ITPB2/415-1021/13/MU - Określenie obowiązków organizacji pożytku publicznego jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą ekwiwalentów na rzecz sędziów sportowych za prowadzenie rozgrywek piłkarskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1021/13/MU Określenie obowiązków organizacji pożytku publicznego jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą ekwiwalentów na rzecz sędziów sportowych za prowadzenie rozgrywek piłkarskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-11 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-11. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.).

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, osobą prawną. Prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a wypracowany dochód w całości przeznacza na te cele. Wnioskodawca szkoli dzieci i młodzież w sekcji piłki nożnej, lekkiej atletyki oraz łucznictwie. W ramach swojej działalności bierze udział w rozgrywkach piłki nożnej. Na każdych zawodach zgodnie z regulaminem musi być sędzia sportowy, który wypełnia oświadczenie dla celów podatkowych. Po zakończeniu meczu wypełnia rachunek dotyczący ekwiwalentu sędziego w kwotach określonych regulaminem. Wnioskodawcę z sędzią nie łączy żadna umowa o pracę, zlecenia itd. Ekwiwalent nie przekracza kwoty 200 zł brutto. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o podatek pobrany zgodnie z art. 41 ust. 1, który Wnioskodawca przekazuje do urzędu skarbowego do 20 dnia następnego miesiąca w którym nastąpiła wypłata ekwiwalentu. Sędziowie nie są pracownikami Wnioskodawcy, nie prowadzą działalności gospodarczej polegającej na sędziowaniu, jest to dla nich działalność wykonywana osobiście.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada na Wnioskodawcę obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 42 ust. 1.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca obliczając podatek na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy od ekwiwalentów nie przekraczających 200 zł brutto musi wystawić zgodnie z art. 42 informację PIT-11 do końca lutego 2014 r. sędziom, którzy wystawili rachunki.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychód z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Wnioskodawca uważa, że powinien wystawić imienne informacje PIT-11 i przesłać je sędziom oraz właściwym urzędom skarbowym zgodnie z art. 42 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście stosownie do treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, 13 i 14, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Analiza normy wyrażonej w powyżej cytowanym art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

* umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,

* kwota należności z tytułu umowy nie przekracza 200 zł oraz

* wysokość należności wynika z umowy.

Zatem uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, osobą prawną. Prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a wypracowany dochód w całości przeznacza na te cele. Wnioskodawca szkoli dzieci i młodzież w sekcji piłki nożnej, lekkiej atletyki oraz łucznictwie. W ramach swojej działalności bierze udział w rozgrywkach piłki nożnej. Na każdych zawodach zgodnie z regulaminem musi być sędzia sportowy, który wypełnia oświadczenie dla celów podatkowych. Po zakończeniu meczu wypełnia rachunek dotyczący ekwiwalentu sędziego w kwotach określonych regulaminem. Wnioskodawcę z sędzią nie łączy żadna umowa o pracę, zlecenia itd. Ekwiwalent nie przekracza kwoty 200 zł brutto. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o podatek obliczony zgodnie z art. 41 ust. 1, który Wnioskodawca przekazuje do urzędu skarbowego do 20 dnia następnego miesiąca w którym nastąpiła wypłata ekwiwalentu. Sędziowie nie są pracownikami Wnioskodawcy, nie prowadzą działalności gospodarczej polegającej na sędziowaniu, jest to dla nich działalność wykonywana osobiście.

Uwzględniając powyższe, pomimo, że ekwiwalenty wypłacane sędziom nie przekraczają kwoty 200 zł nie ma możliwości zastosowania do nich art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż sędziów otrzymujących przedmiotowe ekwiwalenty nie wiążą umowy z których wynikałaby ich wysokość, a są wypłacane jedynie na podstawie wystawianych przez sędziów rachunków w kwotach określonych w regulaminie.

Wobec tego, Wnioskodawca od ekwiwalentów sędziowskich - w sytuacji gdy kwota na rachunku nie przekracza 200 zł - zobowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek obliczoną zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, a to oznacza, że stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 winien w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać sędziom sportowym oraz właściwym urzędom skarbowym informacje PIT-11.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl