ITPB1/415-723/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-723/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że - stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wykazano we wniosku.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu z dnia 12 sierpnia 2014 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Inwestorem (uczestnikiem) w IV funduszu inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych jest spółka komandytowo-akcyjna, w której akcjonariuszem jest osoba fizyczna a komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka komandytowo-akcyjna została wpisana do rejestru przedsiębiorców krajowego rejestru sądowego w dniu 10 października 2013 r. W dniu 22 października 2013 r. walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej podjęło uchwałę w przedmiocie zmiany statutu spółki.

Po tej zmianie § 14 ust. 2 statutu brzmi: "rok obrotowy spółki trwa od dnia 1 listopada danego roku kalendarzowego do dnia 31 października następnego roku kalendarzowego. W związku ze zmianą roku obrotowego pierwszy rok obrotowy spółki zakończy się z dniem 30 listopada 2013 r., a pierwszy rok obrotowy po zmianie, zakończy się z dniem 31 października 2015 r."

Zmiana statutu spółki komandytowo-akcyjnej dotycząca zmiany roku obrotowego została wpisana do rejestru przedsiębiorców krajowego rejestru sądowego w dniu 6 listopada 2013 r. Zgodnie z informacją uzyskaną od komplementariusza, do spółki tej ma zastosowanie przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387), a więc zdaniem komplementariusza spółka komandytowo-akcyjna (uczestnik FIZ) nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od dnia 1 stycznia2014 r.

Wnioskodawca wskazuje, że w omawianym przypadku statut spółki komandytowo-akcyjnej będącej właścicielem certyfikatów przewiduje, że przedmiotem działalności tej spółki jest m.in. działalność inwestycyjna na własny rachunek (PKD 64.99.Z - "pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. Z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych").

W związku ze zbliżającą się likwidacją FIZ towarzystwo funduszy inwestycyjnych, zarządzające i reprezentujące FIZ w stosunkach z osobami trzecimi, zamierza sprzedać posiadane w FIZ aktywa.

Może zdarzyć się, że zgromadzenie inwestorów (spółka komandytowo-akcyjna będąca w chwili obecnej właścicielem wszystkich certyfikatów inwestycyjnych FIZ) podejmie decyzje o wypłacie przychodów ze zbycia lokat funduszu, jeszcze przed rozpoczęciem likwidacji FIZ.

Zdarzy się również, że w związku z likwidacją FIZ certyfikaty inwestycyjne zostaną umorzone. Wnioskodawca nie będzie posiadał informacji, kto jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej w momencie wypłaty na jej rzecz przychodów ze zbycia lokat oraz kwot z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ, ponieważ takie informacje nie są zawarte w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez krajowy rejestr sądowy.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego w uzupełnieniu wniosku sformułowano następujące pytania.

1. W związku z tym, że komplementariusz spółki będącej uczestnikiem FIZ uznaje, że spółka komandytowo-akcyjna będąca uczestnikiem funduszu nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2014 r., czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w takim przypadku nie ma On obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, od akcjonariusza, w związku z wypłaceniem przychodów ze zbycia lokat tej spółce komandytowo-akcyjnej, nie będącej, na podstawie odrębnych przepisów, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

2. W związku z tym, że komplementariusz spółki będącej uczestnikiem FIZ uznaje, że spółka komandytowo-akcyjna będąca uczestnikiem FIZ nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2014 r., to czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nie będzie miał On obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od akcjonariusza w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych, których właścicielem jest ta spółka komandytowo-akcyjna, nie będąca na podstawie odrębnych przepisów podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest Jego stanowisko, że FIZ reprezentowany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych nie będzie miał obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z wypłaceniem przychodów ze zbycia lokat oraz w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych FIZ, których właścicielem jest spółka komandytowo-akcyjna nie będąca, na podstawie odrębnych przepisów podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. W myśl art. 125 Kodeksu spółek handlowych spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Zgodnie z art. 126 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych do akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej. A w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia. Komplementariusz oraz akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut stanowi inaczej (art. 147 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku, gdy spółka komandytowo-akcyjna będąca właścicielem certyfikatów nie jest w 2014 r. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych należy dokonać analizy prawnopodatkowej w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. W tym stanie prawnym spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, nie są zatem podatnikami podatków dochodowych, a dochody spółek osobowych nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

W omawianym przypadku statut spółki komandytowo-akcyjnej będącej właścicielem certyfikatów przewiduje, że przedmiotem działalności tej spółki jest m.in. działalność inwestycyjna na własny rachunek (PKD 64.99.Z - "pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. Z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych").

Podstawą odpowiedzi na zadane pytania jest analiza art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do zapisów tego artykułu jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rozstrzygająca i nie pozostawiająca wątpliwości w interpretowaniu przepisu art. 5b ust. 2 ww. ustawy jest interpretacja ogólna ministra finansów........ z dnia 25 listopada 2013 r., w której to interpretacji Minister Finansów zajął stanowisko, że: "mimo podjęcia przez NSA uchwały z dnia........... r., jak i wydania przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej........ kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów akcjonariusza SKA nadal budziła wątpliwości w orzecznictwie sądów administracyjnych. W konsekwencji, w dniu................. tym razem w zakresie zasad opodatkowania dochodów akcjonariusza SKA będącego osobą fizyczną. W uchwale tej NSA wskazał na istniejące kontrowersje w orzecznictwie sądów administracyjnych, dotyczące daty uzyskania przychodów przez akcjonariusza SKA, stwierdzając, m.in. że:. Orzeczenia wskazują na istniejącą, poważną rozbieżność poglądów zarówno co do źródła przychodu, do którego należy zaliczyć dywidendę, jak i skutków tego zaliczenia w postaci określenia momentu uzyskania przychodu i obowiązku zapłaty zaliczek na podstawie art. 44 ust. 1 u.p.d.o.f nie można także pominąć, że w zależności od przyjętego poglądu moment powstania przychodu określany jest identycznie jak przyjęto w uchwale.................. w odniesieniu do dywidendy wypłacanej akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej, będącego osobą prawną bądź w dacie wcześniejszej niż wynikająca z powołanej uchwały. Może to prowadzić do zróżnicowania sytuacji prawnej podatników podatku dochodowego - akcjonariuszy spółek komandytowo-akcyjnych wyłącznie z tego powodu, że jeden z nich jest osobą fizyczną, a drugi osobą prawną".

Jednocześnie w sentencji uchwały z dnia................ orzekł, że przychód (dochód) osoby fizycznej, będącej akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej, stosownie do art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej natomiast w świetle art, 44 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, osoba fizyczna, będąca akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej, ma jako podatnik obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dopiero w dacie powstania przychodu, którą w myśl art. 14 ust. 11 tej ustawy dzień wypłaty dywidendy.

W związku z powyższym utrwaliła się linia orzecznictwa, zgodna z powołanymi powyżej uchwałami Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz interpretacjami ogólnymi Ministra Finansów, wyrażona między innymi w wyrokach:.............

Uwzględniając zatem poglądy wyrażone przez Ministra Finansów w wydanych interpretacjach ogólnych, przez Naczelny Sąd Administracyjny w obu omówionych uchwałach oraz w linii orzecznictwa przyjętej przez sądy administracyjne przyjąć należy zdaniem Wnioskodawcy, że kwota przyznanej przez walne zgromadzenie SKA akcjonariuszowi niebędącemu komplementariuszem (osobie fizycznej, osobie prawnej) i wypłaconej dywidendy stanowi przychód takiego akcjonariusza uzyskany z działalności gospodarczej, bez rozgraniczenia na źródła przychodu. Przy określaniu daty uzyskania tego przychodu zastosowanie znajdą zatem postanowienia art. 14 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi za datę uzyskania przychodu uważa się dzień otrzymania zapłaty (w tym przypadku - dywidendy). Otrzymana dywidenda zwiększać zatem będzie wysokość należnej od dochodów akcjonariusza zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym dywidenda taka została przez akcjonariusza otrzymana.

Wnioskodawca wskazuje, że interpretacje ogólne wydawane są w celu ujednolicenia reguł stosowania prawa podatkowego, zarówno przez organy podatkowe jak i organy kontroli skarbowej. Interpretacja następuje przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów (zarówno administracyjnych jak i powszechnych), orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego oraz Trybunału Sprawiedliwości (do grudnia 2010 r. zwanego Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości). Tak wiec Wnioskodawca, tj. IV fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych stoi na stanowisku, że na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, związanego z wypłatą dochodów ze zbycia lokat FIZ oraz w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych FIZ, których właścicielem jest spółka komandytowo-akcyjna nie będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca podaje, że przychody te są rezultatem tego, że spółka komandytowo-akcyjna uprzednio poniosła inwestycje finansowe i nabyła certyfikaty funduszu inwestycyjnego i jeżeli spółka komandytowo-akcyjna uzyska dochód z tytułu wypłaty przychodów ze zbycia lokat przez FIZ oraz dochód w związku z umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych FIZ, będzie on mógł być wypłacony jako dywidenda akcjonariuszom, w tym osobom fizycznym, dla których zgodnie z powołaną interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2013 r. dywidenda ta będzie przychodem z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wykazano we wniosku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że inwestorem (uczestnikiem) w IV funduszu inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych jest spółka komandytowo-akcyjna, która została wpisana do rejestru przedsiębiorców krajowego rejestru sądowego w dniu 10 października 2013 r., a w której akcjonariuszem jest osoba fizyczna a komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z tym, niezbędne jest odwołanie się do przepisów nowelizujących ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387), w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy spółka, o której mowa w ust. 1, która:

1.

powstała po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu, a jej rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. lub

2.

dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu

* jest obowiązana na dzień 31 grudnia 2013 r. do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Pierwszy rok podatkowy takiej spółki rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwa do końca przyjętego roku obrotowego.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej jeżeli akcje lub udział w spółce komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały nabyte lub objęte przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przychód wspólnika z tytułu:

1.

umorzenia akcji lub wystąpienia z takiej spółki,

2.

odpłatnego zbycia tych akcji lub tego udziału,

3.

wniesienia tych akcji lub tego udziału do spółki, tytułem wkładu niepieniężnego,

4.

o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 1 i art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,

5.

likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej

* pomniejsza się o wydatki na nabycie lub objęcie akcji lub udziału w takiej spółce oraz o określoną zgodnie z art. 5 ustawy wymienionej w art. 1 albo art. 8 ustawy wymienionej w art. 2 część odpowiadającą uzyskanej przez wspólnika przed dniem, w którym spółka komandytowo-akcyjna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Z kolei art. 6 ust. 2 stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wystąpienia ze spółki niemającej osobowości prawnej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej albo likwidacji takiej spółki.

Ponadto należy wskazać, że art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej stanowi, że przepisów ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza.

Jak wynika z powyższych przepisów na podstawie art. 4 ustawy zmieniającej zasadniczo zachowano dotychczasowe zasady opodatkowania w odniesieniu do wspólników spółki SKA, której rok obrotowy rozpoczął się jeszcze przed zmianą przepisów. Stosowanie uprzednio obowiązujących przepisów w odniesieniu wspólników SKA powstałych do 31 grudnia 2013 r. jest jednak ograniczone. Nie mają one zastosowania do wszystkich czynności dokonywanych przez wspólników (akcjonariuszy) w związku z udziałem w takiej spółce. Według szczególnych (przejściowych) przepisów należy oceniać skutki podatkowe: umorzenia akcji, wystąpienia wspólnika ze spółki, odpłatnego zbycia akcji lub udziału oraz skutki likwidacji SKA.

Takie zastrzeżenie wynika z art. 6 ustawy zmieniającej. Wskazano w nim m.in., że przychód wspólnika z tytułu likwidacji SKA pomniejsza się o wydatki poniesione na nabycie lub objęcie akcji lub udziału w takiej spółce oraz o część odpowiadającą nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania uzyskanej przez wspólnika przed dniem, w którym SKA stała się podatkiem podatku dochodowego do osób prawnych, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Takie zasady ustalania dochodu dotyczą także sytuacji, gdy akcje lub udział w SKA zostały nabyte lub objęte przed dniem, w którym spółka ta stała się podatkiem podatku dochodowego do osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że inwestorem (uczestnikiem) w IV funduszu inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych jest spółka komandytowo-akcyjna, która od dnia 1 stycznia 2014 r. nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Statut spółki komandytowo-akcyjnej będącej właścicielem certyfikatów przewiduje, że przedmiotem działalności tej spółki jest m.in. działalność inwestycyjną na własny rachunek (PKD 64.99.Z - "pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. Z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych"). Może zdarzyć się, że zgromadzenie inwestorów (spółka komandytowo-akcyjna będąca w chwili obecnej właścicielem wszystkich certyfikatów inwestycyjnych FIZ) podejmie decyzje o wypłacie przychodów ze zbycia lokat funduszu, jeszcze przed rozpoczęciem likwidacji FIZ bądź też w związku z likwidacją FIZ certyfikaty inwestycyjne zostaną umorzone. Wnioskodawca nie będzie posiadał informacji, kto jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej w momencie wypłaty na jej rzecz przychodów ze zbycia lokat oraz kwot z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ, ponieważ takie informacje nie są zawarte w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez krajowy rejestr sądowy.

Przedstawione w niniejszej sprawie zapytanie dotyczy kwestii obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia ze zbycia lokat oraz kwot z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ na rzecz SKA, która nie stała się z dniem 1 stycznia 2014 r. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wskazać wobec tego należy, że w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2012 r. sygnatura akt II FPS 1/11 wyrażono pogląd, zgodnie z którym uzyskiwanie przez spółkę komandytowo-akcyjną przysporzeń oraz ponoszenie przez taką spółkę kosztów nie rodzi po stronie akcjonariusza takiej spółki niebędącego jej komplementariuszem obowiązku wykazywania tych wartości odpowiednio jako przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, w proporcji do posiadanego w tej spółce prawa do udziału w jej zyskach. Przychodem takiego akcjonariusza będzie natomiast dywidenda ze spółki komandytowo - akcyjnej.

Zgodnie z uchwałą NSA z dnia 20 maja 2013 r. sygn. akt II FPS 6/12 przychód akcjonariusza z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej staje się przychodem należnym, w dniu wypłaty dywidendy i w wysokości przyznanej mu dywidendy, która stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Brak jest bowiem podstaw prawnych do pomniejszenia przez akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej przyznanej mu kwoty dywidendy o koszty uzyskania przychodu. Wszystkie koszty poniesione przez spółkę winny być bowiem uwzględnione przy ustalaniu zysku, którego część w postaci dywidendy otrzymuje akcjonariusz.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, należy zatem uznać, że wypłata na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej - prowadzącej działalność inwestycyjną na własny rachunek - kwot z tytułu z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ czy też ze zbycia lokat, nie wiąże się z powstaniem przychodu po stronie akcjonariusza tej spółki na ten moment.

Uwzględniając powyższe, na Wnioskodawcy jako podmiocie, który dokonuje wypłaty wynagrodzenia z tytułu zbycia lokat oraz kwot z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych FIZ nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej będących osobami fizycznymi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Pater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl