ITPB1/415-942/10/11-S/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-942/10/11-S/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt I SA/Bk 180/11 (data wpływu 17 października 2011 r.) - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zmiany sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2010 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zmiany sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2008 r. Wnioskodawca jako wspólnik spółki jawnej, zgodnie z art. 44 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wybrał formę uproszczoną wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Z dniem 3 lutego 2009 r., spółka jawna została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego, przez co zostało zlikwidowane źródło przychodów. W dniu 9 marca 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie nowej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w myśl art. 44 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykreślenie spółki jawnej z Krajowego Rejestru Sądowego jest równoważne z poinformowaniem naczelnika właściwego urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy opłacania zaliczek.

Zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą wykreślenia spółki, uproszczona forma wpłacania zaliczek została zakończona. Z chwilą wykreślenia spółki, Wnioskodawca przestał osiągać przychody (dochody), do których miały zastosowanie wybrane zasady opodatkowania, tj. podatek liniowy i opłacanie podatku w formie zaliczek uproszczonych. Na dzień 20 lutego 2009 r. nie był podatnikiem podatku dochodowego, w związku z powyższym w terminie do dnia 20 lutego 2009 r. nie widział potrzeby ponownego zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek, takim zawiadomieniem było poinformowanie o likwidacji spółki. Na dzień 20 lutego 2009 r. Wnioskodawca miał "zamknięte wszystkie obowiązki podatkowe w tym uproszczoną formę wpłacania zaliczek", wobec powyższego nie stosował uproszczonej formy opłacania zaliczek. Ponieważ przepis prawa nie określa skutków podatkowych zakończenia działalności gospodarczej przed datą 20 lutego, uważa, że rozpoczynając w dniu 9 marca 2009 r. nową działalność gospodarczą, może podatek dochodowy opłacać na zasadach określonych w art. 44 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W dniu 7 stycznia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną nr ITPB1/415-942/10/WM stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. jest nieprawidłowe, gdyż uzyskując dochody z tytułu działalności gospodarczej, najpierw w formie spółki jawnej, a następnie spółki cywilnej, podatnik obowiązany jest do uiszczania zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 24 stycznia 2011 r. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 16 lutego 2011 r. znak ITPB1/415W-4/11/AK. W dniu 28 marca 2011 r. wpłynęła do tutejszego organu podatkowego skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o uchylenie jej oraz stwierdzenie, że nie może być ona wykonana w całości, a także zasądzenie na rzecz Skarżącego kosztów postępowania.

Wyrokiem z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt I SA/Bk 180/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną i stwierdził, że zaskarżona interpretacja nie może być wykonana.

Mając na uwadze treść ww. orzeczenia, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W myśl ust. 3 powyższego artykułu, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

1.

obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku;

2.

zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b;

3.

zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Natomiast stosownie do art. 44 ust. 6b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 kwoty obliczonej, z zastrzeżeniem ust. 6h i 6i, przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym określonej w art. 27 ust. 1, od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), o którym mowa w art. 45 ust. 1, lub w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w art. 30c, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, złożonym:

1.

w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo

2.

w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata - jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku wynikającej z pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1; jeżeli również w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku wynikającej z pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Zgodnie z art. 44 ust. 6h ww. ustawy, podatnicy opodatkowani w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 30c, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, kwotę zaliczek obliczają, z zastrzeżeniem ust. 6i, od dochodu, o którym mowa w ust. 6b, przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 19%.

Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani zgodnie z treścią art. 44 ust. 6c:

1.

do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy;

2.

stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy;

3.

wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 6;

4.

dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 45.

W myśl art. 44 ust. 6d, zawiadomienie, o którym mowa w ust. 6c pkt 1, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Z powyższego wynika, że dokonując wyboru sposobu wpłacania zaliczek w sposób uproszczony, należy stosować tę formę przez cały rok podatkowy. Wybrany przez podatnika sposób wpłaty zaliczek na podatek dochodowy obowiązuje także w następnym roku podatkowym, jeżeli podatnik nie zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 lutego roku podatkowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, w dniu 3 lutego 2009 r. spółka jawna, w której Wnioskodawca był wspólnikiem została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego. Natomiast w dniu 9 marca 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie nowej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w wydanym w niniejszej sprawie wyroku z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt i SA/Bk 180/11 wskazał, że zawarty w treści art. 44 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy nakaz stosowania uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy przez cały rok podatkowy, nie odnosi się do sytuacji, gdy osoba fizyczna zlikwidowała działalność gospodarczą prowadzoną w formie spółki jawnej, a następnie rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w innej formie organizacyjnej, tj. w ramach spółki cywilnej.

W takim przypadku dochodzi do przerwania prowadzenia działalności gospodarczej, przez dany podmiot (osobę fizyczną), nie występuje zatem element kontynuacji poprzedniej działalności (brak tożsamości podmiotowej), gdyż mamy do czynienia z zupełnie nową działalnością gospodarczą podmiotu (osoby fizycznej).

W takiej sytuacji, zawiadomienie przez Wnioskodawcę w formie pisemnej o likwidacji prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej w formie spółki jawnej, jest jednocześnie oświadczeniem o rezygnacji z dotychczasowej uproszczonej formy opłacania zaliczek.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca nie ma obowiązku opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych z tytułu udziału w spółce cywilnej, powstałej po likwidacji spółki jawnej.

Jednocześnie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji - zgodnie z treścią wniosku - jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyznaczona przez treść zadanego pytania.

Przedmiotem interpretacji indywidualnej, nie była natomiast kwestia możliwości dokonania wyboru formy opodatkowania, w związku z rozpoczęciem prowadzenia w trakcie roku podatkowego nowej działalności gospodarczej.

Zagadnienie powyższe może być przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl