ITPB1/423-26/07/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/423-26/07/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2007 r. (data wpływu 25 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie warunków korzystania ze zwolnienia z tytułu wypłacanej polskiej spółce posiadającej więcej niż 15% akcji w kapitale Spółki dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie warunków korzystania ze zwolnienia z tytułu wypłacanej polskiej spółce posiadającej więcej niż 15% akcji w kapitale Spółki dywidendy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 czerwca 2007 r. w siedzibie Spółki obyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółka Akcyjna. Podczas wskazanego zgromadzenia podjęte zostały uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki oraz sprawozdania Zarządu z działalności Spółki za rok 2006, a także skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej S.A. za 2006 rok. Decyzją Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, zysk netto Spółki za 2006 rok pomniejszony o kwotę na dofinansowanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, poznaczony został na wypłatę dywidendy. Wypłata dywidendy nastąpi w dniu 2 października 2007 r.. Między innymi odbiorcą dochodów z dywidendy wypłacanej przez Spółkę będzie polska spółka posiadająca siedzibę na terytorium RP i podlegająca w RP opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka ta posiada obecnie bezpośrednio więcej niż 15% akcji w kapitale S.A. nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata. W momencie wypłaty dywidendy, poziom zaangażowania tego podmiotu w kapitale Spółki zostanie utrzymany tj. przekroczy 15%.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy przy wypłacie dywidendy polskiej spółce mającej siedzibę na terytorium RP (posiadającej w kapitale S.A. więcej niż 15% akcji nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata), aby nie potrącić podatku od dywidend, S.A. (jako płatnik) powinien otrzymać certyfikat rezydencji od spółki, której wypłaca dywidendę.

Wykładnia gramatyczna przepisów art. 22 ust. 4 oraz art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nakazuje pozyskiwanie certyfikatów rezydencji, także w sytuacji wypłat dywidend spółce polskiej. Jednakże zdaniem Spółki certyfikat rezydencji byłby konieczny tylko w przypadku wypłaty dywidendy podmiotowi zagranicznemu, gdyż w takiej sytuacji należy posługiwać się wykładnią celowościową, a nie wykładnią gramatyczną powyższych przepisów. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium RP, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka wskazuje iż przy wypłacie dywidendy polskiej spółce posiadającej bezpośrednio ponad 15% akcji w kapitale S.A. nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata, można zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od dochodów z dywidend, bez konieczności udokumentowania przez spółkę krajową jej miejsca siedziby dla celów podatkowych (przez uzyskanie od niej certyfikatu rezydencji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a)

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b)

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Przy czym w myśl art. 8 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) określony w art. 20 ust. 3-5 oraz art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 1, bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki wypłacającej dywidendę lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ustala się:

1.

od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. - w wysokości nie mniejszej niż 20%;

2.

od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1c wyżej cytowanej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

1.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

2.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania wypłacanych dywidend wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy oraz pobierania podatku z tego tytułu przez podmiot dokonujący wypłaty zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym nie można w tym przypadku zastosować wykładni celowościowej gdyż przepisy statuujące zwolnienia od opodatkowania należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej.

Należy więc podkreślić, iż ustawodawca odniósł zapis cytowanego art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost do spółek określonych w art. 22 ust. 4 pkt 2 powołanej ustawy, w konsekwencji nie wprowadził wyjątku od warunku dokumentowania w określony sposób miejsca siedziby dla celów podatkowych spółki otrzymującej dywidendę. Tym samym brak jest podstaw do innego traktowania, w tym względzie spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Reasumując należy stwierdzić, iż wypłacając opisanej we wniosku spółce dywidendę za 2006 rok SA będzie mogła zastosować wynikające z art. 22 ust. 4 pkt 1-4 ww. ustawy zwolnienie od podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z tytułu wypłacanych dywidend wyłącznie pod warunkiem uzyskania od tej spółki wymaganego przepisem art. 26 ust. 1c ustawy certyfikatu rezydencji dokumentującego jej miejsce siedziby dla celów podatkowych.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazuje się, iż stanowisko zawarte przez Spółkę w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul.Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl