ITPB2/415-1065/10/GR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1065/10/GR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Agencja utworzona na mocy art. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398) realizuje zadania własne oraz zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej. Jednym z zadań Agencji jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów. A. zgodnie z ustawą realizuje prawo do zakwaterowania żołnierzy na czas pełnienia służby wojskowej (art. 21 ww. ustawy). Jedną z form realizacji prawa do zakwaterowania jest przydział kwatery lub innego lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 32 ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do jej wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymywanej na ten cel z Ministerstwa Obrony Narodowej, natomiast koszt remontu innego lokalu mieszkalnego pokrywany jest z funduszu remontowego tworzonego na podstawie ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 19).

Remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego. Przekazanie i przyjęcie lokalu następuje protokołem.

Zgodnie z § 9 wydanego na podstawie art. 45a ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej rozporządzenia MON z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję - koszt remontu kwatery o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniając podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzanego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389).

Do kosztorysu o którym mowa przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie w oddziale regionalnym Agencji. Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym.

Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny Agencji Mieszkaniowej wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu w wysokości wynikającej z zawartej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego w ww. przypadku stanowi przychód o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a oddział regionalny A. zobowiązany jest do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy czy też zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana przez żołnierza zawodowego kwota na remont kwatery lub innego lokalu mieszkalnego wynika z faktu realizacji prawa do zakwaterowania zgodnie z ustawą o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody osiągane przez osoby fizyczne, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku na podstawie przepisów tej ustawy oraz dochodów od których zaniechano poboru podatku.

W świetle przytoczonych przepisów oddział regionalny A. stoi na stanowisku, iż zwrot kosztów remontu kwatery jest przychodem, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 42a oddział nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy, ale jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT 8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu wg miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania własne oraz zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej. Jednym z zadań jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymywanej na ten cel z Ministerstwa Obrony Narodowej, natomiast koszt remontu innego lokalu mieszkalnego pokrywany jest z funduszu remontowego tworzonego na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r. Nr 116, poz. 777 z późn. zm.) koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny Agencji Mieszkaniowej wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu w wysokości wynikającej z zawartej umowy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.) zadaniami własnymi Agencji są w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury. Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym. Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie we właściwym miejscowo oddziale regionalnym Agencji.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wypłacenie należności przez Wnioskodawcę z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego, nie będzie stanowiło przysporzenia w majątku żołnierza zawodowego. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wnioskodawca powinien wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązany był Wnioskodawca.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością.

Zatem wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest więc obowiązany do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych według ustalonego wzoru PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl