strony umowy określiły wartość zamienianych praw:

* spółdzielczego własnościowego prawa do mieszkania o pow. 60 m 2 na kwotę 310.000 zł

* spółdzielczego własnościowego prawa do mieszkania o pow. 33 m 2 na kwotę 190.000 zł.

Należy wskazać, że ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 32a z zastrzeżeniem ust. 2 zwolnił od podatku dochodowego przychody z zamiany według wskazanego w tym przepisie katalogu.

Z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z zamiany nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie nieruchomości i prawa wymienione w lit. a)-c) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przy czym ze zwolnienia z opodatkowania korzysta również uzyskana w wyniku dokonanej transakcji dopłata, gdyż niewątpliwie jest ona przychodem uzyskanym z tytułu zamiany.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż całość przychodu uzyskana przez Wnioskodawczynię z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, w tym otrzymana z tego tytułu dopłata w wysokości 120.000 zł, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy korzysta ze zwolnienia od opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość była wspólną własnością Wnioskodawczyni i małżonka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również małżonka, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawcy.

Małżonek chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl