ITPB2/415-1057/13/MU - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1057/13/MU Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe w części dotyczącej gruntów stanowiących drogi, natomiast w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 14 lipca 2010 r. Wnioskodawca wspólnie z żoną zakupił nieruchomość rolną, o obszarze 11.41.00 ha, w której skład wchodzą działki nr 7, nr 58/3, nr 68, nr 109 i nr 123. Powyższą nieruchomość stanowi rola w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592 z późn. zm.) i jest zabudowana budynkami gospodarczymi. Nieruchomość małżonkowie nabyli za kwotę 225.000 zł od Spółdzielni.... W dniu 19 kwietnia 2012 r. nieruchomość ta została sprzedana za cenę 1.200.000 zł. Nabywcą nieruchomości jest Pan W.F. w imieniu firmy XXX. Nieruchomość ta o obszarze 11.41.00 ha oznaczona jest w ewidencji - gruntów jako:

* grunty orne - RV, RIVb, RVI - 07.06.00 ha

* łąki trwałe - ŁV, ŁIV - 01.04.00 ha

* drogi - dr - 00.05.00 ha

* użytki rolne zabudowane - B-RVI - 03.14.00 ha, gdzie:

wartość budynku gospodarczego I wynosi - 80.000 zł,

wartość budynku gospodarczego II wynosi - 80.000 zł,

wartość budynku hali magazynowo-gospodarczej wynosi - 120.000 zł,

wartość budynku hali magazynowej wynosi - 90.000 zł,

wartość ogrodzenia wynosi - 30.000 zł,

wartość wiat hodowlanych wynosi - 300.000 zł,

wartość gruntu wynosi - 500.000 zł przy czym wartość części gruntu o obszarze 00.05.00 ha

oznaczonej w ewidencji gruntów jako drogi wynosi - 15.000 zł.

Nieruchomość nabyta w 2010 r., która została sprzedana w 2012 r. wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży w całości była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej - działy specjalne produkcji rolnej - chów i hodowla zwierząt pozostałych. Nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Działalność rolnicza - działy specjalne produkcji rolnej - zgłoszona była do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej był ustalany przy zastosowaniu normy szacunkowej na dany rok, stosownie do art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nieruchomość ta była wcześniej przez Wnioskodawcę dzierżawiona tj. od 27 maja 2004 r., a następnie w 2010 r. wykupiona. W wyniku dokonanej sprzedaży w 2012 r. nieruchomość ta nie utraciła charakteru rolnego. Według wiedzy Wnioskodawcy, Pan W. F. w imieniu spółki XXX dokonał zakupu tej nieruchomości w celu prowadzenia - powiększenia działalności rolniczej, a ściślej mówiąc założenia fermy hodowlanej zwierząt futerkowych. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów tj. aktu notarialnego wynika, że Pan W.F. jest już w posiadaniu nieruchomości rolnej o obszarze około 10.00.00 ha.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości rolnej jest zwolniony z podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomość rolnej jest zwolniony z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej gruntów stanowiących drogi, natomiast w pozostałej części za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 4 i 8 powołanej ustawy, źródłami przychodów są:

* działy specjalne produkcji rolnej,

* odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku (art. 15 ww. ustawy).

Stosownie do art. 24 ust. 4 ww. ustawy dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Z powyższego wynika, że jeśli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych - dochód ustala przy zastosowaniu norm szacunkowych, tj. na zasadach ryczałtowo-szacunkowych, zapisanych w art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 14 lipca 2010 r. Wnioskodawca wspólnie z żoną zakupił nieruchomość rolną, o obszarze 11.41.00 ha, w której skład wchodzą działki nr 7, nr 58/3, nr 68, nr 109 i nr 123. Powyższą nieruchomość stanowi rola w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592 z późn. zm.) i jest zabudowana budynkami gospodarczymi. Nieruchomość małżonkowie nabyli za kwotę 225.000 zł od Spółdzielni.... W dniu 19 kwietnia 2012 r. nieruchomość ta została sprzedana za cenę 1.200.000 zł. Nabywcą nieruchomości jest Pan W.F. w imieniu firmy XXX. Nieruchomość ta o obszarze 11.41.00 ha oznaczona jest w ewidencji - gruntów jako:

* grunty orne - RV, RIVb, RVI - 07.06.00 ha

* łąki trwałe - ŁV, ŁIV - 01.04.00 ha

* drogi - dr - 00.05.00 ha

* użytki rolne zabudowane - B-RVI - 03.14.00 ha, gdzie:

wartość budynku gospodarczego I wynosi - 80.000 zł,

wartość budynku gospodarczego II wynosi - 80.000 zł,

wartość budynku hali magazynowo-gospodarczej wynosi - 120.000 zł,

wartość budynku hali magazynowej wynosi - 90.000 zł,

wartość ogrodzenia wynosi - 30.000 zł,

wartość wiat hodowlanych wynosi - 300.000 zł,

wartość gruntu wynosi - 500.000 zł przy czym wartość części gruntu o obszarze 00.05.00 ha

oznaczonej w ewidencji gruntów jako drogi wynosi - 15.000 zł.

Nieruchomość nabyta w 2010 r., która została sprzedana w 2012 r. wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży w całości była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej - działy specjalne produkcji rolnej - chów i hodowla zwierząt pozostałych. Nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Działalność rolnicza - działy specjalne produkcji rolnej - zgłoszona była do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej był ustalany przy zastosowaniu normy szacunkowej na dany rok, stosownie do art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nieruchomość ta była wcześniej przez Wnioskodawcę dzierżawiona tj. od 27 maja 2004 r., a następnie w 2010 r. wykupiona. W wyniku dokonanej sprzedaży w 2012 r. nieruchomość ta nie utraciła charakteru rolnego. Według wiedzy Wnioskodawcy, Pan W. F. w imieniu spółki XXX dokonał zakupu tej nieruchomości w celu prowadzenia - powiększenia działalności rolniczej, a ściślej mówiąc założenia fermy hodowlanej zwierząt futerkowych. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów tj. aktu notarialnego wynika, że Pan W.F. jest już w posiadaniu nieruchomości rolnej o obszarze około 10.00.00 ha.

Mając na uwadze powyższe, przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości wykorzystywanej przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, dochód z których ustalany był przy zastosowaniu norm szacunkowych, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

nieużytki, oznaczone symbolem - N,

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

W myśl natomiast § 68 ust. 3 ww. rozporządzenia grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:

1.

tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem - B,

2.

tereny przemysłowe, oznaczone symbolem - Ba,

3.

inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem - Bi,

4.

zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem - Bp,

5.

tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem - Bz,

6.

użytki kopalne, oznaczone symbolem - K,

7.

tereny komunikacyjne, w tym:

a.

drogi, oznaczone symbolem - dr,

b.

tereny kolejowe, oznaczone symbolem - Tk,

c.

inne tereny komunikacyjne, oznaczone symbolem - Ti.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

O tym, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Wskazać należy, iż utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie sprzedanych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy też sposób ich kwalifikacji w ewidencji gruntów i budynków bowiem decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do ich wykorzystywania. Niemniej jednak, są to okoliczności, których oceny dokonuje organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotowe zwolnienie obejmuje tylko te grunty, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, czyli użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości, która nabyta została w celu prowadzenia działalności rolniczej - założenia fermy hodowlanej zwierząt futerkowych, w części obejmującej grunty orne, łąki trwałe, grunty rolne (użytki rolne) zabudowane korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do sprzedaży nieruchomości w części, sklasyfikowanej jako drogi stwierdzić należy, iż drogi nie zostały wymienione jako grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, tj. nie zostały sklasyfikowane jako użytki rolne oraz jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, zatem przychód ze sprzedaży nieruchomości obejmujący te grunty nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu.

W związku z powyższym wskazać należy, iż zgodnie z art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 2 tej ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W myśl art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast art. 30e ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Reasumując, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, w części stanowiącej grunty orne, łąki trwałe i grunty rolne (użytki rolne) zabudowane, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dochód ze sprzedaży nieruchomości w części obejmującej drogi podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo wskazać należy, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy jako występującego z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla żony Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl