ITPB1/436-56/07/TJ - Czy przy określeniu wartości rynkowej prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we współwłasności, która stanowi podstawę opodatkowania przy umowie o zniesienie współwłasności, powinna być brana pod uwagę wartość wybudowanego obiektu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/436-56/07/TJ Czy przy określeniu wartości rynkowej prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we współwłasności, która stanowi podstawę opodatkowania przy umowie o zniesienie współwłasności, powinna być brana pod uwagę wartość wybudowanego obiektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określania podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2008 (data wpływu 7 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sposobów określania podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 listopada 2006 r. nabył Pan, wraz z innymi osobami, użytkowanie wieczyste gruntu o powierzchni 3,00.96 ha. Nabyte prawo było warunkowe, w związku z czym zobligowani byli Państwo do postawienia na nim budynku w stanie surowym zamkniętym. Dopiero po wybudowaniu takiego obiektu mogli Państwo dokonać skutecznego podziału prawa użytkowania wieczystego pomiędzy wszystkich współużytkowników. Dlatego też wspólnie z pozostałymi współużytkownikami podjęli Państwo decyzję, że w przyszłości dokonacie podziału gruntu. Na potwierdzenie tego faktu zawarli Państwo porozumienie i dokonali nieformalnego podziału nieruchomości. Zakładając, że podział zostanie faktycznie dokonany, podjął Pan decyzję o rozpoczęciu samodzielnej inwestycji na tej części działki, w stosunku do której będzie Pan, po dokonaniu podziału, samodzielnym użytkownikiem wieczystym. Wartość wzniesionego obiektu budowlanego szacuje Pan na ok. 300 tysięcy złotych. Jesienią 2007 roku dokonali Państwo geodezyjnego podziału gruntu i otrzymali decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości. W wyniku dokonanego podziału należny Panu grunt jest o 0,00.27 ha mniejszy niż 1/3 całego gruntu, czyli należna Panu część współużytkowania wieczystego. W związku z tym otrzyma Pan od pozostałych wspólników dopłatę równą wartości kilku metrów kwadratowych przewyższających 1/3 powierzchni gruntu przed podziałem. Jednocześnie zaznacza Pan, iż do budynku, który stoi na działce, na której będzie Pan samodzielnym użytkownikiem wieczystym, żaden ze współużytkowników nie rości żadnych praw podobnie jak i Pan nie rości żadnych pretensji ani praw do obiektów wzniesionych przez współużytkowników wieczystych na działkach przynależnych im po podziale.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy określeniu wartości rynkowej prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we współwłasności, która stanowi podstawę opodatkowania przy umowie o zniesienie współwłasności, powinna być brana pod uwagę wartość wybudowanego obiektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przysporzenie (większy udział w gruncie niż wynikający ze współwłasności) następuje po stronie innego współwłaściciela, to on (współwłaściciel) będzie zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że biorąc pod uwagę przepisy prawa cywilnego dotyczące odrębnej własności nieruchomości, wartość wzniesionego budynku nie będzie miała wpływu na podstawę opodatkowania przy odpłatnym zniesieniu współwłasności prawa wieczystego użytkowania gruntu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki, umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, umowy dożywocia, umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności, umowy depozytu nieprawidłowego, a także umowy spółki (akty założycielskie).

W przypadku umowy o dział spadku lub o zniesienie współwłasności, stosownie do art. 4 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy ciąży na podmiocie nabywającym rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział w spadku lub we współwłasności.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy umowie o zniesienie współwłasności lub o dział spadku stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we współwłasności lub spadku. Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy, określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczenia długów i ciężarów.

Dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przy odpłatnym zniesieniu współwłasności istotnym jest określenie wartości rzeczy lub prawa, którego współwłasność jest znoszona. Kluczowe znaczenie dla oceny stanowiska Wnioskodawcy - na gruncie prawa podatkowego - ma zatem rozstrzygniecie co jest przedmiotem zniesienia współwłasności. Wskazanie przedmiotu umowy leży zaś w gestii stron umowy, które mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, dokonywany podział dotyczy wyłącznie użytkowania wieczystego gruntu. W jego wyniku udział przypadający Panu będzie mniejszy o 0,00.27 ha od 1/3 całego gruntu, czyli należnej Panu części użytkowania wieczystego. W związku z tym, biorąc pod uwagę ww. przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy ciążył będzie na współużytkowniku, który otrzyma udział powiększony o wskazaną część gruntu. Oceniając tak przedstawiony stan faktyczny uznać należy, iż - o ile podział dotyczy tylko prawa użytkowania wieczystego, a nie wzniesionego budynku (czy budynków) - podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość rynkowa prawa wieczystego użytkowania. Jednocześnie zastrzec należy, iż tutejszy organ dokonuje jedynie oceny skutków prawnopodatkowych dokonywanych czynności, przedstawionych przez Wnioskodawcę w opisie staniu faktycznego. Poza zakresem niniejszej interpretacji pozostaje zgodność opisanej czynności z prawem cywilnym, którego interpretacja nie należy do właściwości Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl