ITPB2/415-1014/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1014/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej:

* w części dotyczącej wynagrodzenia zasadniczego - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej wynagrodzenia dodatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Wnioskodawcę pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. Nr ITPB2/415-1014/08-2/AD do ich uzupełnienia. Politechnika uzupełniła wniosek pismem z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uczelnia podpisała umowę na dofinansowanie projektu badawczego w ramach 7. Programu Ramowego. Politechnika realizuje program finansowy jako jeden z trzynastu beneficjentów, którzy tworzą konsorcjum. Dofinansowanie przez Komisję Europejską odbywa się na zasadzie grantu. Uczelnia otrzymuje środki finansowe z Komisji Europejskiej za pośrednictwem koordynatora (Niemiecki Instytut Naukowy) na wydzielone konto bankowe (w euro). Zadania 7. Programu Ramowego finansowane są w 75% ze środków pomocowych, a w 25% jako wkład własny uczelni. W celu realizacji umowy, uczelnia będzie wypłacać wynagrodzenia etatowym pracownikom bezpośrednio realizującym zadania projektu (wynagrodzenia zasadnicze oraz dodatkowe). W związku z tym, że realizacja projektu jest zadaniem dodatkowym (pracownik nadal realizuje proces dydaktyczny) przysługuje mu wynagrodzenie, które zgonie z § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1852), jest wypłacane za miesiąc z góry. Przelewu dokonuje uczelnia z podstawowego rachunku bankowego. Zgodnie z wytycznymi w sprawie dofinansowania projektów w ramach 7. Programu Ramowego finansowanie wynagrodzeń następuje na podstawie rozliczenia faktycznie przeprowadzonych godzin dla projektu, które następuje w następnym miesiącu za miesiąc poprzedni. W tym momencie uczelnia dokonuje refundacji części wynagrodzenia z rachunku projektu na rachunek podstawowy uczelni. Równocześnie uczelnia wypłaca z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu dodatkowe wynagrodzenie w terminie do 10 dnia następnego miesiąca - na podstawie miesięcznego rozliczenia czasu pracy. Podsumowując, wynagrodzenie wypłacane jest nauczycielowi akademickiemu ze stosunku pracy:

* z góry - z podstawowego konta uczelni jako płaca zasadnicza (również za przepracowany czas w projekcie), w następnym miesiącu refundacja dokonywana jest z konta wyodrębnionego w wysokości 75% (zgodnie z udziałem środków unijnych w dofinansowaniu) oraz 25% z konta podstawowego uczelni,

* z dołu - z konta bankowego projektu jako dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 75% (zgodnie z udziałem środków unijnych w dofinansowaniu) oraz 25% z konta podstawowego uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej osób bezpośrednio realizujących cel projektu w ramach 7. Programu Ramowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody (zarówno w części zasadniczego oraz dodatkowego wynagrodzenia) otrzymane przez podatnika w ramach 7. Programu Ramowego, realizującego bezpośrednio cel projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w części dofinansowania w wysokości 75%). Wynagrodzenie finansowane jest z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a te w ocenie Politechniki co do zasady nie powinny finansować podatków krajowych. Uczelnia stoi na stanowisku, iż przyjęte przez nią rozwiązanie techniczne sposobu wypłacania wynagrodzenia jest zgodne z wytycznymi w sprawie finansowania wynagrodzeń w ramach 7. Programu Ramowego oraz z przepisami prawa polskiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia zasadniczego uznaje za nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej wynagrodzenia dodatkowego uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie to nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej (art. 21 ust. 24 ustawy).

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wskazuje, że przewidziane w nim zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi jego zastosowanie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany, podstawa przyznania oraz fakt, iż podatnik bezpośrednio realizuje cel programu na jaki została przyznana.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie tego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Niedopełnienie któregokolwiek z wymienionych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z analizy wniosku wynika, że uczelnia podpisała umowę na dofinansowanie projektu badawczego w ramach 7. Programu Ramowego. Projekt ten realizuje jako jeden z trzynastu beneficjentów, którzy tworzą konsorcjum. Dofinansowanie przez Komisję Europejską odbywa się na zasadzie grantu. Uczelnia otrzymuje środki finansowe za pośrednictwem koordynatora na wydzielone konto bankowe. Zadania 7. programu Ramowego finansowane są w 75% ze środków pomocowych, a w 25% jako wkład własny uczelni.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

A zatem dla oceny - czy wynagrodzenia za pracę wykonaną przez osoby zatrudnione przez Uczelnię do realizacji projektu w ramach 7. Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym - znaczenie ma ustalenie źródła ich finansowania.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji gdy wynagrodzenie nie jest finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko np. wypłacane jest ze środków Wnioskodawcy a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniała warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji uczelnia jako płatnik, na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym następuje refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż wynagrodzenie wypłacane jest nauczycielowi akademickiemu ze stosunku pracy:

* z góry - z podstawowego konta uczelni jako płaca zasadnicza (również za przepracowany czas w projekcie), w następnym miesiącu refundacja dokonywana jest z konta wyodrębnionego w wysokości 75% (zgodnie z udziałem środków unijnych w dofinansowaniu) oraz 25% z konta podstawowego uczelni,

* z dołu - z konta bankowego projektu jako dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 75% (zgodnie z udziałem środków unijnych w dofinansowaniu) oraz 25% z konta podstawowego uczelni.

Uwzględniając stan faktyczny opisany we wniosku i powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzysta wyłącznie 75% wynagrodzenia wypłacanego z dołu, z konta bankowego projektu jako dodatkowe wynagrodzenie finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek. Natomiast wynagrodzenia zasadnicze, o których mowa w złożonym wniosku jako finansowane przez uczelnię ze środków własnych, podlegają opodatkowaniu, gdyż w chwili wypłaty nie były one finansowane ze środków pomocowych, zatem wynagrodzenia te nie spełniają kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl