ITPB2/415-1070/10/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1070/10/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 30 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum wspólnie z siedmioma Ośrodkami Pomocy Społecznej realizuje Program Operacyjny Kapitał Ludzki w ramach działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji.... Program skierowany jest do osób długotrwale bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i innych zagrożonych marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym. Jest to projekt systemowy pod nazwą "Pomocna dłoń..." przy pomocy, którego realizowane są zadania własne powiatu z zakresu pomocy społecznej - zgodnie z art. 19 pkt 16 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009, nr 175, poz. 1362).

Środki finansowe na realizację projektu otrzymywane są z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jako dotacja celowa przekazywana przez Instytucję Pośredniczącą - Urząd Pracy. Dotacja wpływa na wyodrębnione konto Starostwa Powiatowego a następnie jest przekazywana do "C." oraz do poszczególnych gmin na bieżącą realizację zadań statutowych zgodnie z porozumieniem o partnerstwie zawartym pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.

W ramach realizacji zadań wynikających z projektu - "C." i Ośrodki Pomocy Społecznej, po dokonaniu rozeznania potrzeb udzielają wsparcia w postaci świadczeń rzeczowych dla beneficjentów projektu, t.j. osób długotrwale bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i innych zagrożonych marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym.

Osoby te mogą otrzymać świadczenia rzeczowe w postaci np. lodówki, pralki, odzieży, podręczników szkolnych itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość świadczeń rzeczowych sfinansowanych ze środków ww. projektu otrzymanych przez beneficjentów ostatecznych można zakwalifikować do kategorii korzystających ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjenci przy otrzymaniu świadczeń rzeczowych korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 46, pkt 114, pkt 137 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Zatem do tej kategorii należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca wspólnie z siedmioma Ośrodkami Pomocy Społecznej realizuje Program Operacyjny Kapitał Ludzki w ramach działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji.... Program skierowany jest do osób długotrwale bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i innych zagrożonych marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym. Jest to projekt systemowy pod nazwą "Pomocna dłoń plus" przy pomocy, którego realizowane są zadania własne powiatu z zakresu pomocy społecznej - zgodnie z art. 19 pkt 16 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009, nr 175, poz. 1362).

Środki finansowe na realizację projektu otrzymywane są z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jako dotacja celowa przekazywana przez Instytucję Pośredniczącą - Urząd Pracy. Dotacja wpływa na wyodrębnione konto Starostwa Powiatowego a następnie jest przekazywana do "C." oraz do poszczególnych gmin na bieżącą realizację zadań statutowych zgodnie z porozumieniem o partnerstwie zawartym pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.

W ramach realizacji zadań wynikających z projektu - "C." i Ośrodki Pomocy Społecznej, po dokonaniu rozeznania potrzeb udzielają wsparcia w postaci świadczeń rzeczowych dla beneficjentów projektu, t.j. osób długotrwale bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i innych zagrożonych marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym.

Osoby te mogą otrzymać świadczenia rzeczowe w postaci np. lodówki, pralki, odzieży, podręczników szkolnych itp.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadzono nowe zasady systemu przepływów środków pomocowych (europejskich) przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zmiany te wprowadzono ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Stosownie do art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b.

Przy czym wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, iż w odniesieniu do świadczeń otrzymanych w ramach projektu realizowanego w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem finansowania tych świadczeń są bowiem wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy.

Natomiast analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy wskazuje, iż jego regulacją objęte są wyłącznie świadczenia pieniężne. Na podstawie tego przepisu nie może zatem korzystać ze zwolnienia od podatku wartość wskazanych we wniosku świadczeń rzeczowych.

W związku z powyższym - wbrew stanowisku Wnioskodawcy - wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez osoby wskazane we wniosku nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego też stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy stwierdzić należy, iż środki pozyskane na realizację projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki niewątpliwie należą do źródeł finansowania, o których mowa w tym przepisie.

W związku z powyższym uznać należy, że w sytuacji gdy wskazany we wniosku projekt systemowy jest realizowany w ramach programu rządowego wówczas wartość świadczenia rzeczowego otrzymywanego przez osoby do których program jest skierowany korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie mógłby również znaleźć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl