ITPB1/415-698/09/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-698/09/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie limitu zatrudnienia przy prowadzeniu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie limitu zatrudnienia przy prowadzeniu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan gospodarstwo rolne oraz działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych, np. orek, podorywek, bronowań, wałowań, rozrzucania obornika, rozsiewania nawozów sztucznych, siewu zbóż i traw, sadzenia ziemiopłodów, opylania roślin środkami chemicznymi, koszenia traw, sprzętu zbóż, wykopków ziemniaków, buraków, omłotów, ustawiania stert, zwożenia plonów.

Dodatkowo w 2009 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, polegającą na sprzedaży żwiru pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego. Pana wspólnikiem jest osoba fizyczna - rolnik prowadzący również gospodarstwo rolne. Majątkiem spółki jest złoże żwiru znajdujące się na działkach, które zostały wprowadzone do spółki przez Pana oraz wspólnika. Powyższe złoże zostało wpisane do rejestru koncesji prowadzonego przez Marszałka Województwa.

W 2009 r. będzie Pan zmuszony do wykupienia części działki, która została wniesiona do spółki przez wspólnika oraz przejęcia w całości koncesji na wydobywanie żwiru z tego złoża. W wyniku tego będzie Pan jedynym właścicielem koncesji oraz powyższych działek, które będą wchodziły w skład Pana gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym planuje Pan zlikwidować działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych do końca 2009 r. i skoncentrować się na prowadzeniu gospodarstwa rolnego oraz na wydobywaniu żwiru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle tego, iż prowadzi Pan gospodarstwo rolne, które nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży żwiru, wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, z której przychody planuje Pan od 2010 r. opodatkować w formie karty podatkowej, to:

* czy ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym ma znaczenie dla określenia limitów zatrudnienia przy opodatkowaniu sprzedaży żwiru w formie kart podatkowej.

* ile osób można zatrudnić oraz jak należy rozumieć limit zatrudnienia do możliwości skorzystania z opodatkowania sprzedaży żwiru w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 1 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określa, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają osoby fizyczne:

1.

prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

2.

osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,

3.

będące osobami duchownymi.

W związku z powyższym uważa Pan, że dla określenia limitów zatrudnienia dla potrzeb karty podatkowej nie należy liczyć osób zatrudnionych w gospodarstwie rolnym.

Określenia limitów zatrudnienia ustawodawca uregulował w objaśnieniach do Części XII poz. 3 tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy. W punkcie 1 objaśnień ustawodawca wskazał, iż usługi sprzedaży piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Natomiast dalej określone zostało, iż stawki określone w Ip. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.

Ze względu na to, iż wspólne gospodarstwo domowe prowadzi Pan wraz z żoną oznacza to, iż możliwe są dwa warianty:

a.

małżonkę, biorącą udział w prowadzeniu działalności gospodarczej zgłasza Pan do ubezpieczenia społecznego, jako osobę współpracującą. Żona, jako 1 członek rodziny, wyklucza możliwość zatrudnienia kogokolwiek z osób spoza wspólnego gospodarstwa rolnego (limit 2 osób), lub

b.

zatrudnia Pan maksymalnie dwie osoby na umowę o pracę, natomiast żona, jako członek rodziny nie bierze udziału w prowadzeniu w tej działalności gospodarczej, co oznacza brak konieczności zatrudnienia jej (brak konieczności zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Usługi sprzedaży piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane zostały pod poz. 3 części XII tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z objaśnieniami do części XII, ww. usługi mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Stawki określone w lp. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że do końca 2009 r. zamierza Pan zlikwidować działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych. W 2010 r. będzie prowadził Pan gospodarstwo rolne oraz wydobywał żwir, pochodzący z własnego gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące regulacje prawne stwierdzić należy, że oprócz wymienionych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy warunkiem koniecznym, aby czynności polegające na wydobywaniu żwiru można było opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowy w formie karty podatkowej - jest równoczesne prowadzenie przez podatnika gospodarstwa rolnego. Ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym nie ma zatem znaczenia dla określenia limitów zatrudnienia do możliwości skorzystania z opodatkowania sprzedaży żwiru w formie karty podatkowej.

Usługi polegające na sprzedaży żwiru pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego, mogą być wykonywane przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka. Wobec tego, świadcząc tego rodzaju usługi, łącznie może Pan zatrudnić nie więcej niż dwie osoby: 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, albo 1 pracownika i 1 członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym. Zatrudnienie żony przy wykonywaniu usług sprzedaży żwiru nie wyklucza zatem możliwości zatrudnienia pracownika nie będącego członkiem rodziny.

W związku z tym, iż Pana zdaniem, w przypadku zatrudnienia żony nie ma możliwości zatrudnienia kogokolwiek z osób spoza wspólnego gospodarstwa rolnego, należało uznać Pana stanowisko za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że interpretacja przepisów regulujących obowiązki związane z ubezpieczeniem społecznym nie mieści się w ramach określonych art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w myśl którego Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego (w jego indywidualnej sprawie) wydaje pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl