ITPB2/415-1077/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1077/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2008 r. (data wpływu 30 grudnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej - jest prawidłowe, o ile grunt, stanowiący przedmiot odpłatnego zbycia, nie utracił w związku z tą sprzedażą charakteru rolnego.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości rolnej. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Wnioskodawcę pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. Nr ITPB2/415-1077/08-2/AD, ITPP1/433-1042/08-2/BJ oraz pismem z dnia 2 lutego 2009 r. Nr ITPB2/415-1077/08-3/AD do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniony został przez Panią pismem z dnia 27 grudnia 2008 r. (data wpływu 30 grudnia 2009 r.) oraz pismem z dnia z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 21 grudnia 2006 r. nabyła Pani wraz z mężem niezabudowaną nieruchomość rolną oznaczoną numerem działki 92 o powierzchni 0,87 ha do majątku objętego wspólnością ustawową w celu powiększenia prowadzonego gospodarstwa rodzinnego, spełniając jednocześnie warunki przewidziane w art. 5 i 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Działka była wykorzystywana do celów rolnych. Było na niej wypasane bydło oraz konie, jak również została ona zgłoszona o przyznanie płatności obszarowych w ramach wsparcia dla rolników. Działka stanowi łąki trwałe w klasie IV. Zgodnie z wypisem wydanym przez Wójta Gminy w dniu 17 września 2008 r. działka ta położona jest w strefie kompleksów gleb o najwyższej przydatności dla rolnictwa i gleb organicznych, w obszarze o niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych i klimatycznych dla zabudowy i osadnictwa, w obszarze korytarza ekologicznego, w strefie mikroregionów i zespołów osadniczych pradziejowych wczesno-późno pradziejowych. Na ww. działce nie dokonywała Pani żadnych podziałów ani żadnego uzbrojenia czy też przekwalifikowania gruntu. W związku z trudna sytuacją materialną postanowili Państwo ww. nieruchomość sprzedać. W dniu 1 października 2008 r. podpisali Państwo umowę sprzedaży warunkowej w formie aktu notarialnego, a następnie w dniu 4 listopada 2008 r. umowę przeniesienia własności nieruchomości w formie aktu notarialnego, do którego dołączone zostało oświadczenie o nie korzystaniu z prawa pierwokupu wydane w dniu 7 października 2008 r. przez Zastępcę Dyrektora Agencji Nieruchomości Rolnej. Kupujący oświadczył, że nabywana nieruchomość wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Ponadto przedmiotowa nieruchomość opodatkowana jest podatkiem rolnym. Po dokonanej sprzedaży, tj. w dniu 10 listopada 2008 r. otrzymała Pani zawiadomienie wydane w dniu 6 listopada 2008 r. przez Wójta. Gminy o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla zamierzenia polegającego na realizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działce Nr 92 z wydzieleniem działek pod planowaną zabudowę i drogę wewnętrzną przez osobę, która kupiła tę działkę.

Dodatkowo wskazała Pani, iż dokument o wszczęciu ww. postępowania jest wystawiony na nazwisko kupującego (nabywcy), jak również nie jest Pani wiadomo czy po sprzedaży nieruchomości utraciła ona charakter rolny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy powinna Pani zapłacić 10% podatek od uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej.

2.

Czy przychód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze. W zakresie pytania drugiego zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna płacić podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej, ponieważ stanowiła ona jej własność i była wykorzystywana na cele rolne w gospodarstwie rolnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, o ile grunt, stanowiący przedmiot odpłatnego zbycia, nie utracił w związku z tą sprzedażą charakteru rolnego.

Stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu - z zastrzeżeniem ust. 2 - jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przytoczonego przez Panią stanu faktycznego wynika, że w dniu 21 grudnia 2006 r. nabyła Pani wraz z mężem nieruchomość rolną o powierzchni 0,87 ha, którą to następnie Państwo sprzedali w dniu 4 listopada 2008 r., tj. przed upływem pięciu lat od nabycia.

Należy przy tym zauważyć, że do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r. zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. Powyższe wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), zgodnie z którym do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, adekwatnie do treści art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Natomiast o tym, jakie konkretnie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co zarazem przesądza o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, stanowi klasyfikacja ujęta w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznik Nr 6 do tegoż aktu prawnego.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane - w tym grunty zajęte pod budynki mieszkalne oraz inne budynki i urządzenia budowlane służące produkcji rolniczej, nie wyłączając produkcji rybnej, oraz przetwórstwu rolno-spożywczemu (kotłownie, komórki, garaże, szopy, stodoły, wiaty, spichlerze, budynki inwentarskie, place składowe i manewrowe w obrębie zabudowy itp.), a także zajęte pod ogródki przydomowe w gospodarstwach rolnych - oraz grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

Jak wskazano uprzednio, jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny lub leśny. Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości. Kwestia utraty charakteru rolnego znalazła się w polu rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 25 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 2152/96 (publik. LEX nr 34689) stwierdził następująco: tak sformułowany przepis (tj. art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy) odczytać należy w ten sposób, że w momencie sprzedaży gruntów z przeznaczeniem ich na inne cele następuje utrata rolnego lub leśnego charakteru gruntów i uzyskany w ten sposób przychód nie jest wolny od podatku. Cel nabycia zaś gruntów wynika bezpośrednio z aktu notarialnego. Jeżeli ów cel następnie zostanie potwierdzony czynnościami natury administracyjnej (decyzja o wyłączeniu gruntów z produkcji), to tym bardziej będzie to świadczyło o tym, że w momencie sprzedaży grunt utracił swój pierwotny charakter.

Podkreślić należy, iż decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zapisy w akcie notarialnym dotyczące celu nabycia nieruchomości i zamiar nabywcy co do jej wykorzystywania. Niemniej jednak, są to okoliczności, których oceny dokonuje organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Konkludując, przychód z odpłatnego zbycia gospodarstwa rolnego w dniu 4 listopada 2008 r. nie podlega opodatkowaniu, o ile grunt, stanowiący przedmiot odpłatnego zbycia nie utracił w związku z tą sprzedażą charakteru rolnego, przy czym podstawą ustalenia tej okoliczności jest cel nabycia.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość jest wspólną własnością Pani i Małżonka, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również Małżonka, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawcy.

Pani Małżonek chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl