ITPB1/423-25/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/423-25/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności pozarolniczej wydatkowanych na zakup, modernizację i remont środków trwałych na terenie gospodarstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności pozarolniczej wydatkowanych na zakup, modernizację i remont środków trwałych na terenie gospodarstwa.

W przedmiotowym wniosku Spółka z o.o. wyjaśniła, że prowadzi rolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Przychody z takiej działalności, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie podlegają tej ustawie. Pod koniec 2006 r. Spółka rozszerzyła swoją działalność o działalność pozarolniczą. W związku z tym, na początku 2007 r. uzyskała przychód z działalności pozarolniczej, podlegający ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka nie odprowadziła zaliczki na podatek dochodowy od uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, gdyż spełniła warunek zawarty w art. 25 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W roku poprzedzającym rok podatkowy 2007 udział przychodów działalności rolniczej wyniósł 72% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności. Jednocześnie spółka w chwili obecnej inwestuje i zamierza nadal inwestować w remont i modernizację posiadanych środków trwałych (m.in. budynków gospodarczych i mieszkalnych na terenie gospodarstwa). Środki na inwestycje pochodziłyby m.in. z uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do zastosowania zwolnienia dochodu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka może uwzględnić inwestowanie - zakup, modernizację, remont posiadanych środków trwałych, na podstawie art. 17 ust. 1b (w tym budynków, które są w posiadaniu spółki, na terenie gospodarstwa). Czy mogą to być wszystkie budynki, czy tylko służące typowo działalności rolniczej (stodoła, warsztat mechaniczny, magazyn zbożowy, budynek wagi, magazyn paliw).

Zdaniem Spółki zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w nawiązaniu do art. 17 ust. 1b tej ustawy dotyczy wyłącznie wydatków (inwestycji w środki trwałe) służących bezpośrednio, jak w sytuacji Spółki, celom rolniczym. Czyli dochody uzyskane z działalności pozarolniczej i wydatkowane na remont i modernizację, np. budynku biurowo - mieszkalnego nie mogą być zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654ze zm.), który stanowi iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb (...)

Natomiast art. 2 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr.136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

A więc kluczowym dla zwolnienia od podatku dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie ww. przepisu jest - obok oczywiście wymogu co najmniej 60% udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał dochód podlegający zwolnieniu - warunek wydatkowania dochodów z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy.

Jeżeli więc Spółka zamierza dochód uzyskany z pozarolniczej działalności gospodarczej przeznaczyć na remont i modernizację środków trwałych, które mają ścisły związek z wykonywaną działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy, przyczyniając się do uzyskania przychodu z tego źródła, to spełniony będzie, wymagany cyt. przepisem, warunek jego wydatkowania na tę działalność. Natomiast jak słusznie zauważa Spółka inwestycje w środki trwałe, które nie mają ścisłego związku z możliwością osiągnięcia przychodów z działalności rolniczej kryterium tego nie spełniają.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl