ITPB1/415-698/10/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-698/10/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od października 2009 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przedmiotem jest pomoc społeczna dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (numer według PKD z 2007 - 88.10.Z). W ramach wskazanej działalności świadczy Pani usługi na terytorium Niemiec oraz Polski. Zakres świadczonych usług obejmuje opiekę nad osobami starszymi, które są zdrowe. Usługi te polegają na pomocy w pracach domowych, robieniu zakupów oraz innych czynnościach ułatwiających codzienne funkcjonowanie osób objętych opieką. Wskazane czynności wykonuje Pani samodzielnie, nie zatrudnia w tym celu żadnych osób. W ramach działalności nie są zatrudniane również żadne inne osoby do innych celów.

Świadczone usługi nie stanowią czynności wchodzących w zakres pracy pielęgniarek. Świadczone usługi opieki nie mają charakteru opieki pielęgniarskiej ponieważ osoby na rzecz, których świadczy Pani usługi są zdrowe. Niezależnie od powyższego nie posiada Pani uprawnień do wykonywania zawodu pielęgniarki.

W roku kalendarzowym wyjeżdża Pani na okres ok. 2 do 3 miesięcy. Swoje usługi świadczy na rzecz różnych osób przebywających w różnych miejscowościach. Wykonywane usługi nie polegają na stałej opiece nad jedną osobą w jednej lokalizacji. Nie jest to zatem opieka o charakterze stacjonarnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód z wykonywanych przez Panią usług opieki nad zdrowymi osobami starszymi podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% przewidzianym dla przychodów z działalności usługowej stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze. zm.).

Pani zdaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychody z działalności usługowej podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%. Uważa Pani, iż świadczone usługi opieki nad zdrowymi osobami wchodzą w zakres tej kategorii. Wykonywane przez Panią usługi nie stanowią natomiast usług wykonywanych w ramach wolnego zawodu, które podlegają opodatkowaniu według stawki 20%.

Wskazuje Pani, że przedstawione stanowisko dotyczące opodatkowania świadczonych usług znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji z 28 sierpnia 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie sygn. 1421/BF/415-56/GJ/06 potwierdził, że usługi polegające na opiece nad starszą, zdrową osobą podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako wolny zawód określa pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu,

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów wynosi 20%.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

Należy zwrócić uwagę, iż stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług, a nie treści posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej określonego według PKD. Dla ustalenia czy wykonywane usługi mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz zastosowania właściwej stawki tego podatku do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 stycznia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Każdy przedsiębiorca podejmując się prowadzenia działalności gospodarczej zobowiązany jest dopełnić obowiązku rejestracyjnego dla potrzeb statystycznych w systemie REGON. Przy rejestrowaniu swojej działalności w GUS - i opisaniu rodzaju wykonywanych czynności - urząd statystyczny klasyfikuje czynności przedsiębiorcy według PKD.

Jak wynika z objaśnień do PKWiU dla pierwszych czterech poziomów PKWiU przyjęto jako kryterium podziału produktów ich pochodzenie zdefiniowana przez PKD. Podział produktów (wyrobów lub usług) na tych poziomach odpowiada zatem podziałowi działalności przyjętemu w PKD, co ma swe odzwierciedlenie w czterocyfrowych symbolach (YY.YX) grupowań PKWiU zgodnych z symbolami przyjętymi w PKD.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest pomoc społeczna dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (numer według PKD z 2007 - 88.10.Z), które mieszczą się w sekcji "Q"- Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Usługi w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Działalność gospodarcza o symbolu PKWiU 88.10 nie jest wymieniona w wykazie usług będącym załącznikiem nr 2 do ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej polegającej na pomocy w pracach domowych, robieniu zakupów oraz innych czynnościach ułatwiających codzienne funkcjonowanie osób objętych opieką którą Pani prowadzi mogą być - po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. ustawy - opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Usługi w tym zakresie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, przewidzianej m.in. dla przychodów z działalności usługowej.

Jednocześnie zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Zatem odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

W związku z tym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazane przez Panią grupowanie.

W przypadku trudności bądź wątpliwości przy ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Reasumując, o ile spełnia Pani pozostałe warunki wynikające z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i wykonywana działalność jest oznaczona w klasyfikacji PKWiU symbolem 88.10 - wówczas działalność ta może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Końcowo wskazać należy, iż na tle przedstawionego stanu faktycznego, gdzie wskazała Pani, świadczone usługi nie stanowią czynności wchodzących w zakres pracy pielęgniarek oraz nie mają charakteru opieki pielęgniarskiej ponieważ osoby na rzecz, których świadczy Pani usługi są zdrowe, jak również fakt, iż nie posiada Pani uprawnień do wykonywania zawodu pielęgniarki, stwierdzić należy, iż świadczone usługi nie są wykonywaniem wolnego zawodu w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, tutejszy organ informuje, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl