ITPB1/415-85/14/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-85/14/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego otrzymania środków do produkcji drobiu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego otrzymania środków do produkcji drobiu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie hodowli indyków. Jest członkiem Grupy Producentów Rolnych. Dochód z tytułu działów specjalnych rozlicza przy zastosowaniu norm szacunkowych z określonej jednostki produkcji zwierzęcej. W 2014 r. otrzyma od Grupy nieodpłatnie środki do produkcji - pisklęta lub paszę. Przekazanie środków do produkcji nie następuje w ramach prawa do udziału w zyskach osób prawnych jako świadczenie niepieniężne wynikające ze skutecznej uchwały zgromadzenia wspólników. Przekazania środków do produkcji Grupa dokonuje w oparciu o postanowienia zawarte w akcie założycielskim Grupy Producentów Rolnych oraz postanowienia art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych (Dz. U. Nr 88, poz. 983).

Grupa Producentów Rolnych środki do produkcji przekaże w związku z otrzymaniem pomocy w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Powyższego wsparcia Grupa udziela w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej grup producentów do celów dostosowania procesów produkcyjnych do wymogów rynkowych, wspólnego wprowadzania towaru do obrotu, ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji. Nabycie środków do produkcji nie daje Wnioskodawcy prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, tj. nie może ich odsprzedać ani przeznaczyć na inne cele np. niezwiązane z produkcją zwierzęcą dla której utworzono Grupę. Otrzymane od Grupy środki do produkcji może wykorzystać - wyłącznie do realizacji procesu produkcyjnego w celu otrzymania odpowiedniej jakości produkcji sprzedawanej do Grupy. Środki te nie zostaną Wnioskodawcy sprzedane - zostaną przekazane do wykorzystania na podstawie wewnętrznego dokumentu spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy powstanie u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego z tytułu nieodpłatnego otrzymania środków do produkcji od Grupy Producentów Rolnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ z działów specjalnych produkcji rolnej rozlicza się wg norm szacunkowych, nie powstaje obowiązek naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaniem środków do produkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

W myśl przepisu art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów. W sytuacji, gdy spółka pomimo powzięcia uchwały o podziale dywidendy nie dokonała należnych wspólnikom wypłat - wspólnikom przysługuje prawo do odsetek z tytułu opóźnienia wypłaty.

Prawo do udziału w zyskach jest jedną z form realizacji praw wspólników tworzących spółkę kapitałową. Wypłata dywidendy dopuszczalna jest zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej. Dopiero z chwilą podjęcia przez zgromadzenie wspólników stosownej uchwały co do zadysponowania zyskiem, wiadomym staje się, czy będzie on przynależny wspólnikom, czy też zostanie przeznaczony na inne cele (np. inwestycje, kapitał zapasowy itd.). Decyzja o podziale zysku jest zatem uzależniona wyłącznie od woli zgromadzenia wspólników.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), w art. 10 ust. 1 pkt 4, jako odrębne źródło przychodów wymienia działy specjalne produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

W myśl art. 24 ust. 4 zdanie drugie ww. ustawy, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej - hodowlę indyków, z których dochód ustala przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej jednostki produkcji zwierzęcej. Jest członkiem Grupy Producentów Rolnych. W 2014 r. Wnioskodawca otrzyma od Grupy nieodpłatnie środki do produkcji - pisklęta lub paszę. Przekazanie środków do produkcji nie następuje w ramach prawa do udziału w zyskach osób prawnych jako świadczenie niepieniężne wynikające ze skutecznej uchwały zgromadzenia wspólników. Przekazania środków do produkcji Grupa dokonuje w oparciu o postanowienia zawarte w akcie założycielskim Grupy Producentów Rolnych oraz postanowienia art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych (Dz. U. Nr 88, poz. 983).

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że w przypadku gdy nieodpłatnie przekazanie środków do produkcji drobiu nie będzie się odbywało na mocy uprzednio podjętej uchwały zgromadzenia wspólników o podziale zysku, to przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej.

Przy czym, ponieważ Wnioskodawca ustala dochód z prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej jednostki produkcji zwierzęcej, to z otrzymaniem nieodpłatnie środków do produkcji drobiu nie będzie związany obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Opodatkowaniu w formie norm szacunkowych podlegają bowiem wszystkie przychody osiągnięte w wyniku prowadzenia produkcji objętej danym rodzajem działu specjalnego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl