ITPB1/415-688/11/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-688/11/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na pokrycie kosztów przygotowania zawodowego dorosłych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na pokrycie kosztów przygotowania zawodowego dorosłych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie prowadzenia ogrodów tematycznych i udostępniania ich do zwiedzania. W dniu 26 maja 2009 r. podpisała Pani ze Starostwem Powiatowym umowę o organizację przygotowania zawodowego dorosłych w formie praktycznej nauki zawodu ogrodnik-szkółkarz.

Przygotowanie zawodowe realizowane było w okresie od 1 czerwca 2009 r. do 30 listopada 2010 r.

Zgodnie z zawartą umową starosta ze środków Funduszu Pracy refundował Pani, jako pracodawcy, udokumentowane wydatki poniesione na każdego uczestnika przygotowania zawodowego w wymiarze do 2% przeciętnego wynagrodzenia za każdy pełny miesiąc realizacji programu. Oprócz refundacji poniesionych wydatków przysługiwała Pani jednorazowa premia ze środków Funduszu Pracy po zakończeniu formy aktywizacji w wysokości 400 zł za każdy pełny miesiąc przygotowania zawodowego zrealizowanego dla każdego skierowanego uczestnika, który ukończył program i zdał egzamin kwalifikacyjny na tytuł zawodowy - ogrodnik szkółkarz. Refundacja i premia stanowi pomoc de minimis. Powyższa refundacja udokumentowanych wydatków poniesionych na uczestników przygotowania zawodowego jak i premia ze środków Funduszu Pracy przekazane zostały na Pani rachunek bankowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana na rachunek bankowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą refundacja wydatków poniesionych na uczestników przygotowania zawodowego dorosłych oraz otrzymana jednorazowa premia ze środków Funduszu Pracy stanowią przychody wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uważa Pani, że otrzymana na rachunek bankowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą refundacja wydatków poniesionych na uczestników przygotowania zawodowego dorosłych oraz jednorazowa premia ze środków Funduszu Pracy stanowią przychody wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Otrzymane przez Panią refundacje i premia spełniają definicję dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), gdyż są środkami z budżetu państwa przeznaczonymi na finansowanie lub dofinansowanie zadania publicznego. Zadaniem publicznym jest zadanie, do którego zobowiązana jest instytucja publiczna - w przedmiotowej sprawie zakres zadania publicznego określa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jest to promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa realizowane przez instytucje rynku pracy. Zgodnie z art. 9 ust. 2 powyższej ustawy, na poziomie powiatu zadania te realizowane są przez powiatowe urzędy pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są także dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby otrzymane świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Aby zatem dofinansowanie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

* z budżetu państwa lub,

* z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł dofinansowanie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast refundacja - zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) - stanowi zwrot poniesionych kosztów.

W myśl art. 53i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), Starosta refunduje ze środków Funduszu Pracy pracodawcy, z którym zawarł umowę w sprawie realizacji przygotowania zawodowego dorosłych, określone w umowie wydatki poniesione na uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych, w szczególności na materiały i surowce, eksploatację maszyn i urządzeń, odzież roboczą, posiłki regeneracyjne i inne środki niezbędne do realizacji programu przygotowania zawodowego dorosłych w wymiarze do 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za każdy pełny miesiąc realizacji programu.

Pracodawcy, z którym Starosta zawarł umowę w sprawie realizacji przygotowania zawodowego dorosłych, przysługuje jednorazowa premia ze środków Funduszu Pracy po zakończeniu tej formy aktywizacji, jeżeli skierowany przez starostę uczestnik przygotowania zawodowego dorosłych ukończył program praktycznej nauki zawodu dorosłych lub przyuczenia do pracy dorosłych i zdał egzamin, o którym mowa w art. 53c ust. 2 lub art. 53d ust. 2 (art. 53j ust. 1).

Szczegółowe warunki, sposób i tryb organizowania przygotowania zawodowego dorosłych, sposób refundowania pracodawcy wydatków poniesionych na uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych i wypłacania premii określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502).

W myśl § 24 ww. rozporządzenia, Starosta przekazuje środki Funduszu Pracy z tytułu refundacji wydatków poniesionych na uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych oraz premii po ukończeniu przygotowania zawodowego dorosłych na rachunek bankowy wskazany przez pracodawcę.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymała Pani zwrot kwoty poniesionych wydatków (udokumentowane) na każdego uczestnika przygotowania zawodowego w wymiarze do 2% przeciętnego wynagrodzenia za każdy pełny miesiąc realizacji programu oraz przyznana została Pani premia ze środków Funduszu Pracy po zakończeniu formy aktywizacji w wysokości 400 zł za każdy pełny miesiąc przygotowania zawodowego zrealizowanego dla każdego skierowanego uczestnika, który ukończył program i zdał egzamin kwalifikacyjny.

Z powyższego zatem wynika, iż przyznane Pani środki pieniężne (refundacja poniesionych wydatków) nie mają charakteru bezzwrotnej pomocy przyznanej ze środków publicznych, lecz stanowią zwrot poniesionych uprzednio przez Panią udokumentowanych wydatków, co wynika wprost z unormowań zawartych w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Jednocześnie wskazać należy, iż przyznana Pani premia ze środków Funduszu Pracy także nie stanowi dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, bowiem nie podlega szczególnym zasadom rozliczania.

Ponadto otrzymane świadczenie nie mieści się w dyspozycji omawianego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy ze względu na to, że są to świadczenia ze środków Funduszu Pracy, a nie budżetu państwa ani jednostek samorządu terytorialnego.

Zatem przyznana Pani refundacja oraz premia nie mają charakteru dotacji, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stanowią więc przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nie dotyczy to jedynie sytuacji gdyby otrzymane świadczenie stanowiło zwrot wydatków na zakup lub wytworzenie środków trwałych. W tej części dofinansowanie nie stanowi bowiem przychodu, co wynika z cyt. na wstępie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl