ITPB1/415-788/08/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-788/08/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pracownia wykonuje indywidualne projekty budowlane pod zamówienie klienta, uwzględniając jego sugestie. Po zatwierdzeniu przez klienta przygotowanej koncepcji, Pracownia wykonuje zadanie. Praca związana z przygotowaniem projektu wymaga określonego czasu oraz nakładów finansowych. Zamawiający wpłaca zaliczkę na poczet przyszłego wykonania zlecenia (projektu), zgodnie z umową. Praca trwa często kilka miesięcy. Pracownia wystawia faktury zaliczkowe i otrzymuje na tej podstawie przedpłaty. Faktura końcowa, z uwzględnieniem poprzednich zaliczek, zostaje wystawiona w momencie przekazania gotowego, zatwierdzonego projektu, po akceptacji przez odbiorcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z otrzymaniem od zamawiającego projekt budowlany zaliczek na podstawie wystawionych faktur VAT np. w miesiącach lipcu i wrześniu oraz wystawieniu końcowej faktury VAT w miesiącu październiku, dotyczącej realizacji tego projektu, powoduje powstanie przychodu do opodatkowania w miesiącu październiku, czy też w poszczególnych miesiącach.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykonania projektu budowlanego nie występuje przychód do opodatkowania w miesiącu lipcu ani wrześniu, lecz w październiku, ponieważ dopiero w październiku następuje wykonanie usługi. Wcześniejsze prace wykonane dla klienta są tylko propozycją, na podstawie której powstaje projekt uwzględniający życzenia klienta. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zalicza się do przychodów podatkowych pobranych wpłat, zarachowanych należności na poczet wykonania przyszłych usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. W przypadku wykonania projektu budowlanego następuje właśnie takie zdarzenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Treść art. 14 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza natomiast art. 14 ust. 1e, 1 h i 1i powołanej ustawy.

Równocześnie jednak należy mieć na uwadze treść przepisu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat, lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek.

Powyższe oznacza, że nie każde otrzymane środki pieniężne są przychodami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa oraz doktryną prawa, użyte w przytoczonym przepisie sformułowanie "pobrane wpłaty i zarachowane należności" odnosi się do pobranych przez podatnika przedpłat i zaliczek na poczet dostaw i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie i dopiero po realizacji łączącej strony umowy, występuje przychód podlegający opodatkowaniu. Jednocześnie przepis ten nie określa konkretnego tytułu, w związku z którym pobrana wpłata lub zarachowana należność nastąpiła, czy tytułem tym była zaliczka, przedpłata czy zapłata. Oznacza to, że dotyczy on wszystkich tych przypadków.

Ustalając, czy w danym przypadku, na podstawie konkretnej umowy, podatnikowi przysługuje zaliczka (należność na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych), czy też zapłata z góry za świadczone usługi, należy dokonać analizy nie tylko danych wynikających z faktury, ale również treści umowy oraz konkretnego stanu faktycznego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że zamawiający projekt budowlany wpłaca Pracowni zaliczkę na poczet przyszłego wykonania zlecenia, zgodnie z umową. Praca związana z przygotowaniem projektu trwa często kilka miesięcy oraz wymaga nakładów finansowych. W związku z tym, Pracownia wystawia faktury zaliczkowe i otrzymuje na tej podstawie przedpłaty. Faktura końcowa, z uwzględnieniem poprzednich zaliczek, zostaje wystawiona w momencie przekazania gotowego, zatwierdzonego projektu, po jego akceptacji przez odbiorcę.

W świetle powołanych przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że kwoty otrzymane przez Pracownię przed realizacją projektu, będącego przedmiotem umowy, stanowią zaliczkę na poczet przyszłej usługi i nie stanowią przychodu dla celów podatku dochodowego. W takiej sytuacji wystawienie faktur VAT w momencie otrzymania zaliczek, nie ma związku z realizacją świadczenia ze strony dostawcy. Faktury te dokumentują wyłącznie fakt przekazania zaliczek na poczet usługi, która ma być wykonana w przyszłości.

Zatem, prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wykonaniem projektu budowlanego, na poczet realizacji którego zostały wpłacone zaliczki, nie występuje przychód do opodatkowania w miesiącach lipcu i wrześniu, lecz w miesiącu październiku, ponieważ - jak wynika z wniosku - dopiero w październiku następuje ostateczne wykonanie usługi.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl