ITPB1/415-85/13/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-85/13/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 31 grudnia 2012 r. z przyczyn ekonomicznych oraz w związku z trudną i skomplikowaną sytuacją rodzinną Wnioskodawca podjął decyzję o likwidacji firmy - Zakładu Produkcji Pasz z przeważającą działalnością gospodarczą o numerze PKD 10.92.Z.

W związku z powyższym Wnioskodawca dokonał wszelkich procedur związanych z zamknięciem zakładu, tj.: powiadomienie i wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej oraz wszelkich pozostałych formalności.

Na początku roku sytuacja rodzinna Wnioskodawcy i wszelkie Jego problemy rozwiązały się zatem podjął decyzję o prowadzeniu działalności gospodarczej zbliżonej do poprzedniej, rozszerzonej jednakże o PKD 46.21.Z.

Zgłoszenia nowej firmy Wnioskodawca dokonał 9 stycznia 2013 r. wybierając formę opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany wg stawki 5,5%. Poprzednia firma zlikwidowana została w grudniu 2012 r., przychody opodatkowane były w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 5,5%. Wnioskodawca przekroczył limit obrotów przysługujący na dany rok.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały "według PKWiU -10.92.Z.: 46.21.Z", oraz że spełnia przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Zatem nie zachodzą - jak wskazał Wnioskodawca - przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania w tej formie, wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że rodzaj prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej nie jest ujęty w załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy likwidując w grudniu 2012 r. działalność gospodarczą i rozpoczynając w 2013 r. nową działalność gospodarczą Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 5,5% pomimo przekroczenia limitu obrotów w zlikwidowanej firmie.

Wnioskodawca uważa, że likwidując w grudniu 2012 r. działalność gospodarczą i rozpoczynając w 2013 r. nową działalność gospodarczą ma prawo do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 5,5% pomimo przekroczenia limitu obrotów w zlikwidowanej firmie, ponieważ obecna działalność różni się od poprzedniej chociaż jest o zbliżonym profilu działania.

Potwierdzeniem powyższego jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 października 2011 r. znak ITPB1/415-755/11/PSZ oraz interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 września 2008 r. znak IPPB1/415-805/08-2/IF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Z powyższego przepisu wynika, iż osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, opłacają podatek dochodowy na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej bądź 19% stawki na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w formach zryczałtowanych: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bądź karta podatkowa na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik (przychodów) dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji, kiedy podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro,

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tekst jedn.: pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

c.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.

prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,

e.

świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,

f.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

6.

rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Załącznik nr 2 do ustawy - o którym mowa w cytowanym art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e - stanowi "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w grudniu 2012 r. zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą - Zakład Produkcji Pasz z przeważającą działalnością o numerze PKD 10.92.Z. - opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 5,5%. W 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął nową działalność gospodarczą o zbliżonym profilu, rozszerzoną o PKD 46.21.Z. W dniu 9 stycznia 2013 r. złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Wnioskodawca wskazał, że wykonywane obecnie w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały "według PKWiU -10.92.Z., 46.21.Z", oraz że spełnia przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że obecnie wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały "według PKWiU -10.92.Z.: 46.21.Z". Z powyższego wynika, że Wnioskodawca podał klasyfikację działalności - PKD, a nie jak wskazał klasyfikację wyrobów i usług - PKWiU.

Jednakże przyjąć można, że prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę pozarolnicza działalność gospodarczą sklasyfikowana została według:

1.

PKD

* 10.92.Z - produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych

* 46.21.Z - sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt,

2.

PKWiU

* 10.92 - gotowa karma dla zwierząt domowych

* 46.21 - sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt

W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi, które obecnie Wnioskodawca wykonuje oznaczone symbolem PKD 10.92.Z oraz 46.21.Z (PKWiU 10.92 oraz 46.21), nie zostały wymienione.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pod pojęciem "działalności usługowej", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast zgodnie z pkt 3 powyższego artykułu, przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Mając na uwadze powyższe, skoro Wnioskodawca zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych) i rozpoczął ponownie prowadzenie działalności, to należy uznać, że jest osobą rozpoczynającą działalność gospodarczą i w tym przypadku zastosowanie znajdzie przepis art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy niezależnie od tego, czy w ubiegłym roku podatkowym (tekst jedn.: ze zlikwidowanej pozarolniczej działalności gospodarczej) został przekroczony limit obrotów, o którym mowa w ww. art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z nowo rozpoczętej działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego - o ile w istocie nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które powodowałyby utratę prawa do opodatkowania w tej formie.

Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Podkreślić należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów, jako pochodzących ze świadczonych usług lub sprzedaży wyrobów własnej produkcji, do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przy czym o zakwalifikowaniu określonych przychodów do danego źródła przychodów decyduje rzeczywisty zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a nie rodzaj zgłoszonych usług.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będzie uzyskiwał przychody z działalności:

* wytwórczej (produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych) - sklasyfikowanej wg PKWiU 10.92 - to będą one mogły być opodatkowane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%,

* usługowej w zakresie handlu (sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt) - sklasyfikowanej wg PKWiU 46.21 - to będą one mogły być opodatkowane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe z uwagi na podanie nieprawidłowej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie zaznacza się, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które umożliwiłoby pełną ocenę okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku związanych z wniesieniem przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki komandytowej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl