ITPB1/4511-427/15/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/4511-427/15/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność między innymi związaną ze sportem, działalność klubów sportowych, rozrywkową i rekreacyjną oraz działalność agencji reklamowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza zawierać z trenerami umowy, których przedmiotem będzie świadczenie przez trenerów usług profesjonalnego trenowania zawodowych zawodników koszykówki, usług prowadzenia drużyny koszykówki w zleconym przez Wnioskodawcę zakresie oraz usług promocyjno-reklamowych. Umowy takie będą zawierane z trenerami, którzy:

1.

wyrażą wolę realizowania takich usług w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej,

2.

będą prowadzili działalność gospodarczą zgodną z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zarobkową działalność usługową, co najmniej w zakresie objętym umową zawartą z Wnioskodawcą również, choć niekoniecznie, z wykorzystaniem rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,

3.

złożą oświadczenie w trybie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że wykonywane przez nich usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zamierza zawierać opisane powyżej umowy zarówno z trenerami, którzy świadczyli przed złożeniem niniejszego wniosku usługi na rzecz Wnioskodawcy ale usługi te nie były świadczone w ramach prowadzonej przez trenerów działalności gospodarczej, jak również z trenerami którzy przed dniem złożenia niniejszego wniosku nie świadczyli na rzecz Wnioskodawcy usług.

W ramach wyżej opisanych umów będą wykonywane czynności nie powodujące łącznego spełnienia warunków o jakich mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przychód uzyskiwany przez trenerów na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów - opisanych w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku - może zostać zaliczony do przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy w przypadku wypłacania przez Wnioskodawcę trenerom wynagrodzenia z tytułu świadczenia przez trenerów usług w wykonaniu umów - opisanym w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku - Wnioskodawca nie jest zobowiązany do obliczania i pobierania od trenerów zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany przez trenerów na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów - opisanych w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku - może zostać zaliczony do przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a w związku z tym w przypadku wypłacania przez Wnioskodawcę trenerom wynagrodzenia z tytułu świadczenia przez trenerów usług w wykonaniu umów Wnioskodawca nie jest zobowiązany do obliczania i pobierania od trenerów zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Wprawdzie przychody z działalności trenerskiej są wymienione w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednak zdaniem Wnioskodawcy podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2-8 tej ustawy może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy.

Działalność wykonywana osobiście oraz działalność gospodarcza stanowią odrębne źródła przychodów, a dochody uzyskiwane przez podatników z tych źródeł podlegają odmiennym zasadom opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku źródła przychodów jakim jest działalność gospodarcza stanowi, że do tego źródła zaliczane są przychody podatnika, jeżeli prowadzi on działalność gospodarczą w warunkach określonych w tej ustawie, tj. zgodnie z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 5a pkt 6 o ile nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne określone w art. 5b. W opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku wskazano, że działalność gospodarcza realizowana przez trenerów będzie zgodna z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz, że w ramach czynności wykonywanych w ramach umów jakie mają być zawarte nie zajdą łącznie przesłanki negatywne wymienione w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza przepis art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wykładnia a contrario art. 13 pkt 9 tej ustawy a także dyspozycja przepisu art. 41 ust. 2 omawianej ustawy. Z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost, że ustawodawca dopuszcza możliwość zaliczenia przychodów uzyskanych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło do przychodów z działalności gospodarczej, jeżeli są uzyskiwane w warunkach spełniających przesłanki działalności gospodarczej. Zgodnie zaś z art. 13 pkt 9 przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście. A contrario przychody wymienione w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych inne niż wymienione w art. 13 pkt 9 mogą być zaliczone do przychodów otrzymywanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Mając na uwadze brak podobnego do zawartego w art. 13 pkt 9 zastrzeżenia w odniesieniu do czynności wymienionych w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, że wymienione w tym przepisie przychody (w tym przychody z działalności trenerskiej) mogą być zaliczane do przychodów uzyskanych w ramach działalności gospodarczej.

Dodatkowym uzasadnieniem stanowiska Wnioskodawcy jest art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który przewiduje, że płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i pkt 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej. A zatem wskazany przepis prawa wprost wskazuje, iż możliwe jest uzyskiwanie przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że umowy jakie mają być zawierane z trenerami (opisane w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku) mają charakter umów mieszanych, ich przedmiotem będzie świadczenie przez trenerów zarówno usług profesjonalnego trenowania zawodników koszykówki, usług prowadzenia drużyny koszykówki w zleconym przez Wnioskodawcę zakresie jak i usług promocyjnych i reklamowych. Przychody z tytułu świadczenia usług promocyjnych i reklamowych nie zostały wskazane w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe argumenty świadczące o tym, że stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę jest prawidłowe, zostały przedstawione przez Ministra Finansów w interpretacjach ogólnych z dnia 27 maja 2014 r. nr DD2/033/30/KBF/14/RD-47426 oraz wcześniejszej z dnia 21 listopada 2013 r. nr DD3/033/181/CRS/13/RD-90955/13 oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 14 października 2014 r. nr ITPB1/415-774/14/MR wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

W powyższych interpretacjach potwierdzono możliwość kwalifikacji, w podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródła przychodów z działalności gospodarczej wynagrodzenia z tytułu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez pełnomocnika ustanowionego z urzędu jak również wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez zawodowych piłkarzy i trenerów piłkarskich, jak i zawodowych sportowców w ogóle. Wnioskodawca prezentuje stanowisko, cytując Ministra Finansów, iż: z uwagi na powyższą argumentację, nie znajdując uzasadnienia dla odmiennej wykładni tych samych przepisów wobec różnych grup zawodowych, stwierdzam, iż podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy PIT może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy PIT, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tutejszy organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni

od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl