ITPB1/415-83/10/WM - Określenie momentu powstania przychodów z tytułu przyznanych przez kontrahentów premii pieniężnych w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-83/10/WM Określenie momentu powstania przychodów z tytułu przyznanych przez kontrahentów premii pieniężnych w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do przychodów z działalności gospodarczej przyznanych premii/bonusów pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu zaliczenia do przychodów z działalności gospodarczej przyznanych premii/bonusów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w zakresie handlu częściami i akcesoriami samochodowymi w ramach zawartych umów handlowych z dostawcami, otrzymuje premie/bonusy pieniężne za zrealizowany obrót. Przyznanie premii/bonusów uzależnione jest wyłącznie od realizacji obrotu określonego w umowie. Rozliczenie z dostawcami następuje w okresach kwartalnych lub rocznych. Przychody z tytułu otrzymanych premii/bonusów pieniężnych traktowane są jako przychody z działalności gospodarczej i zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ujmowane są do przychodów okresu, którego dotyczą, np. premie/bonusy pieniężne przyznane w 2010 r. dotyczące zakupów dokonanych w 2009 r. wykazywane są jako przychody z działalności gospodarczej zwiększające podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za 2009 r., bez względu na formę ich udokumentowania (faktura VAT, nota obciążeniowa, nota uznaniowa) i termin wypłaty/rozliczenia premii/bonusu. Ponadto zakupy dokonane w danym roku mają bezpośrednie przełożenie na przychody roku w którym zostały dokonane, ponieważ generalnie towary te zostały sprzedane właśnie w roku, w którym zostały zakupione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jakiej dacie powstaje przychód z tytułu przyznanych przez dostawców premii/bonusów pieniężnych, tj. czy przyznane premie/bonusy pieniężne są prawidłowo ujmowane do przychodów okresu, w którym dokonane były zakupy towarów zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane premie/bonusy pieniężne dotyczą głównie towarów, które zostały sprzedane w roku, za który przyznawana jest premia/bonus pieniężny, zatem są to przychody związane z zakupami - kosztami i przychodami zrealizowanymi w tym właśnie roku.

W art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca określił moment powstania przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z przedstawioną powyżej argumentacją w przedstawionym stanie faktycznym, zastosowanie ma przepis art. 14 ust. 1c ww. ustawy, ponieważ czynność zakupu/sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę została wykonana w okresie, za który przyznana jest premia/bonus pieniężny. Moment kasowego rozliczenia premii/bonusu jest w tym przypadku bez znaczenia dla okresu, w którym należy wykazać przychód dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Stosownie do art. 14 ust. 1c ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 14 ust. 1e, 1h i 1i powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zapis art. 14 ust. 1h ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1i wyżej cytowanej ustawy, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

W przedmiotowym wniosku, Wnioskodawca w ramach zawartych umów handlowych z dostawcami, otrzymuje premie/bonusy pieniężne za zrealizowany obrót. Przyznanie premii/bonusów uzależnione jest wyłącznie od realizacji obrotu określonego w umowie. Rozliczenie z dostawcami następuje w okresach kwartalnych lub rocznych. Premia/bonus pieniężny jest więc w tym przypadku swoistą nagrodą za osiągnięcie określonego pułapu zakupów i otrzymuje ją Wnioskodawca od dostawców w okresach kwartalnych lub rocznych.

W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi, na rzecz dostawcy towarów handlowych. Zrealizowanie przez Wnioskodawcę określonego poziomu zakupów towarów handlowych o określonej wartości, czy ilości w określonym czasie lub też terminowa zapłata za dostarczony towar, nie może oznaczać, iż świadczy on jakąkolwiek usługę na rzecz swojego kontrahenta. Jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę umowy (Wnioskodawcę).

Na taki charakter premii/bonusów przedstawionych we wniosku wskazuje również treść interpretacji indywidualnej z zakresu podatku od towarów i usług z dnia 13 kwietnia 2010 r. Nr ITPP1/443-86b/10/AP w której stwierdzono, że uzyskanie premii/bonusów pieniężnych przez Wnioskodawcę nie jest uzależnione od świadczenia przez niego żadnych dodatkowych czynności. Wnioskodawca otrzymujący dodatkowe wynagrodzenie nie świadczy usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem przepis art. 14 ust. 1c ww. ustawy, nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Niewątpliwie jednak otrzymane przez Wnioskodawcę premie/bonusy pieniężne związane są z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu będzie miał zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu (cytowanego powyżej) w przypadku uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 (przychodu z działalności gospodarczej), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1e, 1h i 1i, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż przychód z tytułu otrzymania przez Wnioskodawcę premii/bonusów pieniężnych, powstaje w dniu ich otrzymania. W przedmiotowej sprawie będzie to np. dzień, w którym otrzyma on środki pieniężne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl