ITPB1/423-54/07/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/423-54/07/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 13 sierpnia 2007 r. (data wpływu 20 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości obniżenia przychodu o wartość udzielonych bonifikat przy sprzedaży towarów oraz

* sposobu dokumentowania na paragonie fiskalnym przez Spółkę udzielonych kupującym bonifikat

stwierdzam, co następuje:

W dniu 20 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia przychodu o wartość udzielonych bonifikat przy sprzedaży towarów oraz sposobu dokumentowania przez Spółkę udzielonych bonifikat.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej lekarstw na rzecz osób fizycznych poprzez sieć aptek. Przy sprzedaży detalicznej, apteki udzielają kupującym bonifikaty, polegające na obniżeniu o określoną wartość procentową ostatecznej kwoty do zapłaty, uiszczanej przez kupujących w kasie apteki. Zasady obniżania ostatecznej kwoty do zapłaty regulowane są przez wewnętrzne uchwały odpowiednich organów władz Spółki określające m.in.:

a.

grupę kupujących, którym przyznawane są bonifikaty (np. z uwagi na wiek kupujących);

b.

wysokość bonifikaty ustalanej procentowo od kwoty, która ma być zapłacona przez kupującego któremu udzielono bonifikaty.

Spółka nie stosuje obniżenia cen w stosunku do określonych lekarstw (grup lekarstw), tylko stosuje obniżenie ceny w stosunku do ostatecznej kwoty, jaką kupujący ma zapłacić. Kwota, którą uiszcza kupujący uwzględnia dokonane przez Spółkę obniżenie ceny, udzieloną bonifikatę. Efektem udzielonych bonifikat jest obniżenie przychodu Spółki - licząc od poszczególnego kupującego, co jednak powoduje wzrost sprzedaży Spółki poprzez zwiększoną liczbę klientów dokonujących zakupu większej ilości tańszych towarów.

Dokumentowanie sprzedaży przez Spółkę następuje poprzez kasy rejestrujące. Standardowy paragon fiskalny z kasy rejestrującej zawiera m.in. następujące pozycje:

a.

nazwy i ceny poszczególnych zakupionych towarów;

b.

wartość wszystkich tych towarów wymienionych na paragonie fiskalnym (suma);

c.

kwotę która powinna być uiszczona przez kupującego;

d.

wartość bonifikaty udzielonej kupującemu, powodującej obniżenie kwoty do zapłaty, która powinna być zapłacona ze środków własnych kupującego w kasie apteki;

e.

ostateczną kwotę, którą faktycznie uiszcza kupujący z własnych środków w kasie danej apteki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy udzielenie przez Spółkę bonifikaty kupującym w sposób przedstawiony powyżej, powoduje, że przychód Spółki powinien być obliczany na podstawie faktycznie otrzymanych od kupujących środków finansowych, pomniejszonych o wartość udzielonej bonifikaty.

2.

Czy dokonywany przez Spółkę sposób dokumentacji udzielonych kupującemu bonifikat poprzez wykazanie na paragonie fiskalnym wartości udzielonej bonifikaty oraz otrzymanej kwoty pieniężnej ze sprzedaży towarów jest prawidłowy.

Zdaniem wnioskodawcy:

* odnośnie pytania nr 1 pojęcie przychodu osób prawnych regulowane jest następująco:

a.

według art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

b.

według art. 12 ust. 3 cyt. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z definicją zaczerpniętą ze Słownika języka polskiego T. 1, s. 188-189 Wydawnictwo PWN Warszawa, wydanie IX rok 1994, "bonifikata" to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę, opust, rabat. Zgodnie z tym samym słownikiem T. 2, s. 536 "opust" to zniżka ceny kupna przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych). Pojęcie "rabat" T. 3 s. 4 tego samego słownika, oznacza zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.

Spółka nie udziela bonifikat rozumianych jako odszkodowanie, tylko bonifikat rozumianych jako opust, rabat. Celem podatnika przy stosowaniu bonifikat, jest zastosowanie zasady: większy obrót, większy zysk. Poprzez oferowanie kupującym towarów o niższej cenie, Spółka ma większe obroty, co pozwala zamawiać w hurtowniach więcej towarów na korzystniejszych warunkach (bonifikaty dla Spółki, wydłużony termin płatności). Przychodem dla Spółki jest faktycznie wpłacona przez kupującego do kasy apteki kwota pieniężna, która to obliczona jest jako różnica pomiędzy wartością towaru, a wysokością udzielonego kupującym rabatu. Potwierdzeniem tego stanowiska jest zapis art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, definiujący przychód z działalności gospodarczej jako przychód należny choćby nie został jeszcze otrzymany, po wyłączeniu wartości m.in. udzielonych bonifikat. Tym samym wartość udzielonych bonifikat, powodująca dla Spółki zmniejszenie ilości otrzymywanych pieniędzy, skutkować będzie zmniejszeniem przychodu do wysokości faktycznie otrzymanych przez podatnika pieniędzy;

* odnośnie pytania drugiego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie Kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, kasy rejestrujące muszą dokonywać zapisów w pamięci fiskalnej tych danych, które muszą być zgodne z danymi zapisanymi na wydrukach raportów fiskalnych dobowych. Wymagane jest też, aby na paragonie fiskalnym uwidoczniona była, m.in. kwota należności otrzymywanej przez podatnika. Otrzymywany przez Spółkę (daną aptekę) przychód ze sprzedaży w postaci pieniędzy ewidencjonowany jest poprzez paragon fiskalny oraz zapis w pamięci kasy fiskalnej każdej z aptek Spółki. Z treści paragonu fiskalnego wynika m.in. wartość kwoty sprzedaży, wartość bonifikaty udzielonej kupującemu oraz wartość należności, którą kupujący wpłaca do kasy fiskalnej danej apteki. W związku z powyższym dokumentowana jest każdorazowa kwota przychodu, jaką otrzymuje dana apteka z tytułu sprzedaży detalicznej lekarstw. Ponadto ewidencjonowana jest kwota udzielonej bonifikaty dla kupującego, co pozwala na ustalenie faktycznie uzyskanych pieniędzy, będących przychodem do opodatkowania. Zdaniem Spółki, przyjęty przez nią sposób udokumentowania obniżenia przychodu z tytułu udzielonych bonifikat dotyczących sprzedaży detalicznej w formie wykazania udzielonej bonifikaty na paragonie fiskalnym jako obniżenie łącznej kwoty należności ze sprzedaży do rzeczywistej kwoty uzyskanej z tej sprzedaży jest prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazuje, że:

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia "bonifikata". W utrwalonym znaczeniu "bonifikata" to obniżka ceny przyznawana po dokonaniu transakcji, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów albo forma rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty kontrahenta. Jest to rodzaj obniżki ustalonej ceny określonego towaru wyrażonej procentowo lub kwotowo.

W odniesieniu zatem do przedmiotowego wniosku, przychodem, w rozumieniu powyżej powołanego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą kwoty należne z tytułu sprzedaży lekarstw po uwzględnieniu kwot udzielonych bonifikat. Wartość faktycznie udzielonych bonifikat (udokumentowanych dowodami księgowymi przewidzianymi w ustawie o rachunkowości) pomniejsza więc przychód Spółki.

Nadmienić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat, jednak prawidłowe ich udokumentowanie jest konieczne dla możliwości obniżenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (...).

Odrębnymi przepisami o prowadzeniu ewidencji rachunkowej są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Unormowania ustawy o rachunkowości nie stanowią przepisów prawa podatkowego zdefiniowanych w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zatem co do zasady minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnienia do interpretowania tych przepisów w trybie wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, określonych w art. 14b tej ustawy.

Niezależnie od tego należy jednak przyjąć, że o ile dokumenty, na podstawie których dokonywane są księgowania udzielanych klientom "bonifikat" są, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, której tyczą, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy, oraz wolne od błędów rachunkowych - wówczas dokumentują w sposób prawidłowy udzielane przy zakupie leków bonifikaty.

Odrębną kwestią jest natomiast, że jeżeli Wnioskodawca, jest jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług, to obowiązują go zasady i sposoby dokumentowania operacji gospodarczych określone w ustawie o tym podatku (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz aktach wykonawczych do niej.

Jednakże zagadnienia te powinny być przedmiotem odrębnego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl