ITPB1/415-850/11/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-850/11/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2 - Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach projektu "Mikroprzedsiębiorstwo (...)" (realizator projektu - Powiat jako Lider wraz ze Stowarzyszeniem jako Partnerem), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki wsparciu inwestycyjnemu oraz wsparciu pomostowemu Wnioskodawca otworzył w dniu 1 lipca 2011 r. działalność gospodarczą - kancelarię radcy prawnego. Umowę o dofinansowanie Wnioskodawca zawarł w 2011 r. Otrzymane środki ze wsparcia inwestycyjnego przeznaczy na zakup środków trwałych - samochód osobowy (używany) za kwotę -18.000 zł, wyposażenie - meble biurowe na kwotę 5.000 zł, oraz wartości niematerialne i prawne - licencja na oprogramowanie prawnicze na kwotę 11.428 zł. Przyznane wsparcie inwestycyjne wynosi 30.000 zł, całkowity koszt inwestycji wynosi 34.428 zł, wkład własny Wnioskodawcy wynosi 4.428 zł. Wnioskodawca otrzymał również środki ze wsparcia pomostowego po 1.300 zł miesięcznie przez okres 6 miesięcy m.in. na zakup: materiałów biurowych, usług księgowych i opłatę składek społecznych, opłatę składki zdrowotnej, na reklamę i promocję, najem lokalu i opłat związanych z obsługą rachunku bankowego, Internetu i abonamentu telefonicznego. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Internet w miejscu zamieszkania wykorzystywany jest na potrzeby działalności gospodarczej, w tym celu zawarł umowę w ramach działalności gospodarczej z dostawcą usług internetowych.

Dla potrzeb rozliczenia przez Lidera projektu (Powiatu) zakupy związane ze wsparciem pomostowym i inwestycyjnym należy wykazywać w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 15 i 16 w dacie zakupu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja jest zwolniona w całości z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

2.

Czy składki na ubezpieczenia społeczne sfinansowane omawianą dotacją (wsparciem pomostowym) Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od dochodu.

3.

Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne sfinansowane wsparciem pomostowym Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od podatku dochodowego.

4.

Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione z tytułu użytkowania Internetu w miejscu zamieszkania, które sfinansuje wsparciem pomostowym.

5.

Dotację (wsparcie inwestycyjne) oraz wsparcie pomostowe otrzymuje w kwocie brutto. W związku z tym, jakie będą skutki podatkowe otrzymania powyższych środków finansowych w części dotyczącej kwoty podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych inaczej traktuje dotacje na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych i inaczej na zakup materiałów, towarów czy usług.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, nie stanowią przychodu podatkowego dotacje otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast środki otrzymane na zakup wyposażenia, materiałów biurowych, towarów handlowych, usług biura rachunkowego czy składek społecznych, zdrowotnych, najem stanowią przychód podatkowy, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki związane z użytkowaniem Internetu w miejscu zamieszkania stanowią również przychód podatkowy, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże wydatków na Internet sfinansowanych omawianą dotacją (wsparciem) nie można odliczyć od dochodu i podatku, zgodnie z art. 26 ust. 13a ww. ustawy o p.d.o.f. W księdze przychodów i rozchodów Wnioskodawca ujmuje jedynie przychody i koszty podatkowe, a więc po stronie przychodów Wnioskodawca nie ujmuje dotacji ani wsparcia pomostowego, które nie są przychodem podatkowym.

Natomiast po stronie kosztów Wnioskodawca nie ujmuje wydatków, które zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów m.in. amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz wszystkiego co zostało zrefundowane wsparciem pomostowym, m.in. składki społeczne i zdrowotne, najem lokalu, obsługa księgowa, materiały biurowe, itp.

Jedynie dla potrzeb kontroli z Instytucji przyznającej dotację i wsparcie pomostowe Wnioskodawca wykazuje te wydatki w kolumnie 15 i opisuje je w kolumnie 16.

Dotację (wsparcie inwestycyjne) oraz wsparcie pomostowe otrzymane w kwocie brutto, Wnioskodawca rozlicza w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kwocie netto, tak samo postępuje w rejestrze VAT. W związku z tym, w deklaracji VAT-7 Wnioskodawca wykazuje podatek naliczony od nabytych towarów i usług zaliczanych do środków trwałych jak też za nabycie towarów i usług pozostałych sfinansowanych dotacją i wsparciem pomostowym. Powstała nadwyżka podatku naliczonego nad należnym jest możliwa do odzyskania na rachunek bankowy. Odzyskany podatek VAT według wytycznych Instytucji przyznającej dotację i wsparcie pomostowe Wnioskodawca ma prawo przeznaczyć na dalsze finansowanie działalności gospodarczej. Wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów, w związku z tym Wnioskodawca wykazuje je w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 14. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, nie można odliczyć - odpowiednio od dochodu i podatku - składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne - o czym stanowi art. 26 ust. 13a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szereg zwolnień, którymi objęte zostały niektóre dotacje. Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b)

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d)

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca skorzystał ze wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2 Wsparcie i promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wsparcia pomostowego. W ramach otrzymanego wsparcia inwestycyjnego Wnioskodawca zakupił środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, a także wyposażenie. Natomiast ze wsparcia pomostowego zakupił: materiały biurowe, usługi księgowe i dokonał opłaty składek społecznych, opłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne, na reklamę i promocję, najem lokalu i opłaty związane z obsługą rachunku bankowego, Internetu i abonamentu telefonicznego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne, tj. przeznaczone na zakup wyposażenia oraz materiałów biurowych, usług księgowych i opłaty składek społecznych, opłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne, na reklamę i promocję, najem lokalu i opłaty związane z obsługą rachunku bankowego, Internetu i abonamentu telefonicznego - stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże przychód ten - na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137, a nie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Przy czym - jak wyjaśniono - zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne.

Środki przeznaczone na cele inwestycyjne - zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowią przychodu, zgodnie z zapisem art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć przy tym należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środka trwałego i wartości niematerialnych i prawnych w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z nabyciem środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej tych środków trwałych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy). W myśl tego przepisu za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego kwota dotacji, w części odpowiadającej kwocie naliczonego podatku VAT (odliczonego w tym podatku) przy zakupie towarów i usług, stanowi przychód zwolniony na podstawie cyt. uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów, stwierdzić należy, iż w myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym wyżej przepisie ustawodawca nie wymienia enumeratywnie, jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje jedynie, że aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu:

* musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* nie może być wymieniony w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 ustawy);

Ponadto wydatek taki musi być udokumentowany prawidłowo oraz w sposób nie budzący wątpliwości.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wykazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środka trwałego bądź wartości niematerialnej i prawnej, które sfinansowane zostały otrzymanym wsparciem finansowym (nie stanowiącym - jak wskazano - przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej), nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów tej działalności, na podstawie cytowanego art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy. W konsekwencji wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup wyposażenia oraz na bieżące wydatki związane z prowadzeniem działalności, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego - w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie mogą stanowić kosztów podatkowych.

Powyższe ustalenie w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej dotyczy także wydatków na Internet w miejscu zamieszkania - wykorzystywany na cele działalności gospodarczej, (stroną umowy z dostawcą usług internetowych jest Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą).

Co do zasady wydatki z tytułu korzystania z sieci Internet na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów. Jednakże w przedmiotowej sprawie, z uwagi na to, że na pokrycie tych wydatków Wnioskodawca otrzymywał dofinansowanie, podlegają one wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie cyt. art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Przepis art. 26 ust. 13a ww. ustawy, stanowi, iż wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wniosek dotyczy wydatków na korzystanie z Internetu dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Skoro zaś wydatki z tytułu korzystania z sieci Internet związane są z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, to nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie - bez znaczenia dla możliwości odliczenia od dochodu tych wydatków pozostaje fakt, że poniesiony przez Pana wydatek nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. Skoro bowiem wydatek ten będzie poniesiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to nie ma możliwości jego odliczenia od dochodu na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 6a jako wydatków poniesionych na cele "prywatne".

Odnosząc się do możliwości odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne opłacanych z kwoty wsparcia pomostowego należy mieć na uwadze treść art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):

a.

zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b.

potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

* odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że otrzymał wsparcie, wydatkowane następnie m.in. na zapłatę składek na ubezpieczenia. Nie można więc tej sytuacji utożsamiać ze zwrotem poniesionego wydatku.

Zatem, składki na ubezpieczenie społeczne, nawet jeśli zostały opłacone przez Wnioskodawcę z otrzymanego wsparcia pomostowego mogły zostać odliczone od dochodu, o ile podstawą ich wymiaru nie był dochód zwolniony z opodatkowania.

Natomiast w kwestii możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej z kwoty przyznanej dotacji, należy mieć na uwadze treść art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że składki na ubezpieczenia zdrowotne które opłacone zostaną przez Wnioskodawcę, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy bądź od którego zaniechano poboru podatku na podstawie Ordynacji podatkowej (dotacja). Wskazać jednak należy, że zgodnie z art. 27b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanego zwrotu podatku VAT (z zakupów uprzednio sfinansowanych z dotacji), które to środki zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Wnioskodawca przeznaczy na dalsze wydatki związane z prowadzeniem firmy - czyli na pokrycie kosztów bieżących prowadzonej firmy, zakup wyposażenia i zakup środków trwałych, stwierdzić należy, że zwrot podatku VAT o którym mowa powyżej nie stanowi środków o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego - wydatki na zakup wyposażenia oraz związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy, jako nieobjęte wyłączeniem, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, oczywiście pod warunkiem że spełnią przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wydatki na zakup środków trwałych, bez względu na sposób ich finansowania, nie mogą na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych należy mieć również na uwadze zapisy cytowanego art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w rozpatrywanej sprawie wydatki na nabycie środków trwałych sfinansowanych ze zwrotu podatku VAT. Nie można pominąć faktu, iż zwrot tego podatku związany jest z uprzednim zakupem składników majątku na których zakup - w wartości brutto - Wnioskodawca otrzymał dotację.

Z tego względu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych w części sfinansowanej kwotą zwróconego podatku VAT naliczonego przy zakupach składników majątku sfinansowanych z dotacji.

Końcowo, nadmienić należy, że z treści art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Jak wynika z informacji zawartych w złożonym wniosku, Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, zatem jest obowiązany do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Na podstawie § 11, 19 i 26 ww. rozporządzenia oraz zawartych w rozporządzeniu objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, nie podlegają zaewidencjonowaniu w księdze środki z dotacji w części nie stanowiącej przychodu podatkowego oraz sfinansowane z nich wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W księdze tej powinien zatem wykazywać przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Przychody i koszty, których wysokość nie mają wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie muszą być ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym kwoty dotacji i wydatków z nich sfinansowanych, Wnioskodawca nie musi wykazywać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Fakultatywnie można ująć je w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Uwagi, w której to kolumnie, zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, można ewidencjonować przychody faktycznie przez podatnika otrzymane oraz koszty faktycznie poniesione.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl