ITPB1/415-679/14/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-679/14/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad ustalania przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad ustalania przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Wykonuje usługi remontowe (roboty budowlane) na nieruchomościach mieszkalnych znajdujących się na terenie Republiki Federalnej Niemiec. Osiągane z tego tytuły przychody opodatkowane są 5,5% podatkiem ryczałtowym, który odprowadza do urzędu skarbowego w okresach miesięcznych. Z uwagi na fakt, że usługi, które wykonuje dotyczą nieruchomości znajdujących się na terenie Republiki Federalnej Niemiec zarejestrował się w Niemieckim Urzędzie Finansowym jako płatnik podatku od wartości dodanej, do którego wpłaca podatek VAT w wysokości 19% od osiągniętego przychodu. Wystawione przez niego rachunki zawierają kwoty netto (przychód) oraz kwotę podatku VAT (wpłacanego do Niemieckiego Urzędu Finansowego), co za tym idzie łączna kwota stanowi kwotę do zapłaty za wykonane przez Wnioskodawcę usługi remontowe. Jeżeli wystawia rachunek dla podmiotu prowadzącego działalność w Republice Federalnej Niemiec, który jest zarejestrowany jako płatnik podatku od wartości dodanej to nie nalicza 19% podatku VAT i nie odprowadza go do niemieckiego Urzędu Finansowego gdyż obowiązek ten ciąży na podmiocie niemieckim. Natomiast w przypadku świadczenia usług, związanych z nieruchomościami znajdującymi się na terenie Republiki Federalnej Niemiec, na rzecz osób fizycznych do swojego rachunku dolicza kwotę podatku VAT, który następnie wpłaca do Niemieckiego Urzędu Finansowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osiągnięte na terenie Federalnej Republiki Niemiec w kwocie przychodu netto czy w kwocie przychodu netto powiększonego o kwotę podatku VAT zapłaconego do Niemieckiego Urzędu Finansowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od towarów i usług stanowi implementację przepisów VI Dyrektywy dotyczącej wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca założył, że obowiązujący w polskim systemie prawnym podatek od towarów i usług jest odpowiednikiem podatku od wartości dodanej funkcjonującym w innych państwach Unii Europejskiej. W związku z powyższym do pojęcia "podatku od wartości dodanej" zaliczył zarówno "podatek od towarów i usług" obowiązujący na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i "podatek od wartości dodanej" nakładany na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Uznając "podatek od towarów i usług" obowiązujący na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jako tożsamy z "podatkiem od wartości dodanej" obowiązujący w pozostałych krajach członkowskich Unii Europejskiej przyjął, że przepisy zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszące się do ustalania podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym zezwalają na nieujmowanie przez niego podatku VAT płaconego do Niemieckiego Urzędu Finansowego w łącznej kwocie stanowiącej podstawę wyliczenia miesięcznej zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy, czyli zryczałtowanym podatkiem dochodowym Wnioskodawca opodatkowuje kwotę przychodu netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - jest nieprawidłowe.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że istotnym w niniejszej sprawie jest dokonanie oceny skutków podatkowych jakie wywołuje zapłata przez Wnioskodawcę podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Zgodnie z art. 5a pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawie o podatku od towarów i usług oznacza to ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Zatem przez podatek od towarów i usług należy rozumieć podatek, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług. Natomiast w myśl art. 2 pkt 11 tej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o podatku od wartości dodanej - rozumie się przez to podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium innych państw członkowskich, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Powyższe oznacza, że ustawa o podatku od towarów i usług wyraźnie rozróżnia pojęcie podatku od wartości dodanej i pojęcie podatku od towarów i usług.

Sformułowanie "podatek od towarów i usług" jest określeniem podatku od wartości dodanej obowiązującym wyłącznie w Polsce, a nie w innych krajach członkowskich. Tym samym nie można utożsamiać podatku od wartości dodanej obowiązującego w innym państwie członkowskim niż Polska, z podatkiem od towarów i usług obowiązującym w Polsce.

W świetle powyższego brak jest podstaw prawnych, aby uzyskane na terytorium Niemiec przychody pomniejszać o zapłacony tam podatek od wartości dodanej, bowiem jak wskazano podatek od wartości dodanej nie jest tożsamy z podatkiem od towarów i usług (nie jest tym podatkiem), o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rezultacie podlegającym opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej przychodem z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej będą przychody uzyskane ze świadczenia usług na terytorium Niemiec wykazywane w wartości brutto, a więc bez ich pomniejszenia o podatek od wartości dodanej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy nie jest prawidłowe.

Podkreślenia również wymaga, że przepisy rozdziału 1a ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego, przy czym wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku.

Zakres żądania wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:

a.

stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko w sprawie.

Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy - zakreślony pytaniem - ocenie interpretacyjnej organu zostały poddane wyłącznie skutki podatkowe w odniesieniu do tej problematyki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl