ITPB2/415-1033/13/IL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1033/13/IL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z remontem lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca kupił w 2013 r. lokal mieszkalny o powierzchni 66 m2 w stanie deweloperskim, a następnie wykonał w nim remont. Zakres remontu obejmował m.in. zakup i montaż mebli kuchennych do zabudowy. Wnioskodawca otrzymał fakturę za zakup ww. mebli kuchennych do zabudowy z naliczonym 23% podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. 1 FPS 2/13) ma prawo skorzystać z możliwości zwrotu niektórych wydatków poniesionych na zakup mebli kuchennych do zabudowy.

Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu zakupu mebli do zabudowy można uzyskać zwrot części VAT. W jego ocenie przedsiębiorca naliczył 23% podatek VAT, który został zapłacony przez ostatecznego konsumenta (podatnika). De facto podatek VAT powinien wynosić 8% zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I FPS 2/13). A skoro przedsiębiorcy stosujący 8% stawkę VAT będący później zobligowani do zapłacenia tej różnicy podatku w wysokości 15 proc. na podstawie decyzji organu podatkowego mogą teraz odzyskać owe 15 proc. nadpłaconego podatku, to konsument również powinien mieć możliwość odzyskania nadpłaconego podatku VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) obowiązującej do 31 grudnia 2013 r. osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (ust. 2).

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (ust. 3).

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (ust. 4).

W myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wykaz zawarty w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 11, poz. 35).

Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Możliwość uzyskania zwrotu związana jest z ponoszeniem wydatków na realizację określonych w ustawie inwestycji budowlanych (mieszkaniowych) czyli budowę budynku mieszkalnego, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne, remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kupił w 2013 r. lokal mieszkalny o powierzchni 66 m2 wstanie deweloperskim, a następnie wykonał w nim remont. Zakres remontu obejmował m.in. zakup i montaż mebli kuchennych do zabudowy. Wnioskodawca otrzymał fakturę za zakup ww. mebli kuchennych do zabudowy z naliczonym 23% podatkiem VAT.

W związku z tym, iż Wnioskodawca jest właścicielem lokalu mieszkalnego do zwrotu uprawniać może inwestycja, związana z remontem lokalu mieszkalnego. Przy czym za remont lokalu mieszkalnego mogą zostać uznane tylko i wyłącznie prace, które mieszczą się w ustawowym pojęciu remontu tj.: wykazie robót zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego.

Wykaz robót zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego został zawarty w załączniku do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

1. Remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:

1.

ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych;

2.

podłóg i posadzek;

3.

okien, świetlików i drzwi;

4.

powłok malarskich i tapet;

5.

elementów kowalsko-ślusarskich;

6.

izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych.

2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

1.

instalacji sanitarnych;

2.

instalacji elektrycznych;

3.

instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych;

4.

instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych;

5.

instalacji i urządzeń grzewczych;

6.

przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych;

7.

instalacji wykorzystujących alternatywne źródła energii.

3. Wykonanie nowych instalacji gazowych.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy stwierdzić należy, iż zabudowa stała kuchni (tekst jedn.: zakup mebli kuchennych do zabudowy) nie mieści się w ww. wykazie robót zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego.

Odnosząc więc obowiązujące uregulowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego uznać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zwrotu części wydatków z tytułu zakupu mebli kuchennych do zabudowy, gdyż meble do zabudowy nie mieszczą się w załączniku do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. tj. w wykazie robót zaliczonych do remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego jak również w wykazie materiałów budowlanych, który od 2011 r. zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 11, poz. 35).

Należy podkreślić, iż zwrot VAT przysługuje tylko w związku z zakupem materiałów budowlanych służących do remontu lokalu mieszkalnego (zgodnie z ww. załącznikiem do ustawy) a nie z poniesieniem wszystkich wydatków na remont.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl