ITPB2/415-1052/08/ENB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1052/08/ENB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komisji, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), oraz z dnia 3 lutego 2009 (data wpływu 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Komisji Europejskiej - jest prawidłowe, o ile osoby wskazane we wniosku bezpośrednio realizują cel projektu i ich wynagrodzenia finansowane są z bezzwrotnej pomocy.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Komisji Europejskiej.

Pismem Nr ITPB2/415-1052/08-2/ENB z dnia 9 grudnia 2008 r. oraz ITPB2/415-1052/08-4/08/ENB z dnia 26 stycznia 2009 r. wezwano Komisję do uzupełnienia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Odpowiedzi udzielono pismem z dnia 22 grudnia 2008 r. oraz 3 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako administrator projektu "Europejskie Rady Zakładowe i Rady Pracowników jako platforma dialogu autonomicznego w poznawaniu i określaniu wspólnych interesów pracodawców i pracowników", otrzymuje bezpośrednio środki pieniężne finansowane w ramach bezzwrotnej pomocy z Komisji Europejskiej Unii Europejskiej na podstawie umowy grantu z dnia 12 sierpnia 2008 r.

W nowych krajach członkowskich znacząco rośnie liczba zakładów prywatyzowanych przez międzynarodowe koncerny i holdingi mające swoje siedziby w Europie Zachodniej, gdzie ERZ i Rady Pracowników funkcjonują od lat. Tworzący ERZ i Rady Pracowników oraz działający w tych Radach związkowcy chcąc zwiększyć swoją aktywność muszą zostać wyposażeni w wiedzę i techniki doprowadzające do znajdywania wspólnych rozwiązań. Niezwykle istotnym w kontekście znajomości funkcjonowania i uprawnień ERZ i Rad Pracowników jest konieczność wykorzeniania nawyków konfrontacyjnych, tak charakterystycznych dla związkowców z krajów obciążonych balastem totalitaryzmu. Dlatego niezwykle ważna jest wymiana doświadczeń ze związkowcami z krajów UE-15, gdzie są silnie zakorzenione tradycje kultury dialogu i kompromisu. Uczenie się i wymiana dobrych praktyk odbywać się będzie w warunkach bezpiecznych (w przeciwieństwie do stresujących posiedzeń ERZ), jakimi są międzynarodowe szkolenia prowadzone przez doświadczonych trenerów.

Dodatkowo w Polsce w marcu 2008 r. ustawa o Radach Pracowników, będąca implementacją Dyrektywy 2002/14/EC, objęła pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników, co poszerza liczbę zakładów zobowiązanych do tworzenia Rady Pracowników.

Ustawa ta jest ujęta w programach szkoleń i dzięki temu zasady ustawy będą konfrontowane z zasadami obowiązującymi w krajach partnerskich.

Przygotowanie związkowców z nowych krajów członkowskich - Czech i Polski - do skutecznej i świadomej pracy w ERZ i Radach Pracowników w aspekcie innego niż stosowanego dotychczas podejścia do rozwiązywania problemów na poziomach przedsiębiorstw poprzez przekazywanie wartości kultury dialogu i kompromisu jest naczelnym priorytetem niniejszego projektu.

Dla wykonania założeń projektu Wnioskodawca zawiera umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami będącymi jego pracownikami oraz innymi osobami. Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe w ramach bezzwrotnej pomocy finansowej z Unii Europejskiej na podstawie umowy z dnia 12 sierpnia 2008 r. zawartej z Dyrektoriatem Generalnym ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równych Szans Komisji Europejskiej. Środki przekazywane są w formie zaliczek bezpośrednio z Komisji Europejskiej na konto Wnioskodawcy.

Działania podejmowane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej to: działania organizacyjne - m.in. rekrutacja uczestników, obsługa sekretariatu projektu, prowadzenie szkoleń, nadzór metodyczny nad szkoleniami, promocja projektu, utworzenie strony internetowej, czynności finansowo-księgowe, ekspert - prowadzenie badań socjologicznych i wykładów, trener - prowadzenie szkoleń, obsługa techniczna, obsługa finansowa.

Wszystkie ww. działania podejmowane są w ramach realizacji projektu. Wynagrodzenia ww. osób za realizację zadań związanych z projektem są finansowane ze środków projektu.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazano, że projekt jest finansowany w ramach linii budżetowej 04.03.03.03, której operatorem jest Dyrektoriat Generalny ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równouprawnienia Komisji Europejskiej. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu. Sposób finansowania wynagrodzeń przedstawionych we wniosku został ustalony w umowie grantu zawartej między Wnioskodawcą a Komisją Europejską, do której załącznik stanowi budżet projektu. Wysokość wynagrodzeń, sposób ich finansowania, okres objęty dofinansowaniem, określone stanowiska, funkcje objęte dofinansowaniem zostały wyraźnie wskazane we wniosku o dofinansowanie, na podstawie którego została zawarta umowa grantu, oraz w budżecie stanowiącym załącznik do umowy. Natomiast imiona i nazwiska osób otrzymujących wynagrodzenie w ramach projektu nie były ujęte ani we wniosku, ani też w umowie grantu czy też budżecie projektu. Wynagrodzenia osób, których dotyczy pytanie, są związane bezpośrednio z realizacją projektu. Wnioskodawca w ramach projektu otrzymuje środki na finansowanie wynagrodzeń wskazanych w zapytaniu bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

Kwoty przyznane Wnioskodawcy na realizację projektu pochodzą ze środków pozostawionych do dyspozycji Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w stanie faktycznym wynagrodzenia osób realizujących bezpośrednio cel projektu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu "Europejskie Rady Zakładowe i Rady Pracowników jako platforma dialogu autonomicznego w poznawaniu i określaniu wspólnych interesów pracodawców i pracowników" są objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ponieważ są spełnione wszystkie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

* wynagrodzenia są finansowane środkami pochodzącymi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej,

* wynagrodzenia wypłacane są na podstawie umów cywilnoprawnych oraz na podstawie umów o pracę,

* wymienione w opisie stanu faktycznego osoby fizyczne bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, o ile osoby wskazane we wniosku rzeczywiście bezpośrednio realizują cel projektu a ich wynagrodzenia finansowane są bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak przedstawiono we wniosku Wnioskodawca, będący administratorem projektu "Europejskie Rady Zakładowe i Rady Pracowników jako platforma dialogu autonomicznego w poznawaniu i określaniu wspólnych interesów pracodawców i pracowników", otrzymuje na jego realizację środki pieniężne finansowane w ramach bezzwrotnej pomocy bezpośrednio z Komisji Europejskiej Unii Europejskiej na podstawie umowy grantu z dnia 12 sierpnia 2008 r.

Dla wykonania założeń projektu Wnioskodawca zawiera umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami będącymi jego pracownikami oraz innymi osobami. Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe w ramach bezzwrotnej pomocy finansowej z Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej z Dyrektoriatem Generalnym ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równych Szans Komisji Europejskiej. Środki przekazywane są w formie zaliczek bezpośrednio z Komisji Europejskiej na konto Wnioskodawcy.

Działania podejmowane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej to: działania organizacyjne - m.in. rekrutacja uczestników, obsługa sekretariatu projektu, prowadzenie szkoleń, nadzór metodyczny nad szkoleniami, promocja projektu, utworzenie strony internetowej, czynności finansowo-księgowe, ekspert - prowadzenie badań socjologicznych i wykładów, trener - prowadzenie szkoleń, obsługa techniczna, obsługa finansowa.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie ww. działania podejmowane są w ramach realizacji projektu. Wynagrodzenia ww. osób za realizację zadań związanych z projektem są finansowane ze środków projektu.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazano, że projekt jest finansowany w ramach linii budżetowej 04.03.03.03, której operatorem jest Dyrektoriat Generalny ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równouprawnienia Komisji Europejskiej. Sposób finansowania wynagrodzeń przedstawionych we wniosku został ustalony w umowie grantu zawartej między Wnioskodawcą a Komisją Europejską, do której załącznik stanowi budżet projektu. Wysokość wynagrodzeń, sposób ich finansowania, okres objęty dofinansowaniem, określone stanowiska, funkcje objęte dofinansowaniem zostały wyraźnie wskazane we wniosku o dofinansowanie, na podstawie którego została zawarta umowa grantu, oraz w budżecie stanowiącym załącznik do umowy. Natomiast imiona i nazwiska osób otrzymujących wynagrodzenie w ramach projektu nie były ujęte ani we wniosku, ani też w umowie grantu czy też budżecie projektu. Wynagrodzenia osób, których dotyczy pytanie, są związane bezpośrednio z realizacją projektu. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu i w ramach projektu otrzymuje środki na finansowanie wynagrodzeń wskazanych w zapytaniu bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

Kwoty przyznane Wnioskodawcy na realizację projektu pochodzą ze środków pozostawionych do dyspozycji Komisji Europejskiej.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia wypłacane przez Wnioskodawcę osobom zatrudnionym przy realizacji projektu spełniają tę przesłankę znaczenie ma więc m.in. ustalenie źródła ich finansowania.

Zatem, skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia pracownika bezpośrednio realizującego cele projektu jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Jak przedstawiono we wniosku środki na realizację projektu są finansowane w ramach linii budżetowej 04.03.03.03, której operatorem jest Dyrektoriat Generalny ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równouprawnienia Komisji Europejskiej. Sposób finansowania wynagrodzeń przedstawionych we wniosku został ustalony w umowie grantu zawartej między Wnioskodawcą a Komisją Europejską, do której załącznik stanowi budżet projektu. Środki te są przekazywane bezpośrednio z Komisji Europejskiej na konto Wnioskodawcy.

Dodatkowo należy wskazać, że środki pochodzące z linii budżetowej wskazanej we wniosku, są środkami odrębnymi od środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego który finansowany jest w ramach linii budżetowej o klasyfikacji 04.02.

Zatem należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji zostanie spełniona pierwsza z przesłanek wynikających z przepisów i wynagrodzenia osób wskazanych we wniosku, realizujących bezpośrednio cele projektu będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego do wysokości w jakiej wynagrodzenia te zostały pokryte ze środków bezpośrednio pochodzących z pomocy bezzwrotnej.

Ponieważ jednak we wniosku zaznaczono, że kwoty te są przekazywane w formie zaliczek podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdyby wypłacane wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków Wnioskodawcy, a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji płatnik miałby obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostałby fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków pochodzących z pomocy bezzwrotnej.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu projektu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że ww. pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Reasumując, wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych otrzymywane z tytułu wykonywania zadań związanych z realizacją wskazanego we wniosku projektu, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te w istocie będą bezpośrednio realizować cele projektu objętego bezzwrotną pomocą.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl