ITPB1/415-985/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-985/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) oraz pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 22 listopada 2010 r. Nr ITPP2/443-1078/10-2/RS; ITPB1/415-985/10-2/AD wezwano Pana do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) oraz pismem z dnia 14 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m.in. na zakupie na zlecenie klienta od przewoźnika biletów lotniczych komunikacji międzynarodowej. Odbywa się to w ten sposób, że klient zleca Pana firmie rezerwację zakupu biletu lotniczego. Pana firma dokonuje rezerwacji biletu bezpośrednio u przewoźnika lub zleca jej dokonanie innemu podmiotowi na nazwisko klienta oraz dokonuje z własnych środków zapłaty za bilet. Bilety dotyczą transportu osób. Przewoźnik generuje bilet elektronicznie zarówno w przypadku gdy rezerwacja dokonywana jest u przewoźnika, czy też u innego podmiotu. Bilety są wystawiane przez przewoźnika na nazwisko zlecającego klienta. Odbiorcą i posiadaczem biletu jest klient. Przy odbiorze biletu klient dokonuje zapłaty ceny biletu oraz dodatkowo płaci za usługę pośrednictwa (prowizję) w zakupie biletu. Ponoszony przez Pana wydatek na zakup biletu jest wpisywany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT świadczonej na rzecz klienta wyżej określonej usługi jest cała kwota pobrana od klienta, czy też tylko kwota dodatkowej opłaty - prowizji (bez ceny biletu).

2.

Czy stawka podatku na świadczoną usługę wyniesie 0% w przypadku gdy bilet obejmuje przelot z terytorium kraju na terytorium poza Polską.

3.

Czy ewidencji na kasie fiskalnej podlega cała kwota pobrana od klienta, czy też tylko kwota dodatkowej opłaty - prowizji (bez ceny biletu).

4.

Czy kwotą przychodu należnego w podatku dochodowym jest cała kwota pobrana od klienta, czy też tylko kwota dodatkowej opłaty - prowizji (bez ceny biletu).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie czwarte dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychodem należnym w podatku dochodowym od osób fizycznych będzie kwota dodatkowej opłaty (prowizji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. A contario, z przepisu tego wynika, że kwoty zwrotu wydatków, które uprzednio zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, należy zaliczyć do przychodów z tej działalności.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, ponoszone przez Pana wydatki na zakup biletów lotniczych na zlecenie klienta, uwzględniane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie kosztów uzyskania przychodów. Od klienta otrzymuje Pan zwrot ceny biletu oraz wynagrodzenie za zakup biletu.

Należy zatem przyjąć, że dokonując zakupu biletów na rzecz zleceniodawcy, działa Pan w imieniu własnym i z własnych środków (w ramach prowadzonej działalności) ponosi wydatki z tym związane. Skoro wydatki te - jako Pana własne i pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, to kwoty zwrotu tych wydatków, otrzymane od zleceniodawcy należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 1 i art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, iż przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej będzie zarówno otrzymana przez Pana równowartość ceny biletu, jak i wynagrodzenie za usługę pośrednictwa (określone we wniosku jako prowizja).

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja dotyczy - zgodnie ze złożonym wnioskiem - przychodu z tytułu działalności gospodarczej. Przy jej wydawaniu przyjęto założenie, że wydatki na zakup biletów są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów prawidłowo, tj. zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl