ITPB1/415-669/10/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-669/10/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 10 marca 2010 r. jako osoba fizyczna rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie: Działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z), opodatkowanej na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów). Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 15 marca 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę na otrzymanie wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "Moja Firma III edycja" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa ta została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą jako "Beneficjentem pomocy" a Fundacją "F." zwaną "Beneficjentem". Przedmiotem tej umowy jest udzielenie przez Beneficjenta wsparcia finansowego na rozwój działalności. Dotacja ta polega na udzieleniu Wnioskodawcy, jako uczestnikowi projektu jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiorstwa. Jest ona udzielana w oparciu o pomoc de minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1-5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Całkowita kwota przyznanej Wnioskodawcy dotacji wynosi 30.000 zł, co stanowi 75,1852188% całkowitych wydatków kwalifikowanych. W umowie Wnioskodawca zobowiązał się też do wydatkowania na realizację inwestycji wkładu własnego w wysokości 9.901 zł 46 gr, co stanowi 24,8147812% całkowitych kosztów kwalifikowalnych. W umowie "F." zobowiązało się do wypłaty Wnioskodawcy ww. dotacji w systemie zaliczkowo - refundacyjnym w następujący sposób: 1) pierwsza zaliczka w maksymalnej wysokości 20% kwoty dotacji wypłacana po podpisaniu umowy na otrzymanie wsparcia finansowego (dotacji inwestycyjnej), w terminie 10 dni roboczych od podpisania umowy, 2) druga, trzecia i czwarta zaliczka w maksymalnej wysokości 20% kwoty dotacji każda, wypłacane po przedstawieniu zestawienia poniesionych wydatków inwestycyjnych oraz kserokopii faktur w terminie 10 dni roboczych od pozytywnej weryfikacji każdego kolejnego zestawienia, 3) płatność końcowa w formie refundacji poniesionych wydatków przez Uczestnika projektu całkowitych wydatków na realizację inwestycji w wysokości nie większej niż 20% kwoty dotacji w terminie 10 dni roboczych od dnia zatwierdzenia przez Beneficjenta całościowego rozliczenia wydatków kwalifikowanych objętych dotacją. Jeżeli natomiast Wnioskodawca zrealizuje inwestycję w całości po wypłacie pierwszej lub drugiej zaliczki Beneficjent może wypłacić jemu pozostałe zaliczki jednorazowo, przy czym płatność końcowa wypłacona zostanie w formie refundacji poniesionych wydatków, w wysokości 20% kwoty dotacji. Całkowity okres realizacji inwestycji objętej dotacją inwestycyjną wynosi od dnia 1 kwietnia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2010 r. Pierwszą płatność dotacji Wnioskodawca otrzymał w dniu 31 marca 2010 r. w wysokości 6.000 zł W ramach realizowanej inwestycji zakupił następujące środki trwałe: stacja graficzna, monitor LCD oraz wartości niematerialne i prawne: oprogramowanie, oraz wyposażenie: projektor multimedialny i drukarkę. Znaczną część wydatków realizowanej inwestycji Wnioskodawca poniósł z własnych środków, które dopiero po zakończeniu inwestycji (tekst jedn.: po zakończeniu II kwartału bieżącego roku) i dokonaniu rozliczeń zostaną jemu zwrócone. Wraz z podpisaniem umowy złożył oświadczenie następującej treści: "Jestem, płatnikiem podatku VAT. Zobowiązuję się do przeznaczenia całej kwoty środków, uzyskanej w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT w ramach otrzymanego wsparcia na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i do przedłożenia stosownych dokumentów księgowych, potwierdzających poprawność poniesionych wydatków niezwłocznie po otrzymaniu zwrotu zapłaconego podatku VAT". Dodatkowo w dniu 15 marca 2010 r. podpisał drugą umowę z Fundacją "F." na otrzymanie wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia w ramach Projektu "Moja Firma III edycja" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podstawowe wsparcie pomostowe zgodnie z umową przeznaczone jest na wspomożenie przedsiębiorcy (Wnioskodawcy) w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej, tj. od 10 marca 2010 r. do 9 września 2010 r. Wysokość wsparcia pomostowego wynosi 1.276 zł miesięcznie i zgodnie z aneksem do ww. umowy może zostać wydatkowane na (jest to katalog zamknięty): 1. Koszty ZUS/KRUS Przedsiębiorcy, 2. Koszty administracyjne, takie jak: opłata za czynsz, opłaty za wynajem lub dzierżawę pomieszczeń bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. 3. Koszty eksploatacji pomieszczeń, tj. opłata za energię elektryczną (powinien zostać zamontowany podlicznik), opłata za ogrzewanie (energia cieplna, gazowa), opłata za wodę i ścieki (podlicznik na wodę), koszty wywozu nieczystości stałych (umowa na firmę), podatek od nieruchomości od zajmowanej powierzchni budynku na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. 4. Koszty opłat telekomunikacyjnych, tj. koszty abonamentu i połączeń telefonicznych w tym telefon stacjonarny i komórkowy, opłaty za korzystanie z Internetu. 5. Koszty usług prawnych: Opłata za usługi prawnicze, tj. radcowie prawni, adwokaci, notariusze (tekst jedn.: porady prawne, sporządzanie pism procesowych). 6. Koszty usług kserograficznych, 7. Opłaty za prowadzenie konta bankowego, 8. Koszty usług pocztowych: koszty przesyłek pocztowych, koszty przelewów dokonane w Urzędzie Pocztowym, kolportaż reklam i ulotek dotyczących działalności firmy, zakup znaczków pocztowych. 9. Koszty usług księgowych: zlecenie obsługi księgowej firmy. 10. Koszty drobnych materiałów biurowych: zakup drobnych materiałów biurowych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, np. druki akcydensowe (tekst jedn.: druki faktur, rachunków, umów), segregatory, zszywacz, dziurkacz, nożyczki, korektor, klej, papier ksero, papier kolorowy do wykonania reklam i ulotek, koperty, tusze, tonery, długopisy, zeszyty, notesy, spinacze, zszywki, flamastry, pieczątki). 11. Koszty działań informacyjno - promocyjnych: prowadzenie strony internetowej firmy, materiały drukowane: broszury, ulotki, foldery, plakaty prezentujące firmę i jej działalność, reklama w mediach (radio, prasa, telewizja, Internet), tablica reklamowa firmy (szyld), banner reklamowy firmy. 12. Koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą: przedmiotem ubezpieczenia może być mienie będące własnością Przedsiębiorcy i znajdujące się w jego posiadaniu, na podstawie tytułu prawnego, nie będące własnością Przedsiębiorcy i znajdujące się w jego posiadaniu na podstawie tytułu prawnego: użytkowane przez Przedsiębiorcę do prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte przez Przedsiębiorcę do sprzedaży lub w celu wykonania usługi, odpowiedzialność cywilna w związku z prowadzoną działalnością lub posiadanym mieniem, określone koszty ponoszone przez Przedsiębiorcę, w związku z zajściem zdarzenia objętego ubezpieczeniem, ubezpieczenie osób od następstw i nieszczęśliwych wypadków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku nr 1, 2 i 3).

1.

Czy dotacja wypłacana w transzach oraz otrzymywana co miesiąc kwota wsparcia pomostowego objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy zakupy sfinansowane z dotacji oraz wsparcia pomostowego stanowić będą koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych sfinansowanych zarówno z otrzymanej na ten cel dotacji, jak i ze środków własnych stanowić będą koszt podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja wypłacana w transzach oraz otrzymywana co miesiąc kwota wsparcia pomostowego objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie tego przepisu wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Przepis ten ma zastosowanie m.in. do środków otrzymywanych przez uczestników projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W konsekwencji, zarówno dotacja otrzymana w ramach tego programu (w ramach działania 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia), jak i dotacje (zasiłki) pomostowe otrzymywane w jego ramach są zwolnione od podatku. Jednocześnie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa, m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. W konsekwencji wydatki sfinansowane za pomocą dotacji, w tym wsparcia pomostowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku natomiast środków trwałych, których zakup został sfinansowany zarówno z otrzymanej na ten cel dotacji, jak i ze środków własnych możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych, jednakże jedynie od tej części jego wartości początkowej, która została sfinansowana z własnych środków Wnioskodawcy i nie została zwrócona jemu w jakiejkolwiek formie. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z powyższym w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy wykazać tylko 24,8147812% amortyzacji środka trwałego z wkładu własnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szereg zwolnień, którymi objęte zostały niektóre dotacje. Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż od 10 marca 2010 r. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymał wsparcie finansowe oraz wsparcie pomostowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, w ramach Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia". W ramach otrzymanej dotacji inwestycyjnej Wnioskodawca zakupił środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. Otrzymane wsparcie pomostowe może zostać przeznaczone na opłacenie składek ZUS, koszty administracyjne, koszty działań informacyjno-promocyjnych, koszty obsługi prawnej i inne koszty związane z bieżącą działalnością (m.in. opłaty za media, usługi księgowe, materiały biurowe, ubezpieczenia).

Mając na uwadze przedstawione uprzednio przepisy stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenia w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki oraz wsparcie pomostowe w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy i nie podlega opodatkowaniu. Natomiast świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z tym też zastrzeżeniem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie uznać należy za prawidłowe.

W myśl zaś art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem wydatki sfinansowane z otrzymanego w 2010 r. wsparcia finansowego w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne, (tekst jedn.: na wyposażenie i inne składniki majątku niestanowiące środków trwałych) oraz związane z bieżącą działalnością firmy (np. składki ZUS, koszty administracyjne, koszty eksploatacji pomieszczeń), o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137, nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

* o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Przepis art. 22d ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Zgodnie z art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 22f ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.

Zgodnie z art. 22f ust. 3 ww. ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22 m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż:

* otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na pokrycie wydatków, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy,

* otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej ich części wartości, która została sfinansowana dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl