ITPB1/415-82/11/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-82/11/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 marca 2010 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą (w formie spółki cywilnej), opodatkowaną na zasadach ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ponadto spółka cywilna jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym rodzajem działalności jest działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

W lipcu 2010 r. spółka otrzymała z Powiatowego Urzędu Pracy refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.

Dofinansowanie kosztów tego wyposażenia stanowiło kwotę 19.383 zł 93 gr. Za ww. kwotę zakupiono sprzęt sportowy stanowiący wyposażenie (jednostkowa wartość zakupionego sprzętu nie przekracza kwoty 3.500 zł).

W związku z tym, że spółka jako podatnik podatku od towarów i usług prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT uzyskała zwrot podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu ww. sprzętu sportowego w wysokości 3.181 zł 69 gr.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota otrzymanego zwrotu podatku naliczonego od zakupu wyposażenia sfinansowanego ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy stanowi przychód, który należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i czy w związku z tym zwiększy się podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do zapisów art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymany zwrot wydatków na przedstawiony we wniosku cel stanowi przychód z działalności gospodarczej. W związku z tym uważa Pan, że kwota zwrotu podatku VAT od zakupów wyposażenia również winna być potraktowana jako przychód z działalności podlegający opodatkowaniu. Gdyby zaś poniesione wydatki dotyczyły zakupu środków trwałych (wartość jednostkowa powyżej 3.500 zł) podlegających amortyzacji to wówczas zwrócony podatek VAT nie stanowiłby przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej - o czym wprost stanowi przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej - spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na doposażenie stanowiska pracy (zakup wyposażenia) spółka otrzymała z Powiatowego Urzędu Pracy refundację kosztów.

Mając na uwadze treść art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy, że dofinansowanie związane z nabyciem wyposażenia (tj. składników majątku niestanowiących środków trwałych) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego nie mieści się w katalogu przychodów zwolnionych od opodatkowania.

Stosownie do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 7d ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się zwolnionych od wpłat należności z tytułu podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie natomiast w przepisem art. 23 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

a.

podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,

b.

podatek należny:

* w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,

* w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,

* od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości,

c.

kwota podatku od towarów i usług, nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji zgodnie z art. 22a-22o, lub dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi tej amortyzacji - w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z cytowanych uprzednio przepisów art. 14 ust. 2 pkt 7d i art. 14 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika że nie stanowią przychodu m.in. zwrócone podatnikowi kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zgodnie z przepisami podatku od towarów i usług, jeżeli podatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, otrzymana z PUP refundacja wydatków na zakup wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego stanowi przychód z działalności gospodarczej. Natomiast nie stanowi przychodu kwota zwrotu podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupie wyposażenia, jeżeli ten podatek naliczony na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowił kosztów uzyskania przychodów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl