ITPB1/415-752/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-752/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2011 r. (data wpływu 19 lipca 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 26 sierpnia 2011 (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu z dnia 26 sierpnia 2011 (data wpływu) przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej korzystając ze wsparcia inwestycyjnego na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich. Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Projekt pt. "Twój pomysł + Dotacja = Twoja szansa" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznościowego. Wnioskodawca wskazuje, iż wsparcie polega na:

1.

otrzymaniu jednorazowego dofinansowania na rozpoczęcie działalności gospodarczej,

2.

otrzymaniu wsparcia pomostowego na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności.

Dofinansowanie jest udzielane w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z § 33 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 239, poz. 1598).

Środki z dotacji przeznaczone zostaną na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast bezzwrotne wsparcie pomostowe zostanie wydatkowane na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty opisanej dotacji jak i dotacji pomostowej (wypłacana przez 6 miesięcy) wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwoty dotacji rozwojowej i pomostowej nie będą stanowić przychodu do opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej, jako uczestnik projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Wnioskodawca otrzymał wsparcie finansowe oraz wsparcie pomostowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, projekt współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki otrzymane z dotacji Wnioskodawca przeznaczył na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto przez pierwsze 6 miesięcy działalności, Wnioskodawca otrzymywał dotację pomostową wydatkowaną na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, że świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej, natomiast otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenia w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne oraz wsparcie pomostowe stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy i nie podlega opodatkowaniu.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż:

* otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na pokrycie wydatków, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy.

* otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej ich części wartości, która została sfinansowana dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl