ITPB2/415-1006/14/MU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-1006/14/MU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014 r. (data wpływu 3 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 grudnia 2014 r. i z dnia 26 stycznia 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 3 grudnia 2014 r. i z dnia 26 stycznia 2015 r.

We wniosku tym oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z treścią Uchwały z dnia xx xx 2014 r. Rady Gminy Nr XXX o połączeniu Biblioteka Publiczna i Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w XXX funkcjonowały do 30 kwietnia 2014 r. Obie instytucje były instytucjami kultury i posiadały osobowość prawną. Natomiast nowo powstała w wyniku łączenia samorządowa instytucja kultury: Gminne Centrum Kultury i Biblioteka funkcjonuje od 1 maja 2014 r. Z dniem wpisu do rejestru gminnych instytucji kultury Gminne Centrum Kultury przejmuje całe mienie połączonych instytucji kultury oraz wszelkie wierzytelności i zobowiązania tych instytucji. Pracownicy połączonych instytucji kultury, z dniem wpisu do rejestru gminnych instytucji kultury, stają się pracownikami Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki w XXX, który przejmuje wszelkie prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy. Czyli pracownicy mimo przejęcia przez samorządową instytucję kultury, powstałą w wyniku łączenia mają ciągłość pracy (pracodawca nie zmienił umowy, tylko podpisał porozumienie z pracownikiem w oparciu o art. 231 Kodeksu pracy, w którym strony zgodnie postanawiają o zmianie łączącej je umowy o pracę w zakresie nazwy pracodawcy).

Oprócz pracowników zatrudnionych na umowę o pracę zatrudnieni byli pracownicy na podstawie umowy zlecenia, których nie obejmował Kodeks pracy. Umowy zlecenia z Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Publicznej wygasły z dniem połączenia obu instytucji. Po powstaniu nowej instytucji kultury Gminne Centrum Kultury i Biblioteka podpisało na nowo umowy zlecenia z tymi samymi zleceniobiorcami. Łączenie samorządowych instytucji kultury - Biblioteki Publicznej Gminy XXX i Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystki w XXX w Gminne Centrum Kultury i Biblioteki nastąpiło na podstawie ustawy o bibliotekach i ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca:

1.

ma obowiązek wystawić pracownikowi jeden zbiorczy PIT-11 z danymi obejmującymi cały 2014 r. tj. od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.,

2.

w ten sam sposób powinien wystawić zbiorczy PIT-11 dla zleceniobiorców,

3.

powinien wystawić PIT-4R także zbiorczo za cały 2014 r.

Sukcesja podatkowa dotyczy przede wszystkim obowiązków podatnika związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych. Mocą jednego zdarzenia prawnego następca prawny wchodzi w więzi prawne swego poprzednika, nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Gminne Centrum Kultury i Biblioteka - osoba prawna, powstała w wyniku łączenia osób prawnych na podstawie art. 93 Ordynacji podatkowej. Zdaniem Wnioskodawcy ma on obowiązek wystawienia pracownikom jednej zbiorczej informacji PIT-11 z danymi obejmującymi cały 2014 r. tj. od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. (z Gminnego Ośrodka Kultury, Biblioteki Publicznej i Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki, podając jako pracodawcę - Gminne Centrum Kultury i Biblioteka).

Odpowiednio do umów cywilnoprawnych, dla każdego zleceniobiorcy ma obowiązek wystawienia zbiorczego PIT-11, z danymi obejmującymi cały 2014 r. Analogicznie wystawi jeden zbiorczy PIT-4R z danymi obejmujący cały okres od 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. tj. sumując zaliczki z Biblioteki, Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystki oraz Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki podając łączną ich wartość (z wyjaśnieniem ile zaliczki pobrano i zapłacono za pracowników i zleceniobiorców za miesiące od stycznia do kwietnia 2014 r. z Biblioteki i Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystki oraz od maja do grudnia 2014 r. z Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki).

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Na podstawie art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu dla złożenia informacji, o których mowa w ust. 2, informacje te płatnik składa nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności (art. 42 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z treścią Uchwały Nr XXX Rady Gminy z dnia xx xx 2014 r. o połączeniu Biblioteka Publiczna i Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w XXX funkcjonowały do 30 kwietnia 2014 r. Obie instytucje były instytucjami kultury i posiadały osobowość prawną. Natomiast nowo powstała w wyniku łączenia samorządowa instytucja kultury: Gminne Centrum Kultury i Biblioteka funkcjonuje od 1 maja 2014 r. Z dniem wpisu do rejestru gminnych instytucji kultury Gminne Centrum Kultury przejmuje całe mienie połączonych instytucji kultury oraz wszelkie wierzytelności i zobowiązania tych instytucji. Pracownicy połączonych instytucji kultury, z dniem wpisu do rejestru gminnych instytucji kultury, stają się pracownikami Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki w XXX, który przejmuje wszelkie prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy. Czyli pracownicy mimo przejęcia przez samorządową instytucję kultury, powstałą w wyniku łączenia mają ciągłość pracy (pracodawca nie zmienił umowy, tylko podpisał porozumienie z pracownikiem w oparciu o art. 231 Kodeksu pracy, w którym strony zgodnie postanawiają o zmianie łączącej je umowy o pracę w zakresie nazwy pracodawcy).

Oprócz pracowników zatrudnionych na umowę o pracę zatrudnieni byli pracownicy na podstawie umowy zlecenia, których nie obejmował Kodeks pracy. Umowy zlecenia z Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Publicznej wygasły z dniem połączenia obu instytucji. Po powstaniu nowej instytucji kultury Gminne Centrum Kultury i Biblioteka podpisało na nowo umowy zlecenia z tymi samymi zleceniobiorcami. Łączenie samorządowych instytucji kultury- Biblioteki Publicznej Gminy XXX i Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystki w XXX w Gminne Centrum Kultury i Biblioteki nastąpiło na podstawie ustawy o bibliotekach i ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Przepis art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Przejście praw i obowiązków podatkowych w sytuacji łączenia reguluje art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 z późn. zm.) organizator może dokonać połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki.

Biblioteka publiczna może stanowić samodzielną instytucję kultury albo wchodzić w skład innej instytucji kultury, w tym powstałej w wyniku połączenia, o którym mowa w art. 13 ust. 7 (art. 18 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do art. 2 ww. ustawy w zakresie nieuregulowanym ustawą do bibliotek stosuje się odpowiednio przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami (art. 10 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej)

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru (art. 14 ust. 3 ww. ustawy).

Organizator może dokonać połączenia instytucji kultury, w tym instytucji kultury prowadzących działalność w różnych formach, lub podziału instytucji kultury (art. 18 ust. 1 ww. ustawy).

Połączenie instytucji kultury polega na utworzeniu jednej instytucji, w której skład wchodzą załogi i mienie należące do instytucji podlegających połączeniu (art. 19 ust. 1 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Połączenie instytucji kultury następuje w drodze aktu wydanego przez organizatora, a także w trybie określonym w art. 21 (art. 19 ust. 2 ww. ustawy).

Z dniem wpisu do rejestru nowo utworzonej instytucji kultury organizator wykreśla z rejestru instytucje kultury, które uległy połączeniu (art. 19 ust. 5 ww. ustawy).

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca (Gminne Centrum Kultury i Biblioteka) został następcą prawnym Biblioteki Publicznej i Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych przepisami art. 38, art. 39 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji nie ustają lecz przechodzą na Wnioskodawcę, który powinien je kontynuować.

Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia jednej deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) oraz informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) obejmujące dane za cały rok podatkowy 2014 tj. za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl