ITPB1/415822/14/KW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego, pokrytego ze środków dotacji otrzymanej z budżetu starostwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415822/14/KW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego, pokrytego ze środków dotacji otrzymanej z budżetu starostwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi niepubliczne liceum ogólnokształcące z uprawnieniami szkoły publicznej na podstawie wpisu do ewidencji działalności oświatowej dokonanego przez starostę w dniu 19 lutego 2014 r. oraz decyzji starosty z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie nadania uprawnień szkoły publicznej. Działalność tej placówki jest finansowana z dotacji otrzymywanych ze starostwa powiatowego na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty oraz wpłat dokonywanych przez uczniów (czesne). W prowadzonej szkole Wnioskodawczyni wykonuje liczne obowiązki:

* planuje gospodarkę finansową szkoły,

* odpowiada za operacje finansowe,

* sporządza dokumentację niezbędną do ustalenia wynagrodzenia dla wykładowców,

* akceptuje dokumenty księgowe,

* organizuje i sprawuje opiekę nad imprezami szkolnymi,

* zaopatruje szkołę w niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania materiały i środki dydaktyczne,

* odpowiada za prowadzenie rekrutacji wykładowców i naboru uczniów do szkoły,

* pełni funkcje zarządcze i nadzorcze nad całokształtem funkcjonowania szkoły.

Własne wynagrodzenie z tytułu prowadzonej działalności w liceum ogólnokształcącym Wnioskodawczyni ustaliła w przedziale kwotowym od 5.000 zł do 10.000 zł w okresie od 1 lipca 2014 r. do 31 grudnia 2014 r., wypłacane co miesiąc w ostatnim dniu miesiąca. Kwota wynagrodzenia miesięcznego jest uzależniona od ilości uczniów jaka będzie uczęszcza do prowadzonej przez Wnioskodawczynię szkoły. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni oraz wynagrodzenie pozostałych osób zatrudnionych w placówce na podstawie umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych jest w całości pokrywane z dotacji podmiotowej ze starostwa powiatowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni jako właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego na prawach szkoły publicznej pokryte z dotacji podmiotowej ze starostwa powiatowego jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki z dotacji podmiotowej otrzymane z budżetu samorządu terytorialnego przeznaczone na pokrycie wydatków bieżących placówki, w tym wynagrodzenie osoby zarządzającej i nadzorującej pracą szkoły będącej jednocześnie właścicielem niepublicznego liceum ogólnokształcącego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Otrzymana dotacja stanowi bowiem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolnionej z podatku nie podlegający wskazaniu w zeznaniu rocznym. W konsekwencji wartość pracy własnej nie stanowi kosztów uzyskania przychodów z tej działalności z racji bezpośredniego sfinansowania tego wydatku z dotacji oraz faktu, że własna praca nie stanowi kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na potwierdzenie własnego stanowiska Wnioskodawczyni przytacza interpretacje wydane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 czerwca 2010 r. sygn. akt ITPB1/415-261/10/DP, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 lutego 2010 r. sygn. akt IBPB1 /415-943/09/AB, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 grudnia 2010 r. sygn. akt IPPB1/415-889/10-2/KS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 5b ust. 1 powołanej ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle cytowanej powyżej definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznych placówek, w tym niepublicznego liceum ogólnokształcącego, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Przychody z prowadzenia przez osoby fizyczne szkół i placówek niepublicznych stanowią zatem przychody ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

1.

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

2.

ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, środki finansowe pochodzące z dotacji i przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzenia właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

1.

jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz

2.

pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni prowadzi niepubliczne liceum ogólnokształcące na podstawie decyzji starosty z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie nadania uprawnień szkoły publicznej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące otrzymanej dotacji należy interpretować w powiązaniu z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), które weszły w życie odpowiednio w dniu 1 stycznia 2006 r. oraz w dniu 1 stycznia 2010 r.

W myśl art. 174 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, kalkulowane według stawek jednostkowych. Natomiast ustęp 2 tego przepisu stanowi, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż wymienione w ust. 1, o ile tak stanowią odrębne przepisy

Z brzmienia art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Taką odrębną ustawą, o której mowa w powołanych wyżej przepisach jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W myśl art. 5 ust. 1 tej ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Treść art. 90 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że niepubliczne szkoły podstawowe specjalne i gimnazja specjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi, otrzymują dotacje z budżetu powiatu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi niepubliczne liceum ogólnokształcące z uprawnieniami szkoły publicznej na podstawie wpisu do ewidencji działalności oświatowej dokonanego przez starostę w dniu 19 lutego 2014 r. oraz decyzji starosty z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie nadania uprawnień szkoły publicznej. Działalność tej placówki jest finansowana z dotacji otrzymywanych ze starostwa powiatowego na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty oraz wpłat dokonywanych przez uczniów (czesne). W prowadzonej szkole Wnioskodawczyni wykonuje liczne obowiązki, a własne wynagrodzenie z tytułu prowadzonej działalności w liceum ogólnokształcącym ustaliła w przedziale kwotowym od 5.000 zł do 10.000 zł w okresie od 1 lipca 2014 r. do 31 grudnia 2014 r., wypłacane co miesiąc w ostatnim dniu miesiąca. Kwota wynagrodzenia miesięcznego jest uzależniona od ilości uczniów jaka będzie uczęszcza do prowadzonej przez Wnioskodawczynię szkoły. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni oraz wynagrodzenie pozostałych osób zatrudnionych w placówce na podstawie umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych jest w całości pokrywane z dotacji podmiotowej ze starostwa powiatowego.

Zatem, dotacja przyznana niepublicznemu liceum ogólnokształcącemu o uprawnieniach szkoły publicznej, o ile została przyznana na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty, jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych zwolnioną od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym, wynagrodzenie Wnioskodawczyni jako właściciela niepublicznego liceum ogólnokształcącego, sfinansowane ze wskazanej dotacji, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże w całości zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Zatem przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że wartość pracy Wnioskodawczyni będącej właścicielem niepublicznego liceum ogólnokształcącego nie stanowi kosztu uzyskania przychodu z tej działalności.

Pamiętać również należy, że stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. W konsekwencji wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanej, a zwolnionej od opodatkowania dotacji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Ponadto zastrzega się, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonano wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl