ITPB1/415-993/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-993/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wynajmu pokoi gościnnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wynajmu pokoi gościnnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Posiada Pan gospodarstwo rolne o powierzchni 1,42 ha. Działka o Nr 543 jest zabudowana budynkiem mieszkalnym, w którym Pan mieszka oraz wiatą gospodarczą niezbędną do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Ww. działka składa się z gruntów o powierzchni:

* 0,1082 ha oznaczonych symbolem B,

* 0,0651 ha oznaczonych symbolem N,

* 0,0752 ha oznaczonych symbolem RVI.

Posiada Pan również grunty rolne o powierzchni 1,0068 ha oraz działkę o powierzchni 0,1429 ha w tym użytki rolne o całkowitej powierzchni 1,133 ha, z której grunty o powierzchni 0,0313 ha, obsiane są zbożem, uprawiane są na nich warzywa oraz dokonuje Pan z nich zbioru traw. Zamieszkiwany przez Pana budynek został wybudowany jako inwentarsko-gospodarczy zgodnie z pozwoleniem na budowę z dnia 21 maja 1985 r., w czasie kiedy dzierżawił Pan grunty rolne o powierzchni 5 ha i zajmował się hodowlą trzody. Na skutek spadku zapotrzebowania oraz nieopłacalności był Pan zmuszony zaprzestać produkcji trzody. Dzierżawiąc ziemię jednocześnie nabył Pan na własność grunty rolne i zajął się produkcją zbóż. W wyniku powyższych działań dotychczasowy budynek inwentarsko-gospodarczy został przekwalifikowany na mieszkalno-gospodarczy. W późniejszym okresie uzyskał Pan informację, iż aby prowadzić działalność rolniczą niezbędne jest przekwalifikowanie działki Nr 543 na działkę zagrodową. Wystąpił Pan w danej kwestii z wnioskiem do urzędu gminy. Urząd Gminy na podstawie uchwały dokonał zatwierdzenia planu zagospodarowania przestrzennego. W chwili obecnej został otwarty operat geodezyjny, na podstawie którego Pana działkę jako zagrodową będzie można ująć w planie zagospodarowania przestrzennego. Obecnie dodatkowo oprócz działalności rolniczej posiada Pan zarejestrowaną działalność w zakresie usług agroturystycznych. Budynek mieszkalny, w którym znajdują się pokoje na wynajem położony jest na działce Nr 543 opisanej na wstępie, w części oznaczonej symbolem B - tereny mieszkalne. Są to tereny wiejskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będąc rolnikiem i prowadząc działalność rolniczą, zamieszkując w budynku na terenach wiejskich, pomimo położenia budynku na terenach mieszkalnych (oznaczonych symbolem B), spełnia Pan warunek do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabył On prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełniając łącznie wszystkie warunki do zwolnienia. Utwierdził Pana w powyższym stanowisku wojewoda, który w decyzji z dnia 18 września 2009 r. podkreślił, iż działka Nr 543 jest działką zagrodową. Tym samym według Pana, jest to działka rolnicza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechność opodatkowania, której wyrazem jest treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Opodatkowaniu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

* najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

* budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

* przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,

* liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

Ponadto ww. przepis stanowi, że jeżeli spełnione są powyższe warunki, również dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, którym wynajęto pokoje, nie podlegają opodatkowaniu.

Należy również podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż posiada Pan działkę Nr 543, która składa się z gruntów o powierzchni:

* 1082 ha oznaczonych symbolem B,

* 0,0651 ha oznaczonych symbolem N,

* 0,0752 ha oznaczonych symbolem RVI.

Oprócz działalności rolniczej posiada Pan zarejestrowaną działalność w zakresie usług agroturystycznych. Budynek mieszkalny, w którym Pan zamieszkuje i jednoczenie znajdują się pokoje na wynajem położony jest na ww. działce, w części oznaczonej symbolem B - tereny mieszkalne. Są to tereny wiejskie.

Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest aby budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone były na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodu z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2011 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Jak wynika z § 67 tego rozporządzenia, z użytków gruntowych wyodrębniono m.in. następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 pkt 2 powołanego powyżej rozporządzenia, grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone są symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.

Zaś grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się m.in. na tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem - B (ust. 3 pkt 1 § 68).

Zatem mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego podkreślić należy, że grunty oznaczone symbolem B jako mieszkalne nie stanowią gospodarstwa rolnego ani też nie wchodzą w jego skład, gdyż nie są użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych. Tym samym stwierdzić należy, iż grunt na którym położony jest budynek stanowi odrębną nieruchomość w stosunku do gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę.

Odnosząc zatem opis stanu faktycznego do przedstawionego stanu prawnego stwierdzić należy, że pomimo, iż jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego, nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż budynek mieszkalny, w którym znajdują się pokoje na wynajem nie jest położony na terenie gospodarstwa rolnego, a zatem nie został spełniony jeden z warunków zawartych w omawianym przepisie warunkujący zastosowanie zwolnienia.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny Pana stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl