ITPB1/415-870/11/IG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-870/11/IG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (podatnik podatku od towarów i usług) opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wnioskodawczyni zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu pomocy w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w zakresie Osi 3 "Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Umowa została zawarta w oparciu o art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007, Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) i stanowi realizację Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącego załącznik do Obwieszczenia Ministra Rozwoju Wsi i Obszarów Wiejskich z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. 2001, Nr 94, poz. 1035 z późn. zm). Na podstawie zawartej umowy o przyznanie pomocy Wnioskodawczyni uzyska zwrot połowy ceny zakupu samochodu ciężarowego (połowa wartości netto pojazdu), który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy i będzie podlegać amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód odpowiadający wysokości przyznanych środków z Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany z tytułu zawartej umowy o udzielenie pomocy finansowej z udziałem środków unijnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W myśl bowiem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009, nr 157, poz. 1240 z póżn. zm). Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. c) w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) to m.in. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawczyni poprzez zawarcie umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu pomocy stała się uczestnikiem Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i stąd też środki przyznane na podstawie tej umowy jako pomoc finansowana przy udziale środków z Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich stanowią przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, t.j. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, t.j.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szereg zwolnień, którymi objęte zostały niektóre dotacje.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Podkreślić jednak należy, że zwolnienie od opodatkowania może znaleźć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy powstanie przychód w rozumieniu ustawy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu pomocy w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w zakresie Osi 3 "Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Umowa stanowi realizację Programu Rozwoju Wsi i Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Na podstawie tej umowy Wnioskodawczyni uzyska zwrot połowy ceny zakupu samochodu ciężarowego (połowa wartości netto pojazdu), który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy i będzie podlegać amortyzacji.

Przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że kwota dotacji uzyskana przez Wnioskodawczynię stanowiąca zwrot połowy wartości netto tego środka trwałego, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, tut. organ podkreśla, że stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe z uwagi na fakt, iż zdaniem Wnioskodawczyni uzyskana kwota dotacji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Jak wykazano w niniejszej interpretacji zwrot wydatku na zakup środka trwałego nie będzie podlegał opodatkowaniu z uwagi na fakt, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy. Wskazane we wniosku zwolnienie od opodatkowania nie ma zaś w sprawie zastosowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl