ITPB1/415-874/09/AD - Skutki podatkowe otrzymania dotacji ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-874/09/AD Skutki podatkowe otrzymania dotacji ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji w związku z realizacją programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie szkoły nauki jazdy. Do celów prowadzonej działalności prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. W 2009 r. podpisał Pan umowę z Urzędem Pracy o dofinansowanie projektu "Mobilny przedstawiciel Handlowy". Projekt ten jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z podpisaną umową prowadzi Pan kurs dla 60 osób bezrobotnych, którym uzyskanie dodatkowych kwalifikacji - uprawnienia do prowadzenia pojazdów oraz zapoznanie się ze specyfiką pracy przedstawicieli handlowych - zwiększy szanse na znalezienie zatrudnienia. Na realizację projektu Urząd Pracy występujący jako Instytucja Wdrożeniowa przyznał Panu dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej. Dotacja ta jest wypłacana w formie zaliczek w terminach i w wysokościach określonych w harmonogramie, stanowiącym załącznik do umowy. Do rozliczenia dotacji prowadzi Pan odrębną ewidencję księgową, w której wykazuje wpływy z dotacji oraz wydatki związane z realizacją projektu. Koszty projektu to przede wszystkim wydatki związane z organizacją szkoleń, wynagrodzenia dla instruktorów, wykładowców oraz koszt materiałów szkoleniowych i zakup środków trwałych o wartości do 3.500 zł (notebook, niszczarka, urządzenia wielofunkcyjne). Niektóre czynności związane z realizacją projektu wykonuje Pan osobiście - wykłady i praktyczną naukę jazdy. Na wynagrodzenie z tego tytułu do rozliczenia dotacji wystawia Pan noty wewnętrzne, w których wykazuje swoje wynagrodzenie zgodnie z założeniami budżetu programu. Przychodów i kosztów z ewidencji prowadzonej do rozliczenia dotacji nie przenosi Pan do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ponieważ uważa, że otrzymana dotacja jest przychodem zwolnionym, a poniesione wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja rozwojowa podlega opodatkowaniu w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, a poniesione koszty związane z realizacją projektu oraz amortyzacja środków trwałych stanowią odpowiednio koszty uzyskania przychodu...

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie art. 21 ust. 129 wolne od podatku są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem Pana otrzymana dotacja rozwojowa jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, została wymieniona w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W związku z czym w Pana ocenie dofinansowanie otrzymane w formie dotacji rozwojowej jest zwolnione z podatku dochodowego, a poniesione koszty oraz amortyzacja środków trwałych, sfinansowane dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2009 r. podpisał Pan z Urzędem Pracy jako instytucją wdrażającą, umowę o dofinansowanie projektu "Mobilny przedstawiciel Handlowy". Projekt ten jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Należy zauważyć, że powyższa ustawa o finansach publicznych została znowelizowana ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Jednakże w związku z tym, że w złożonym w dniu 12 listopada 2009 r. wniosku wskazano, że dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, należało rozpatrzyć go na gruncie stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, tj. wskazując przepisy ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jednakże tylko u jej beneficjenta.

Zatem stwierdzić należy, że jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego będzie Pan beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te (w zakresie, w jakim nie zostaną przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) stanowić będą przychód z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Odnosząc się natomiast do kwestii braku obowiązku ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz kosztów sfinansowanych tymi przychodami należy mieć na uwadze następujące przepisy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy.

W przypadku nabycia środków trwałych ze środków pochodzących z dotacji, zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, otrzymane środki wydatkowane na nabycie środka trwałego w ogóle nie będą stanowiły przychodu podatkowego. Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części wartości początkowej środka trwałego (odpowiadającej kwocie otrzymanej dotacji) nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu. W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jednak wskazać należy, że zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Zatem w przypadku składników majątku, których cena nabycia nie przekracza 3.500 zł możliwe jest niezaliczenie ich do środków trwałych (zaliczenie do wyposażenia).

Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż sfinansowane ze środków pochodzących z przedmiotowej dotacji koszty związane z realizacją projektu oraz odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej zakupionych z tych funduszy środków trwałych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zgodnie z zawartymi w rozporządzeniu objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, nie podlegają zaewidencjonowaniu w ww. księdze środki z dotacji w części niestanowiącej przychodu podatkowego oraz sfinansowane z nich wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, przychody uzyskane z tytułu opisanej we wniosku dotacji nie mają wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wysokość tego podatku, a więc przychody te nie podlegają ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W księdze tej nie należy również ujmować wydatków bezpośrednio sfinansowanych z ww. przychodów (poniesionych po otrzymaniu dotacji).

Niemniej zgodnie objaśnieniami do księgi w celu odzwierciedlenia zdarzeń gospodarczych w myśl rozporządzenia, ewentualnym miejscem, gdzie można księgować otrzymane dotacje jest kolumna 16 (uwagi). W kolumnie tej bowiem mogą być ewidencjonowane przychody faktycznie przez podatnika otrzymane.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl