ITPB1/415-941/12/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-941/12/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) i w związku z tym, na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 tej ustawy, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Wnioskodawca zostanie powołany w skład zarządu spółki, mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, do sprawowania funkcji członka zarządu - dyrektora.

Powołanie do składu zarządu spółki, a także ustalenie wynagrodzenia i innych podobnych należności dyrektora, nastąpi na mocy uchwały zgromadzenia wspólników spółki.

Wnioskodawca nie jest i nie będzie związany ze spółką jakąkolwiek umową, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz spółki jakichkolwiek usług.

Spółka, której dyrektorem zostanie Wnioskodawca, uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wydany przez właściwą władzę Zjednoczonych Emiratów Arabskich w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską z Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (umowa z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzonej w Abu Zabi (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373)).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawo do opodatkowania wynagrodzenia, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tytułu wykonywania przez niego obowiązków dyrektora spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przyznane na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, a także inne podobne należności, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tego tytułu, będzie przysługiwało Zjednoczonym Emiratom Arabskim, a w Polsce wynagrodzenie to (i inne podobne świadczenia) będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 19 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

2.

Czy wynagrodzenie i inne podobne należności, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki, będzie miało wpływ na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, według której będą opodatkowane inne dochody Wnioskodawcy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 24 ust. 1a Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do opodatkowania jego dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia dyrektora spółki, powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników, a także wszelkich innych podobnych należności otrzymanych z tego tytułu, przysługuje wyłącznie Zjednoczonym Emiratom Arabskim, natomiast w Polsce dochód ten zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wynagrodzenie to będzie miało jedynie wpływ na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, która będzie miała zastosowanie do opodatkowania innych dochodów Wnioskodawcy, podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z przepisem art. 19 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania Polsce otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, mogą być opodatkowane w tym państwie, to jest w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 24 ust. 1a tej Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Konkretyzacja tego postanowienia Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania znalazła wyraz w przepisie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali podatkowej;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego, prawo do opodatkowania dochodów Wnioskodawcy uzyskanych przez niego z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki opisane we wniosku, na podstawie przepisu art. 19 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie przysługiwało Zjednoczonym Emiratom Arabskim i dochody te zwolnione zostaną z opodatkowania w Polsce na podstawie i na zasadach wskazanych w przepisie art. 24 ust. 1a Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Oznacza to, iż dochody Wnioskodawcy uzyskane przez niego, jako wynagrodzenie członka zarządu Spółki, będą miały wpływ na opodatkowanie dochodów Wnioskodawcy, podlegających opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisu art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jest przy zastosowaniu metody unikania podwójnego opodatkowania - metody wyłączenia z progresją.

Jeżeli więc Wnioskodawca oprócz dochodów uzyskanych w charakterze członka zarządu spółki, zwolnionych na powyższych zasadach z opodatkowania w Polsce, uzyska dochód podlegający w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wówczas do ich opodatkowania zastosowanie będzie miała stawka podatku ustalona w następujących sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce dodane zostaną dochody zwolnione z tego podatku i od sumy tych dochodów obliczony zostanie podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.

następnie ustalona zostanie stopa procentowa podatku od obliczonej sumy dochodów;

3.

stopa procentowa ustalona według punktu 2 znajdzie zastosowanie wyłącznie do opodatkowania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Wnioskodawca wskazuje, iż jego stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych na gruncie analogicznego stanu faktycznego i tego samego stanu prawnego przez Ministra Finansów:

* postanowienie Ministra Finansów w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24 kwietnia 2006 r. w sprawie o sygnaturze akt PB6/033-0232-2991/05/MM;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 maja 2008 r. wydana w sprawie o sygnaturze akt ILPB2/415-134/08-3/PW;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie o sygnaturze akt IPP2/415-853/10-2/AK;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2011 r. wydana w sprawie o sygnaturze akt IPPB2/415-797/11-2/AK;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2012 r. wydana w sprawie o sygnaturze IPPB2/415-930/11-2/AK;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 marca 2012 r. wydana w sprawie o sygnaturze IBPBII/1/415-1017/11/AA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373), wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Wskazać przy tym należy, iż użyty w wyżej powołanym przepisie zwrot "mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie" wskazuje, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w państwie rezydencji.

Jednocześnie w Polsce - w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu - należy zastosować określoną w art. 24 umowy metodę zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a ww. umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Wobec tego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałej części dochodu lub majątku takiej osoby stosować stopę podatkową, która byłaby zastosowana w razie, gdyby zwolniona część dochodu lub majątku nie podlegała takiemu zwolnieniu.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce. Na mocy uchwały zgromadzenia wspólników spółki Wnioskodawca zostanie powołany w skład zarządu spółki, mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, do sprawowania funkcji członka zarządu - dyrektora. Wnioskodawca nie jest i nie będzie związany ze spółką jakąkolwiek umową, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz spółki jakichkolwiek usług. Spółka, której dyrektorem zostanie Wnioskodawca, uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wydany przez właściwą władzę Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że wynagrodzenia, które Wnioskodawca będzie otrzymywał w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) - stosownie do treści art. 19 umowy - będą podlegały opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednocześnie jednak - zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a ww. umowy - ww. dochody będą zwolnione z opodatkowania w Polsce.

W sytuacji natomiast osiągnięcia dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, będą one opodatkowane w sposób określony w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnione z opodatkowania dochody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich należy wówczas uwzględnić do ustalenia stopy procentowej, według której Wnioskodawca powinien obliczyć podatek należny od ww. dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl