ITPB1/415-737/13/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-737/13/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego oraz zapłaty zryczałtowanego podatku z tego tytułu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego oraz zapłaty zryczałtowanego podatku z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko, opodatkowaną podatkiem liniowym wg stawki 19%, zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje na podstawie ksiąg rachunkowych. W miesiącu wrześniu 2013 r. ma zamiar przekształcić działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie to dokonane zostanie w trybie art. 5841 - 58413 Kodeksu spółek handlowych. W związku z powyższym nastąpi zmiana formy prawnej podmiotu z nowym numerem NIP.

Na dzień przekształcenia Wnioskodawca posiada jedną umowę leasingu operacyjnego ścianki działowej, której okres wykupu przypada na 2014 r.

Na dzień przekształcenia posiada niespłacony hipoteczny kredyt inwestycyjny. Ostateczny termin spłaty przypada w 2015 r. Zabezpieczeniem spłaty kredytu jest nieruchomość, która stanowi składnik majątku przejętego przez spółkę. Poza tym posiada nie spłacony kredyt obrotowy zaciągnięty na obecną bieżącą działalność, który nie zostanie spłacony na dzień przejęcia.

Obecnie posiada również 5 sztuk drukarek prowadzących ewidencję fiskalną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone numerem 4).

Czy na dzień likwidacji jednoosobowego przedsiębiorstwa osoby fizycznej należy sporządzić remanent likwidacyjny oraz zapłacić zryczałtowany podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie należy ustalać dochodu na dzień likwidacji, jeżeli w wyniku zmiany formy prawnej składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione do nowego podmiotu. Mimo, że ustawa uchyliła obowiązek zapłaty podatku od remanentu likwidacyjnego, to wprowadziła obowiązek sporządzania wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej, w tym na dzień likwidacji spółki osobowej, czy na dzień wystąpienia wspólnika ze spółki osobowej.

Wykaz ten powinien zawierać co najmniej następujące dane:

* liczbę porządkową,

* określenie (nazwę) składnika majątku,

* datę nabycia składnika majątku,

* kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,

* wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz

* wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji (art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622) wprowadziła zmianę w Kodeksie spółek handlowych, polegającą na stworzeniu możliwości przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową. Nowelizacja weszła w życie w dniu 1 lipca 2011 r.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową.).

W myśl art. 5841 § 1 ww. ustawy przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Co istotne, jak stanowi art. 5842 § 1 kodeksu, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru. Przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę kapitałową w rozumieniu przepisów Kodeksu powoduje przeniesienie majątku przedsiębiorcy działającego w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji działalności prowadzonej przez osobę fizyczną, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

Zgodnie z art. 24 ust. 3f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który przekształca się w jednoosobową spółkę kapitałową ma obowiązek sporządzenia na dzień przekształcenia wykaz składników majątku, o którym mowa w ust. 3a.

W myśl art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Zatem, na dzień przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółkę kapitałową), Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić wykaz składników majątku o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 24 ust. 3f ww. ustawy.

Wnioskodawca nie ma natomiast obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego, ani też obowiązku zapłaty 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z tego remanentu. Jest to wynikiem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzonej ustawą z 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1478). Ustawą tą uchylono art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazujący sposób ustalenia dochodu z remanentu likwidacyjnego oraz art. 44 ust. 4, który dotyczył ustalenia podatku w formie ryczałtu w wysokości 10% od dochodu o którym mowa w art. 24 ust. 3.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl