ITPB1/415-833/14/KW - Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskanych z tytułu prac budowlanych polegających na wykonywaniu zabudowy stoisk wystawowych na targach międzynarodowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-833/14/KW Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskanych z tytułu prac budowlanych polegających na wykonywaniu zabudowy stoisk wystawowych na targach międzynarodowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w zakresie robót budowlanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w zakresie robót budowlanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie prac budowlanych, polegającą między innymi na wykonywaniu zabudowy stoisk wystawowych na targach międzynarodowych. Stoiska te są wykonywane wg projektu, obejmują czynności: montaż konstrukcji stalowych budynku do wysokości 6 metrów - dwukondygnacyjnych o powierzchni do 800 m2, zabudowy ścian z płyt gipsowo-kartonowych, montaż schodów, montaż stolarki okienno-drzwiowej, rozprowadzenie kabli elektrycznych, rozmieszczenie punktów elektrycznych, rozkładanie kabli elektrycznych, montaż i poziomowanie podłogi na całej powierzchni stoiska na powierzchni 20000 - 3000 m2, układanie nawierzchni podłogi z płyt granitowych, układanie wykładzin podłogowych, montaż sufitów podwieszanych. Czynności, które wykonuje Wnioskodawca w ramach zabudowy stoisk wystawowych, a które posiada we wpisie do działalności gospodarczej sklasyfikowane są wg PKD: 41.20.Z - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, 43.21.Z - wykonywanie instalacji elektrycznych, 43.31.Z - tynkowanie, 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej, 43.33.Z - posadzkarstwo i oblicowywanie ścian, 43.99.Z - pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca stosuje właściwą stawkę ryczałtu opodatkowując swoje przychody z tytułu zabudowy stoisk wystawowych jako prace budowlane ryczałtem w wysokości 5,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7). Obiektem budowlanym jest m.in. budowla stanowiącą całość techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a powołanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Dlatego Wnioskodawca uważa, iż usługi polegające na wykonywaniu zabudowy stoisk wystawowych można opodatkować ryczałtem wg stawki 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, t.j. w "Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia "roboty budowlane". Dlatego zasadne jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ww. ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Obiektem budowlanym jest natomiast budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W związku z powyższym, przychody z tytułu wykonywania robót budowlanych mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile czynności te nie zostały wymienione w powołanym wyżej wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność usługową w zakresie prac budowlanych, polegającą między innymi na wykonywaniu zabudowy stoisk wystawowych na targach międzynarodowych. Stoiska te są wykonywane wg projektu, obejmują czynności: montaż konstrukcji stalowych budynku do wysokości 6 metrów - dwukondygnacyjnych o powierzchni do 800 m2, zabudowy ścian z płyt gipsowo-kartonowych, montaż schodów, montaż stolarki okienno-drzwiowej, rozprowadzenie kabli elektrycznych, rozmieszczenie punktów elektrycznych, rozkładanie kabli elektrycznych, montaż i poziomowanie podłogi na całej powierzchni stoiska na powierzchni 20000 - 3000 m2, układanie nawierzchni podłogi z płyt granitowych, układanie wykładzin podłogowych, montaż sufitów podwieszanych. Czynności, które wykonuje Wnioskodawca w ramach zabudowy stoisk wystawowych, a które posiada we wpisie do działalności gospodarczej sklasyfikowane są wg PKD: 41.20.Z - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, 43.21.Z - wykonywanie instalacji elektrycznych, 43.31.Z - tynkowanie, 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej, 43.33.Z - posadzkarstwo i oblicowywanie ścian, 43.99.Z - pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zatem w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę usług w zakresie prac budowlanych, polegających między innymi na wykonywaniu zabudowy stoisk wystawowych na targach międzynarodowych możliwe jest opodatkowanie uzyskanych z tego tytułu przychodów ryczałtem wg stawki 5,5%.

Należy jednak zwrócić uwagę, że stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie robót budowlanych zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych robót a nie treści posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej określonego wg Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku w kontekście zadanego pytania, w szczególności oparł się na stwierdzeniu Wnioskodawcy o tym, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje on prace budowlane. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem istniejący stan faktyczny różni się od opisu przedstawionego we wniosku, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni

od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl