ITPB1/415-872a/09/AK - Podwyższona stawka amortyzacyjna dla ekranów LED.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-872a/09/AK Podwyższona stawka amortyzacyjna dla ekranów LED.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia stawki amortyzacyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia stawki amortyzacyjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zakupił i zainstalował na stalowej konstrukcji, na wolnym powietrzu nowy ekran o rozmiarach 4X6,5 m2, wykonany w technologii LED. Na ekranie wyświetlane są filmy i spoty reklamowe przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, przez cały rok. Żywotność ekranu wynosi 20.000 ÷ 25.000 godzin. Wnioskodawca wskazuje, że przy tak intensywnej eksploatacji, ekran zużyje się w niecałe 3 lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku Nr 2).

Czy z uwagi na krótki okres "życia" ekranu LED (3 lata), można zastosować podwyższoną stawkę amortyzacji, a jeśli tak to jaką...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwe jest zakwalifikowanie ekranu LED do grupy środków trwałych oznaczonych symbolem 622 - "Urządzenia elektroakustyczne i elektrowizyjne", bądź też do grupy 805 - "Wyposażenie i sprzęt kin, teatrów, placówek kulturalno - oświatowych itp.", lub grupy 808 - "Narzędzia i przyrządy ruchomości i wyposażenia pozostałe".

Intensywna eksploatacja ekranu LED sprawia, że zużyje się on w niecałe 3 lata. Jeżeli ekran LED zostałby zaklasyfikowany od grupy 622 to jego normalna amortyzacja trwałaby 10 lat, w przypadku zakwalifikowania ekranu LED do grupy 805 lub 808 normalny okres amortyzacji wyniósłby 5 lat. Wnioskodawca wskazuje, iż w każdym roku amortyzacja trwałaby dłużej niż okres "życia" ekranu LED. Niezależnie od tego do której grupy środków trwałych zostanie zaklasyfikowany ekran LED, to jego okres amortyzacji winien być skrócony i w ocenie Wnioskodawcy właściwym byłoby zastosowanie 40% stawki amortyzacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków m.in. na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

*

wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Z uwagi na to, że składniki majątku wykorzystywane są przez podatników w dłuższym okresie czasu, a nie tylko w roku ich nabycia, ustawodawca przyjął zasadę, że wydatki te zalicza się do kosztów sukcesywnie, w miarę ich zużycia. Podatnicy mogą - stosownie do treści art. 22 ust. 8 ww. ustawy - uznać za koszty uzyskania przychodów jedynie odpisy amortyzacyjne dokonane zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

*

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do treści art. 22i ust. 1 ww. ustawy, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Stawki amortyzacyjne ustalone w wykazie stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik do ww. ustawy są przyporządkowane do określonych symboli Klasyfikacji Środków Trwałych. W związku z tym aby ustalić stawkę amortyzacyjną konieczne jest określenie do jakiej grupy (podgrupy, rodzaju) Klasyfikacji Środków Trwałych środek trwały należy.

Zgodnie z art. 22i ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych, stawki podwyższać dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0.

Zgodnie z objaśnieniami do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ustawy przez maszyny i urządzenia grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w art. 22i ust. 2 pkt 3 ustawy rozumie się maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, a także pozostałą aparaturę naukowo badawczą i doświadczalno-produkcyjną.

Podwyższenie rocznych stawek amortyzacyjnych uzasadnia więc wykorzystywanie maszyn i urządzeń, które są poddane szybkiemu postępowi technicznemu.

Z treści art. 22i ust. 6 u.p.d.o.f. w przypadku podwyższenia stawek amortyzacyjnych, podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych przy zastosowaniu współczynników określonych w ust. 2, należy dla poszczególnych środków trwałych stosować jeden wybrany współczynnik, przez który mnoży się stawkę amortyzacyjną właściwą dla danego środka trwałego, przyjętą z Wykazu stawek amortyzacyjnych.

Jak wynika z wniosku, środkiem trwałym jest ekran wykonany w technologii LED. Należy zatem przyjąć, że jest to urządzenie poddane szybkiemu postępowi technicznemu w znaczeniu uprzednio przedstawionym

Możliwe jest wobec tego - na podstawie art. 22i ust. 2 pkt 3 ww. ustawy - zastosowanie dla tego środka trwałego podwyższonej stawki amortyzacyjnej - przy zastosowaniu współczynnika nie wyższego niż 2,0.

Wskazać przy tym należy, że dla urządzeń technicznych z grupy KŚT 622 w Wykazie stawek amortyzacyjnych przewidziana jest stawka amortyzacyjna 10%. Również dla rodzaju 805 wyposażenie i sprzęt kin, teatrów, placówek kulturalno - oświatowych itp. przewidziana jest stawka 10%, stawka 20% dotyczy grupy 8 z wyjątkami wskazanymi w tabeli.

Właściwą stawkę amortyzacji należy zatem ustalić po jednoznacznym określeniu do jakiej grupy KŚT środek trwały należy. Po ustaleniu podstawowej stawki amortyzacji można ją podwyższyć o współczynnik 2,0.

Mając powyższe na uwadze nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że prawidłowa stawka amortyzacji dla ekranu LED wynosi 40%.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują możliwości ustalenia stawki amortyzacji na okres fizycznego zużycia składnika majątku, niezależnie od tego do której grupy zostaną zaliczone.

Należy zauważyć, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania środków trwałych wg Klasyfikacji Środków Trwałych. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania środków trwałych do właściwej grupy spoczywa na podatniku.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka cywilna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl