ITPB1/423-49/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/423-49/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodu opłaty wstępnej z tytułu zawarcia umowy leasingowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2007 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodu opłaty wstępnej z tytułu zawarcia umowy leasingowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 1 grudnia 2006 r. Spółka zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy marki Land Rover Range SPORT, na okres 48 miesięcy.

W dniu 6 lutego 2007 r. Firma Leasingowa S.A. obciążyła wnioskodawcę ratą leasingową wg fv, którą w wysokości 37.573,44 zł (netto 34.534,41 zł + VAT 3.039,03 zł nie podlegający odliczeniu) Spółka zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu lutym 2007 r. Odbiór samochodu nastąpił dnia 13 lutego 2007 r. po zapłacie wstępnej raty leasingowej. W miesiącu czerwcu 2007 r., w związku z rozbieżnościami interpretacyjnymi i pismem Ministerstwa Finansów z miesiąca czerwca 2007 r., Spółka dokonała korekty tej operacji księgowej i ww. kwotę rozliczyła proporcjonalnie do okresu obowiązywania umowy, tj. 48 miesięcy. Pierwszą ratę leasingową Spółka zapłaciła w miesiącu marcu 2007 r. W związku z tym do kosztów uzyskania przychodu w 2007 r. Spółka zaliczyła kwotę 7.827,80 zł (37.573,44 zł: 48 miesięcy = 782,78 zł x 10 miesięcy = 7.827,80 zł). Pozostała kwota 29.745,64 zł została przeksięgowana na rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Spółka nadmienia również, iż w 2007 r. zaliczki na podatek dochodowy płaci w formie uproszczonej i powyższe księgowania nie mają wpływu na ich wysokość.

Spółce zależy natomiast na prawidłowym rozliczeniu kosztów za rok podatkowy 2007 i rozstrzygnięciu nie budzącym wątpliwości.

W piśmie złożonym do tut. organu w dniu 13 września 2007 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku w zakresie opisanego stanu faktycznego Spółka wyjaśnia, iż sformułowanie wstępna rata leasingowa, której dotyczy przedmiotowy wniosek, występuje zarówno na fakturze VAT jak i umowie leasingowej. Spółka nadmienia, iż realizacja niniejszej umowy leasingu operacyjnego uzależniona została od spełnienia łącznie następujących warunków, tj. zapłaty opłaty manipulacyjnej oraz zapłaty wstępnej raty leasingowej, która jak informuje Spółka zwana jest inaczej czynszem inicjalnym, warunkującym rozpoczęcie realizacji niniejszej umowy.

Natomiast sformułowanie pierwsza rata leasingowa, którym posługuje się we wniosku Spółka, stanowi pierwszą z 48 rat obowiązywania umowy leasingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo rozliczyła wstępną opłatę leasingową proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingowej, tj. 48 miesięcy, czy należało zaliczyć ją jednorazowo w miesiącu lutym 2007 r. do kosztów uzyskania przychodów, tj. w momencie poniesienia kosztu.

Zdaniem Spółki, uiszczenie opłaty wstępnej jest warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia realizacji zawartej umowy leasingowej (odbioru przedmiotu leasingu i przyjęcia go do użytkowania). Wobec powyższego Spółka uważa, że wstępna opłata leasingowa stanowi w całości koszt uzyskania przychodów w momencie, w którym została poniesiona, chociaż dotyczy umowy, której okres obowiązywania przekracza rok podatkowy. Opłata ta nie jest kosztem dotyczącym okresu 48 miesięcy, lecz kosztem jednorazowym w miesiącu poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania stron umowy leasingu podatkiem dochodowym od osób prawnych reguluje rozdział 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 17a pkt 1 tej ustawy ilekroć w rozdziale jest mowa o umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Na podstawie art. 17b ust. 1 (leasing operacyjny) ww. ustawy opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

1.

została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

2.

suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Jeżeli jednak finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

1.

art. 6,

2.

przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,

3.

art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 484 i Nr 101, poz. 1178) - do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f-17h. (art. 17b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli przedmiotowa umowa zawarta przez Spółkę w dniu 1 grudnia 2006 r. spełnia warunki określone w cytowanym art. 17b ust. 1 oraz finansujący nie korzysta z wymienionych w ust. 2 tego artykułu zwolnień, wówczas wstępna rata leasingowa stanowi koszt uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

W myśl natomiast art. 15 ust. 4d omawianej ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż ustawodawca definiuje podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskanym przychodem. Nie ulega wątpliwości, iż wstępna rata leasingowa (czynsz inicjalny), o którym mowa we wniosku z dnia 23 lipca 2007 r., nie ma bezpośredniego odzwierciedlenia w przychodach Spółki, lecz jej poniesienie warunkuje możliwość korzystania z danej rzeczy, a więc warunkuje uzyskanie przychodu.

Zważyć należy, że skoro umowa leasingu daje możliwość oddania (przyjęcia) do używania rzeczy lub prawa, to wszystkie opłaty wynikające z umowy leasingowej są opłatami za używanie przedmiotu leasingu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe, bowiem zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. Spółka zawierająca umowę spełniającą warunki określone w art. 17b ww. ustawy powinna podzielić koszt poniesienia opłaty inicjalnej proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczy, tj. proporcjonalnie do okresu trwania umowy zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl