ITPB1/415-691/09/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-691/09/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 4 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu nadpłat z tytułu podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu nadpłat z tytułu podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej materiałów budowlanych, w tym glazury. Spółka od 1 maja 2004 r. jest podatnikiem podatku VAT czynnym oraz zobowiązana jest od 25 października 2004 r. do składania kwartalnych deklaracji dla tego podatku (VAT-7).

W dniu 3 lipca 2006 r. w ramach współpracy gospodarczej ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dostawcą) zawierała umowy o nazwie "umowa premiowa". Przedmiotowe umowy po dniu 1 stycznia 2007 r. do dnia złożenia przedmiotowego wniosku były zawierane na okres roku, tj. na okres od 1 stycznia do 31 grudnia. W ramach przedmiotowej umowy Dostawca zapewnił Spółce zapłatę tzw. premii pieniężnej za wykonanie określonej ilości zakupów w wysokości określonej w załączniku do umowy. Premie pieniężne były rozliczone za okresy kwartalne, a ich wysokość, była i jest naliczana od wartości netto sprzedanych towarów dla Spółki w okresie rozliczeniowym, pomniejszonym o wartość korekt sprzedaży za okres rozliczeniowy. Oprócz premii podstawowych strony ustaliły możliwość uzyskania premii pieniężnej dodatkowej oraz okresowej po spełnieniu określonych warunków wymienionych w przedmiotowych umowach. Strony w umowie premiowej ustaliły, iż otrzymanie premii przez Spółkę winno być udokumentowane fakturą VAT, w której to fakturze powinien być wyszczególniony należny podatek od towarów i usług wg stawki podatkowej w wysokości 22%. Spółka od 2006 r. dokumentuje uzyskanie premii fakturami VAT.

W dniu 2 września 2009 r. Spółka wystąpiła do Ministra Finansów o wydanie pisemnej interpretacji dotyczącej ustalenia, czy przedmiotowe premie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Znając aktualne orzecznictwo w przedmiotowej sprawie spodziewa się, iż zmuszona będzie dokonać korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług oraz wystąpi o stwierdzenie nadpłat należnego podatku od towarów i usług za lata podatkowe 2006-2009. Spółka cywilna zobowiązana była od roku 2006 do złożenia niniejszego wniosku do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca opłaca od roku podatkowego 2004 do roku podatkowego 2009 włącznie od uzyskanych dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej podatek dochodowy od osób fizycznych wg stawki podatkowej 19%. Zaliczki na podatek dochodowy opłacane były do 31 grudnia 2006 r. miesięcznie, a od 1 stycznia 2009 r. kwartalnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Wnioskodawcy w przypadku dokonania przez Spółkę korekt podatku należnego za poszczególne kwartały rozliczeniowe za okres od dnia 3 lipca 2009 r. do dnia 30 września 2009 r. i uzyskaniu przez Spółkę nadpłaconych zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług za poszczególne kwartały rozliczeniowe, o który to podatek Spółka zmniejszała wartość uzyskanych przychodów do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za poszczególne lata podatkowe 2006-2009, spoczywa obowiązek dokonania korekty zeznań i deklaracji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za poszczególne okresy rozliczeniowe, tj: miesiąc i rok podatkowy oraz ustalenia prawidłowej wysokości zobowiązań podatkowych za poszczególne okresy rozliczeniowe.

Czy też ma prawo uznać, iż odzyskany przez Spółkę podatek należny stanowi przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod datą otrzymania nadpłaty i zaewidencjonowania jej w prowadzonej przez Spółkę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Spółka opłacała od premii pieniężnych należny podatek od towarów i usług kierując się treścią interpretacji wydanych przez organy podatkowe i Ministra Finansów do dnia 20 sierpnia 2009 r. należy uznać, iż zwrot dla Spółki nadpłaconego podatku od towarów i usług należnego nie będzie stanowił podstawy dla niego stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznania, iż za poszczególne okresy rozliczeniowe od dnia 1 lipca 2006 r. do dnia 30 września 2009 r. na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek zwiększenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy dopiero zwrot przedmiotowych nadpłat pod datą ich uzyskania w roku podatkowym 2009 lub też w roku następnym oraz zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, stanowił będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe, należy uznać, iż na nim nie spoczywa obowiązek korekty deklaracji ani też zeznań podatkowych za ww. okres rozliczeniowy, ani też obowiązek wpłat zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z odsetkami za zwłokę okres od dnia 1 lipca 2006 r. do dnia 30 września 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Istotną kwestią wynikającą z wyżej wskazanego przepisu jest rozróżnienie zakresu "przychodu należnego", w zależności od tego czy przychód ten uzyskują podatnicy dla których określona transakcja sprzedaży towarów lub usług dokonywana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy też podatnicy u których ta transakcja nie jest opodatkowana tym podatkiem.

Z zacytowanego przepisu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, iż bez względu na rodzaj uzyskanego przychodu, jeżeli przychód zaliczany jest do źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, w ramach której podatnik dokonuje sprzedaży towarów lub usług opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, przychód z tej sprzedaży pomniejsza się o należny (wynikający z faktury) podatek od towarów i usług, jeżeli natomiast nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, bądź też nie ma obowiązku dokonania naliczenia podatku VAT, wówczas przychodem należnym będzie przychód w kwocie brutto.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, że strony w umowie premiowej ustaliły, iż otrzymanie premii przez Spółkę winno być udokumentowane fakturą VAT, w której to fakturze powinien być wyszczególniony należny podatek od towarów i usług wg stawki podatkowej w wysokości 22%. Spółka od 2006 r. dokumentuje uzyskanie premii fakturami VAT.

Spółka cywilna, stosując się do ogólnych zasad dotyczących przychodu, ustalała przychód z tytułu premii pieniężnych w kwocie netto, naliczając jednocześnie należny podatek VAT od wystawionych przez siebie faktur dokumentujących powyższe premie.

W dniu 2 września 2009 r. Spółka wystąpiła o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej w dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanych premii pieniężnych podstawowych, okresowych i specjalnych, przyznawanych za uzyskanie określonego pułapu zakupów, za wynagrodzenie za świadczenie usługi bądź rabatu.

W dniu 27 listopada 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-730/09/AP stwierdził iż przedmiotowe premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nieprawidłowość tę należy skorygować przez wystawienie faktur korygujących. Wskazał jednocześnie, że Wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie do skorygowania deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono fakturę pierwotną, ale korekty tej dokonać należy w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym uzyskano potwierdzenie otrzymania faktur korygujących przez nabywcę. Tym samym uznano, że nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku.

W związku ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, a w szczególności wobec braku możliwości wystąpienia przez Spółkę z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w tymże podatku (z tytułu nienależnie pobranego podatku VAT) nieprawidłowe jest stanowisko, że Spółka uzyska przychód w dacie zwrotu nadpłat z tego tytułu.

Nieprawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, wynika więc z tego, że przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu uzyskania nadpłaty w podatku od towarów i usług nie powstanie, gdyż taka nadpłata - zgodnie z treścią powołanej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług - nie wystąpi.

Końcowo wyjaśnić należy, że w dacie dokonania przez Spółkę korekt faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych oraz ewentualnie w przypadku otrzymania od kontrahenta faktur korygujących uwzględniających wartość premii, należy na bieżąco dokonać odpowiednich zapisów księgowych, z uwzględnieniem kategorii i rodzajów zdarzeń gospodarczych.

Jednocześnie wskazać wyraźnie należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej było odniesienie się jedynie do treści pytań i stanowiska Wnioskodawcy zawartych we wniosku, a więc odniesienie się do kwestii przychodu z tytułu zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług. Organ podatkowy będąc związany zakresem wniosku, nie ma możliwości wydania interpretacji w zakresie skutków podatkowych odmiennej od przedstawionej we wniosku sytuacji faktycznej i prawnej, jednakże zagadnienie to może być przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl