ITPB1/415-881b/10/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-881b/10/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zaliczenia do przychodu zwróconego przez właściwe zagraniczne organy zapłaconego podatku od wartości dodanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zaliczenia do przychodu zwróconego przez właściwe zagraniczne organy zapłaconego podatku od wartości dodanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą jednym z ośmiu komandytariuszy spółki komandytowej. Spółka ta prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie produkcji i montażu konstrukcji stalowych. Pewną cześć zleceń w zakresie montażu, spółka wykonywała w krajach skandynawskich. Na terenie Szwecji, Danii i Norwegii dokonywała zakupu różnego rodzaju materiałów oraz usług, np. usług hotelowych dla pracowników, biletów miejscowego przewoźnika kolejowego, przejazdów taksówkami, paliwa do maszyn budowlanych, paliwa do służbowego samochodu osobowego, czy też wynajmu urządzeń niezbędnych do realizacji zlecenia np. dźwigu. Ponadto spółka nabyła drobne materiały pomocnicze do wykonywanych zleceń, w przypadkach kiedy nieopłacalny lub niemożliwy był transport takich materiałów z Polski. Zakupy udokumentowane zostały fakturami i paragonami. Koszt nabytych towarów i usług powiększony jest o wartość zagranicznego podatku od wartości dodanej. Spółka potraktowała ten podatek jako integralny składnik ceny nabycia i zaliczyła go do kosztów uzyskania przychodów poszczególnych wspólników spółki. Wnioskodawca podkreśla również, że wszystkie wydatki poniesione przez spółkę są celowe i zasadne, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami przez jej wspólników.

Spółka, będąca podatnikiem podatku VAT, zamierza skorzystać z możliwości odzyskania zapłaconego poza granicami Polski podatku od wartości dodanej i wystąpić ze stosowym wnioskiem o zwrot zagranicznego podatku. Jednakże nie każdy podatek od wartości dodanej od dokonanych przez spółkę zakupów podlega zwrotowi, bowiem możliwość jego zwrotu jest uzależniona od wartości dokonanych zakupów, a ponadto każde państwo ma swoje odmienne przepisy, które przewidują możliwość zwrotu naliczonego w ich kraju podatku od wartości dodanej. Spółka w momencie dokonywania zakupu w trakcie roku podatkowego nie jest w stanie przewidzieć, jakiej wartości i jakiego rodzaju zakupów dokona w ciągu roku w danym kraju. Z uwagi na fakt, iż procedura zwrotu podatku zagranicznego może trwać dłuższy okres czasu, zachodzi również duże prawdopodobieństwo, iż zwrot podatku może nastąpić w kolejnym roku kalendarzowym (podatkowym). W związku z zamiarem spółki odnośnie skorzystania z procedury zwrotu zagranicznego podatku od wartości dodanej pojawiły się wątpliwości dotyczące tego jak rozliczać podatek od wartości dodanej od zakupów dokonywanych przez spółkę w kontekście ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. ujęcia w kosztach i przychodach Wnioskodawcy jako wspólnika spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie oznaczone numerem drugim.

Czy zwrot podatku od wartości dodanej przez zagraniczny urząd skarbowy dokonany na rzecz spółki będzie stanowić dla Wnioskodawcy jako jej wspólnika przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w jakim momencie.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwestia kwalifikowania przychodów podatkowych uregulowana została w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Użyte w cytowanym przepisie sformułowanie "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu, wymienionych środków, skutkujący powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Określenie "pieniądze" obejmuje znajdujące się w obiegu środki płatnicze w walucie polskiej, względnie obcej. Zatem, w momencie zwrotu podatku od wartości dodanej środki pieniężne stanowić będą w dacie ich otrzymania przychód podatkowy Wnioskodawcy jako wspólnika spółki, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2010 r. Nr ITPB1/415-881a/10/WM, stwierdzono, że podatek od wartości dodanej nałożony w krajach członkowskich Unii Europejskiej jest podatkiem tożsamym z podatkiem od towarów i usług, a więc, o ile podatnikowi w tym kraju przysługuje prawo do obniżenia podatku od wartości dodanej, to nie występują przesłanki dające podstawy do zaliczania tego podatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Spółka, której Wnioskodawca jest wspólnikiem powinna zatem zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione w Szwecji i Danii (państwach należących do Unii Europejskiej) w wartości netto, bez podatku od wartości dodanej.

Natomiast wydatki poniesione w Norwegii, tj. na terenie państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej wraz z podatkiem od wartości dodanej mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodów w kwocie brutto, ponieważ jak wskazano w powołanej interpretacji podatek od wartości dodanej nałożony w tym państwie nie jest podatkiem tożsamym z polskim podatkiem od towarów i usług. Podobna sytuacja wystąpi, gdy w kraju członkowskim Unii Europejskiej, podatnikowi na podstawie stosownych przepisów - nie przysługuje obniżenie podatku od wartości dodanej, wówczas podatek od wartości dodanej będzie kosztem uzyskania przychodów.

Z treści wniosku wynika, że spółka komandytowa, będąca podatnikiem podatku VAT, zamierza wystąpić z wnioskiem o zwrot zagranicznego podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na tożsamość podatku od wartości dodanej nałożonego na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz podatku od towarów i usług, podatek ten podlega tym samym regulacjom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych co podatek od towarów i usług obowiązującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym, jeśli podatek od wartości dodanej od zakupów dokonanych przez spółkę komandytową na terenie krajów należących do Unii Europejskiej, nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, to uzyskany zwrot tego podatku nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie wskazanego powyżej przepisu.

W przypadku zaś, gdy podatek od wartości dodanej stanowi koszt uzyskania przychodu (w przypadku dokonania zakupów w Norwegii lub zakupów dokonanych w Szwecji i Danii - od których nie przysługuje na mocy odrębnych przepisów obniżenie podatku od wartości dodanej), wówczas zwrot tego podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. W związku z powyższym przy ustalaniu przychodów przypadających Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki komandytowej, należy brać pod uwagę jego udział w zysku tejże spółki.

Przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (ust. 1a).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl