ITPB1/415-792/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-792/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży gospodarstwa rolnego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismami z dnia: 30 stycznia 2009 r. nr ITPP1/443-1108/08-2/AT, ITPB1/415-792/08-2/MM oraz z dnia 26 lutego 2009 r. nr ITPP1/443-1108/08-3/AT, ITPB1/415-792/08-3/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Pana o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniającym z dnia: 12 lutego 2009 r. i 11 marca 2009 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej i jednocześnie działalność rolniczą w większych rozmiarach. Posiadany grunt wykorzystywany jest wyłącznie w celach rolniczych. Na niniejszej nieruchomości znajdują się następujące budynki: jałownik, magazyn paszowy, obora. Obecnie planuje Pan sprzedać grunt wchodzący w skład gospodarstwa rolnego wraz z zabudowaniami, jednakże nadal prowadził Pan będzie działalność gospodarczą w tym samym zakresie co dotychczas. W chwili nabycia nieruchomości posiadała ona funkcje rolną. Grunt sprzedawany będzie jako grunt rolny, który jest samodzielnym gospodarstwem rolnym o dużym areale. W chwili sprzedaży przedmiotowe grunty nie utracą charakteru rolnego, gdyż grunty sprzedawane będą jako grunty rolne nabywcy, który będzie zamierzał przeznaczyć je na cele rolne i utrzymać charakter rolny przedmiotowych gruntów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy osoba wpisana do ewidencji działalności gospodarczej i prowadząca jednocześnie działalność rolniczą w większych rozmiarach, planująca sprzedaż gruntu rolnego wchodzącego w skład tego gospodarstwa rolnego, będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

2.

Czy osoba wpisana do ewidencji działalności gospodarczej i prowadząca jednocześnie działalność rolniczą w większych rozmiarach, planująca sprzedaż gruntu rolnego wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania drugiego. Odpowiedź na pytanie pierwsze udzielona zostanie odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Z powyższego wynika, iż przychody uzyskane ze sprzedaży gruntu rolnego wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych, pod warunkiem, że w związku z tą sprzedażą grunty te nie utraciły charakteru rolnego. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, aby grunty nie utraciły charakteru rolnego muszą na skutek takiej sprzedaży ponownie wejść w skład gospodarstwa rolnego i muszą zostać przeznaczone do prowadzenia na nich działalności rolniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - w zakresie pytania drugiego - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści wniosku wynika, że sprzedaż gruntu wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej (grunt jest wykorzystywany wyłącznie w celach rolniczych).

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie " gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że przedmiotowe zwolnienie obejmuje nie tylko grunty ale również budynki mieszkalne oraz budynki gospodarcze (inwentarskie), jeżeli są usytuowane na gruntach, które stanowią gospodarstwo rolne.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano, jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel ten może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego o dużym areale, w skład którego wchodzą grunty rolne i zabudowania gospodarcze. Obecnie zamierza Pan dokonać sprzedaży gruntu rolnego wchodzącego w skład gospodarstwa tylko osobie, która będzie zamierzała przeznaczyć zakupiony grunt na cele rolne i utrzymać charakter rolny zakupionego gruntu.

W świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, iż w opisanym przypadku spełnione zostaną przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego korzystał będzie z przedmiotowego zwolnienia.

Nadmienić należy, że w sytuacji gdy przedmiotowy grunt sprzedany zostanie po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, sprzedaż ta nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (uzyskany przychód nie będzie podlegał opodatkowaniu tym podatkiem).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl