ITPB1/415-832/09/AD - Sposób określenia momentu powstania przychodu z tytułu dodatkowego wynagrodzenia za sporządzenie wniosku o dotacje i biznes planu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-832/09/AD Sposób określenia momentu powstania przychodu z tytułu dodatkowego wynagrodzenia za sporządzenie wniosku o dotacje i biznes planu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie przygotowania projektów inwestycyjnych (biznes planów i wniosków o dotację) na potrzeby uzyskania środków z dotacji Unii Europejskiej dla podmiotów gospodarczych. Opracowane przez Panią projekty składane są do właściwej instytucji finansującej w ramach ogłoszonego konkursu na otrzymanie dotacji. Projekty oceniane są przez daną instytucję finansującą. W przypadku otrzymania pozytywnej oceny, projekt danego podmiotu gospodarczego może otrzymać dofinansowanie. Instytucja finansująca po pozytywnej ocenie projektu podpisuje umowę o dofinansowanie z podmiotem gospodarczym, następnie dokonuje przelewu środków dotacji na rachunek podmiotu. Natomiast w przypadku negatywnej oceny projektu lub braku środków dotacji przez właściwą instytucję finansującą, projekt podmiotu gospodarczego nie otrzymuje dofinansowania.

W lipcu 2008 r. zawarła Pani umowę ze Spółką z o.o. o wykonanie dzieła w zakresie opracowania wniosku o udzielenie dotacji i biznes planu. Strony w treści umowy zawarły następujące postanowienia:

*

pkt 1 - "Za wykonanie usługi, wykonawca otrzyma od zamawiającego wynagrodzenie w wysokości 6.000 zł (sześć tysięcy złotych), powiększone o należny podatek VAT (22 %) zgodnie z obowiązującymi przepisami";

*

pkt 2 - "Zapłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie faktur wystawionych przez Panią, w dwóch ratach:

*

pierwsza rata w wysokości 1.000 zł w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy,

*

druga rata w wysokości 5.000 zł w terminie 7 dni od dnia przyjęcia przez zamawiającego przedmiotu zamówienia";

*

pkt 4 - "Za wykonanie usługi wykonawca otrzyma dodatkowo równowartość 1 % wartości dofinansowania uzyskanego przez zamawiającego, powiększone o należny podatek VAT (22 %)";

*

pkt 5 - "Płatność opisanej kwoty (w pkt 4) nastąpi na następujących zasadach:

*

50 % kwoty, o której mowa w pkt 4, w terminie 14 dni od dnia podpisania przez zleceniodawcę umowy o dofinansowanie projektu z instytucją finansującą,

*

50 % w terminie 7 dni od dnia dokonania przelewu przez instytucję finansującą na konto zleceniodawcy".

Zgodnie z powyższym wystawiła Pani zamawiającemu fakturę VAT 1/08/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. tytułem zaliczki za opracowanie wniosku o dotację na kwotę 1.000 zł brutto (819 zł 67 gr netto + 180 zł 33 gr VAT). Następnie fakturę VAT Nr 3/11/2008 z dnia 25 listopada 2008 r. tytułem opracowania wniosku o dotację na kwotę 7.320 zł brutto (6.000 zł netto + 1.320 zł VAT). W procesie oceny wniosku o dotację, instytucja finansująca pozytywnie oceniła projekt zamawiającego. W październiku 2009 r. zamawiający podpisał umowę o dofinansowanie projektu z instytucją finansującą. Zgodnie z pkt 4 i 5 umowy wystawiła Pani kolejną fakturę VAT Nr 2/10/2009 na kwotę 16.348 zł brutto (13.400 zł netto + 2.948 zł VAT) tytułem opracowania wniosku o dotację. Po dokonaniu przelewu środków dotacji przez instytucję finansującą na konto zleceniodawcy, które może nastąpić nawet w 2010 r., wystawi Pani kolejną fakturę VAT zgodnie z umową na kwotę 16.348 zł brutto (13.400 zł netto + 2.948 zł VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Do którego roku podatkowego powinna Pani zaliczyć przychód wynikający z:

*

faktury VAT wystawionej po rozstrzygnięciu konkursu przez instytucję finansującą i przyznaniu zamawiającemu dotacji, czy do roku, w którym zleceniodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu i instytucją finansującą, tj. w 2009 r., czy do roku, w którym wykonała Pani usługę, tj. w 2008 r.,

*

faktury wystawionej w roku, w którym instytucja finansująca dokona przelewu dotacji na konto zleceniodawcy - czyli odpowiednio do 2009 r. lub 2010 r., czy do roku, w którym wykonała Pani usługę, tj. w 2008 r.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawczyni wskazuje, iż zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

*

wystawienia faktury albo

*

uregulowania należności.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Podsumowując, zdaniem Pani uzyskany przychód wynikający z:

*

faktury VAT wystawionej w roku, w którym zleceniodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu z instytucją finansującą - powinien być zaliczony do roku podpisania przedmiotowej umowy, tj. do 2009 r.,

*

faktury wystawionej w roku, w którym instytucja finansująca dokona przelewu dotacji na konto zleceniodawcy - powinien być zaliczony do roku otrzymania przelewu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną regułą zawartą w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

A zatem przychód powstaje - co do zasady - w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi.

Jeżeli jednak przed tym dniem zostanie wystawiona faktura albo zostanie uregulowana należność, to przychód powstanie odpowiednio wcześniej.

Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 14 ust. 1e, 1h i 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 14 ust. 1e ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Z kolei zapis art. 14 ust. 1h ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Natomiast na podstawie art. 14 ust. 1i wyżej cytowanej ustawy, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w lipcu 2008 r. zawarła Pani umowę ze Spółką z o.o. o wykonanie dzieła w zakresie opracowania wniosku o udzielenie dotacji i biznes planu. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w pkt 4 i 5 ww. umowy w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez instytucję finansującą otrzyma Pani dodatkowo od zleceniodawcy 1 % wartości dofinansowania uzyskanego przez niego, które płatne będzie w dwóch ratach. Pierwszą ratę w wysokości 50 % otrzyma Pani w terminie 14 dni od dnia podpisania przez zleceniodawcę umowy o dofinansowanie projektu, drugą w terminie 7 dni od dnia dokonania przelewu przez instytucję finansująca na konto zleceniodawcy. W październiku 2009 r. zleceniodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu. W związku z powyższym zgodnie z pkt 5 umowy wystawiła Pani fakturę VAT tytułem opracowania wniosku o dotację na kwotę 16.348 zł brutto, która stanowi 50 % dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 4 umowy. Po dokonaniu przelewu środków dotacji przez instytucję finansującą na konto zleceniodawcy, ma Pani zamiar w myśl pkt 5 umowy wystawić kolejną fakturę na pozostałą część wynagrodzenia. Wątpliwości Pani dotyczą ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymania dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 4 ww. umowy.

W przedmiotowej sprawie dla stwierdzenia wystąpienia przychodu z tytułu dodatkowego wynagrodzenia, w pierwszej kolejności należy wykazać zaistnienie zdarzenia, z którym związany jest przychód. Moment powstania przychodu w rozumieniu prawa podatkowego nie może bowiem wyprzedzać zdarzenia, z którym tenże przychód jest związany, jest jego następstwem.

Jak wynika ze stanu faktycznego uzgodnione w umowie dodatkowe wynagrodzenie nie jest wynagrodzeniem za samo sporządzenie wniosku o udzielenie dotacji i biznes planu. Jego otrzymanie uzależnione jest od pozytywnej oceny wniosku przez instytucję finansującą projekt i wypłaty dotacji kontrahentowi, dla którego sporządziła Pani dokumenty.

W konsekwencji, nie można byłoby stwierdzić, że istnieje przychód w związku z dodatkowym wynagrodzeniem, gdyby nie stało się ono należne, tj. gdyby nie zaistniały określone w umowie podstawy jego wypłaty (pozytywne rozpatrzenie wniosku i wypłata dotacji).

Bez spełnienia tych warunków nie ma podstaw, aby mówić o jakimkolwiek przychodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Tak więc, dopóki nie nastąpi zdarzenie, które kreuje przychód, to tym samym nie można mówić o powstaniu przychodu i obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego brak jest podstaw do zastosowania w zakresie tego przychodu art. 14 ust. 1c omawianej ustawy podatkowej.

W sprawie nie ma również zastosowania ust. 1e i 1h art. 14 ww. ustawy.

Niewątpliwie otrzymane przez Panią dodatkowe wynagrodzenie związane jest jednak z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem w rozpatrywanej sprawie do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu będzie miał zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 (przychodu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Reasumując, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy prawa uznać należy, iż przychód po Pani stronie z tytułu otrzymania przez nią dodatkowego wynagrodzenia powstanie w dniu jego otrzymania zgodnie z postanowieniami umowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl